Unreal Tournament III

Unreal Tournament III

Epic återvänder än en gång till sin arena för hänsynslösa och blodiga dödsmatcher när Unreal Tournament III till slut anländer till Xbox 360, hur väl står det upp mot sina kollegor på PC och Playstation 3?

Nu är det till slut dags för Unreal Tournament III på Xbox 360 och vi får äntligen chans att greppa våra välbekanta vapen och förvandla fienden till finskuren pytt i panna. Epics ljuvliga actionfest lanserades först i November förra året till PC och till Playstation 3 tidigare i år. Som vanligt rör det sig om blixtsnabba matcher fyllda med action, våld och en makaber längtan efter att förvandla sin fiende till söndersprängd protoplasma. Unreal Tournament-spelen har alltid hållit den högsta av kvalitéer och Unreal Tournament III är inget som helst undantag.

Grafiskt sett håller det god kvalitet precis som sina kollegor på PC och Playstation 3. Visst går det inte att jämföra med en ninjadator proppfylld med den senaste rymdfärjetekniken från de ledande komponenttillverkarna, men fult är det absolut inte. Polygonarbetet och effekterna är mästerliga, men när man kommer nära märker man att textuererna har fått ta en släng av komprimeringssleven, men det är något som jag oftast inte lägger märke till. Unreal Tournament III är ett spel där man sällan ska stå still och betrakta omgivningarna.

Det behövs väl egentligen inte ens sägas att man ska köpa Unreal Tournament III för att spela online. Visst finns det en solokampanj där man även kan samarbetsspela med andra personer över Xbox Live, men om man inhandlar Unreal Tournament III för att man vill ta del av kampanjen borde man kanske uppsöka läkare. Handlingen är av ytterst enklaste slag och all story känns mest som fluffig utfyllnad för ännu en match mot bottar. Man får kämpa sig igenom en radda uppdrag som börjar med små enkla dödsmatcher på små banor och jobbar sig vidare tills man kommer till stora Warfare-drabbningar över vidsträckta ytor där fordonen är en nyckel till framgång.

Man får en genomgång av uppdraget varje gång man träffar på en ny speltyp eller om det rör sig om en bana med speciella regler. Detta kan ses som ett effektivt sätt att slösa på sin personliga tid, eller en nyttig läxa i att lära sig banorna och få en grundgenomgång till hur Unreal Tournament III spelas, för den som inte är insatt i detta sedan tidigare.

Om jag ska ge lite kritik ska jag faktiskt erkänna att jag inte är helt förtjust i Warfare-läget. Jag tillhör den skaran som saknar spelläget Assault från förr. Men jag kan anpassa mig och köra lite Warfare, men medan jag spelar kan jag känna att det bitvis är lite för omständigt för vad jag vill uppleva i ett Unreal Tournament-spel. I övrigt kan man precis som vanligt snatta flaggor och delta i regelrätta dödsmatcher, såväl solo som i lag.

Tack vare att Microsoft är såpass måna om säkerheten kring Xbox Live och deras Marketplace, kommer de inte att tillåta att användare lägger upp kvalitativa alster som banor och moddar som sedan kan laddas ner och åtnjutas. Detta är ju annars något som återfinns på PC, och i en lite mindre grad till Playstation 3. Det känns konstigt att Microsoft inte tillåter detta på Xbox 360 och i slutändan drabbar det ju spelköparna. Dock innehåller Xbox 360-versionen de banor som tidigare släppts till PC och Playstation 3 efter lanseringen.

Dessutom finner vi en handfull splitter nya banor som ännu är exklusiva för Xbox 360-versionen av Unreal Tournament III, plus ett par nya karaktärer. Vad som kanske är det mest intressanta för vissa användare är det faktum att man för första gången kan spela på delad skärm. Om man gillar att spela med eller mot sin kompis och dela på tittytan kommer man utan tvekan att glädjas av detta. Något som tyvärr saknas, även det en funktion som fanns till Playstation 3 är möjligheten att styra spelet med mus och handkontroll. Jag tillhör skaran som anser att förstapersonsskjutare ofta kan funka minst lika bra på konsol som på PC, Call of Duty-spelen är ett mästerligt bevis på detta, men här håller det inte helt och hållet.

Om det är mitt söndermanglade nervsystem som inte reagerar snabbt nog och med den precision som behövs, eller om jag helt enkelt är en usel Unreal Tournament III kan vara faktorer som spelar in. Personligen anser jag dock att kontrollen inte alltid är så bra som den skulle kunna vara, dock utan att vara slö eller bångstyrig, men ibland är tempot helt enkelt för högt för att man ska kunna hinna med ordentligt.

I slutändan är dock Unreal Tournament III ett läckert spel, proppat med innehåll och matig action som åtnjuts bäst online. En stor skara schyssta fordon från gigantiska stridsvagnar och flygmaskiner till portabla svävarbrädor och gigantiska dödsrobotar bidrar till att spelet får ännu en dimension till skjutandet. Warfare är inte det bästa jag spelat, men det går att bränna ett par timmar i jakt på ära och hack i bältet, även om jag personligen föredrar att riva loss en schysst dödsmatch där jag endast behöver fokusera på att förvandla allt på två ben, till små stycken av fräsande, bubblande, färsmos. Jag gillar Unreal Tournament III till alla format, men i jämförelse känns Xbox 360-versionen som den lite sämre av dem. Vissa texturproblem, även om det inte är något som förstör spelet, avsaknaden av stöd för mus och tangentbord samt det faktum att man inte får ladda ner material från modskapare.

De två sista delarna är i och för sig Microsofts fel, men det bidrar till att dra en poäng från helhetsbetyget. Om man är sugen på lite frenetisk onlinemassaker är Unreal Tournament III ett ytterst bra val som jag varmt rekomenderar, även om det inte är fullt lika överljuvligt som i sina andra versioner.

Unreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament III
7 / 10
+