Super Swing Golf: Season 2

Super Swing Golf: Season 2

Sophie har haft svårigheter med att hålla sig vaken under golfrundan. Super Swing Golf: Season 2 är ett färgglatt sömnpiller

Att släppa det onlinebaserade golfrollspelet Pangya till konsol är ett genidrag av Tecmo. Spelet har funnits på nätet sedan 2004, och hade snärjt en ganska omfattande fanskara. Det där genidraget har förvisso lite att göra med att många redan kände igen spelet på förhand, men det främsta genidraget är ändå vinsten som krattas in. Super Swing Golf: Season 2 är nämligen ett gratisspel till PC medan man får betala en mindre förmögenhet till Wii.

Super Swing Golf: Season 2, uppföljaren till Wii-spelet Pangya! Golf with Style, är ett tvättäkta partygolfspel, där du svingar din Wiimote som en golfklubba i hopp om att få till riktigt bra slag för att sänka motspelarna. Hela golfcirkusen tar plats på en färgglad ö med massor av pastelliga mangafigurer som deltagare i en stor golftävling, som är precis lika seriös som den låter.

Till skillnad från sin omfattande (och gratis) PC-förlaga är Wii-versionen av Super Swing Golf: Season 2 en avskalad upplevelse. För att summera spelet lite krasst låser du som spelare upp flertalet skojiga tillhyggen att slå till golfbollen med, spelar slöa matcher mot datorn och blir sjukt frustrerad över att det inte finns möjligheter att spela online.

Visst går det att förklara Super Swing Golf: Season 2 mer ingående. I och med att Super Swing Golf: Season 2 inte kan vara lika omfattande som sin PC-förlaga, som än idag hålls ny och fräsch, faller mycket av det som gör Pangya charmigt bort. Det som är poängen med Pangya är att ha många möjligheter att pyssla fram saker till sin figur, och självklart möjligheten att träffa och spela mot andra spelare online. I Super Swing Golf: Season 2 kan du förvisso låsa upp klubbor, kläder och så vidare, men just den där biten med att träffa och spela mot andra går inte i Wii-versionen.

Super Swing Golf: Season 2s största problem är dock de grymt sega rundorna som spelas mot datorn. Om man nu inte har en sambo, ett syskon eller en kompis som vill golfa, är man tvungen att uthärda det sävligaste sportevenemanget i människans historia. Det går inte att komma ifrån att man måste sitta igenom datorspelarens sävliga planering och utförande av sina slag. Önskvärt vore om man bara hade kunnat trycka förbi datorspelarens tur för att kunna köra vidare utan dessa långa pauser.

Visst kan det kännas surt att det går att spela Pangya gratis på sin dator, och att andra gör vinst på att man hellre vill svinga golfklubbor framför TVapparaten, men vad betalar man inte för lite roligare spelkontroll? I Super Swing Golf: Season 2 kan du spela på två olika sätt; antingen svinga Wiimoten som en golfklubba eller trycka på A-knappen i vältajmade ögonblick för att få till ett bra slag.

Spelkontrollen är trevlig, förutom när man ska putta. Då känns det åter igen som ett straff när man spelar Super Swing Golf: Season 2. Greenens lutning illustreras på extremt bristfälliga sätt med ett skumt rutnät, vilket gör det svårt att sänka puttarna vid ganska många tillfällen.

Där den ensamma spelaren kommer att bli utom sig av tristess är flerspelarläget underhållande och mycket trevligare. I flerspelarläget kan du spela mot en annan spelare i vanliga 18-hålsrundor eller partygrenar av olika slag. Partygrenarna är riktigt roliga, där man kan underhålla sig med bland annat pilkastning i golfformat.

Super Swing Golf: Season 2 känns som en ganska enkel uppföljare till ett okej spel. Tecmo har valt att inte ändra på så mycket, vilket är en miss eftersom Super Swing Golf: Season 2 känns mest som en expansion till Pangya: Golf With Style. Super Swing Golf: Season 2 är dessutom både långsamt och segt och jag tappar snabbt lusten att spela vidare. Flerspelarlägets roliga minispel och möjlighet till fyra spelare att lira tillsammans väger dock upp något i denna färgglada snarkfest.

Super Swing Golf: Season 2Super Swing Golf: Season 2Super Swing Golf: Season 2Super Swing Golf: Season 2
5 / 10
+