Titanfall

Titanfall

Respawns första spel är äntligen här och de levererar ett lika mångfacetterat som underhållande multiplayerkrig som känns som en fräsch fläkt bland förstapersonsskjutarna...

Det är inte många utvecklare som kan stoltsera med att ha revolutionerat en hel genre. Men det kan Respawn, vilka som bekant till stor del består av Infinity Ward-avhoppare, och idag finns det inte många actionspel som inte i viss mån formats av Modern Warfare-framgångarna. Nu är det dock dags för Titanfall, spelet som förväntats ta dödsmatchkonceptet till nästa nivå. Studiofolkets gamla meriter betyder egentligen ingenting. Lyckligtvis tar det mig inte lång tid att inse att Titanfall är en enastående actiontitel som känns bekant och lättåtkomlig på samma gång som den tillför något som känns genuint nytt.

Titanfall är en multiplayerfest helt olikt Battlefield och Call of Duty där två lag på sex spelare vardera slåss om bränsle och galaktisk dominans på ett futuristiskt slagfält fördelat över flera planeter. Det finns två sidor att kämpa för; den militärstarka IMC och den underlägsna milisen. Här får du styra Titan-piloter som känns smidiga, ursnabba och som med hjälp av jetpacks kan springa på väggar och dubbelhoppa.

Titanfall
Burn Cards fungerar som tillfälliga förbättringar. Det kan vara saker som starkare vapen, mer kulor i magasinet eller snabbare rörelsefrihet.

Det är en slags superhjälteversion av förstapersonsskjutare där man nyttjar omgivningarna mer än någonsin förr. Och naturligtvis har du även möjlighet att åkalla din Titan, en höghusstor robot som med hjälp av överdimensionerade kanoner och dash-funktioner kan sprida död och förintelse omkring sig på ett makalöst sätt. Med de små piloterna och de enorma robotarna blir det som två strider i striden som vävs ihop till en ljuvlig helhet och skapar något som känns både nytt och fräscht.

Man får chansen att uppleva konflikten från båda sidor i spelets kampanjläge som består av totalt arton matcher. Det gäller nio banor som man spelar två gånger, en på varje sida. Utanför storyn har vi också de mer traditionella spellägena som numera är något av standard. Döda allt som rör sig i Attrition, ta över och behåll kontrollpunkter i Hardpoint, samt eliminera motståndarlagets titaner i Last Titan Standing; tre lägen som vi fick spela i betaversionen och som nu får nu sällskap av Pilot Hunter där man bara får poäng för att döda de mänskliga spelarna plus Capture the Flag som under de femton timmar vi fick med spelet visade sig vara en favorit.

Titanfall
Det finns alltid sätt att snabbt ta sig runt på kartorna i Titanfall. Det här repet är ett exempel.

Allt du gör i Titanfall ger dig möjlighet att låsa upp nya vapen och andra skrytiga prylar. Allt eftersom man klättrar i rang ges även bättre möjligheter att skräddarsy sin favoritklass, medan utmaningssystemet ger vapentillbehör och så kallade Burn Cards när du uppfyller kraven ifråga. Burn Cards är slumpmässiga buffar som du kan lösa in under en match och ger dig bonus tills du blir dödad. Till slut kommer du ha tillgång till fem olika pilot- och titanklasser, och genom att slutföra båda sidor av kampanjen kommer du även låsa upp två nya titantyper - Stryder som är snabb men klen och Ogre som är långsammare men betydligt stryktåligare.

I kampanjmatcherna finner man som ovan nämnt bara nio banor, men det finns femton sammanlagt och generellt sett faller de in i en av två designkategorier. Antingen rutnätslika stadslandskap som Angel City eller vidöppna landsbygder som Fracture. När man spelat alla banor blir det tydligt att några är bättre än andra. Stadsbanornas miljöer smälter exempelvis samman och saknar tydliga igenkänningstecken och designen är i dessa fall lite för simpel för att göra ett intryck. Men majoriteten av banorna som finns här utmärker sig ändå positivt med ovanligt mycket vertikalitet i geometrin som man lätt drar nytta av som väggspringande och dubbelhoppande pilot och gör att höjdled är lika viktigt att hålla kollen på som höger och vänster. Det finns såklart även öppna områden och breda vägar för titans att ta sig runt på.

Titanfall
Man känner sig verkligen enorm när man sitter i sin Titan. Men man får inte överskatta sig själv då en duktig pilot lätt kan vända en strid åt sin fördel.

Spelarantalet känns dock inte alltid perfekt matchade med tanke på banornas storlek. På exempelvis Lagoon förekommer det mesta av striderna på den ena sidan av det stora IMC-skeppet som finns där, medan den andra sidan sällan nyttjas. Det finns liknande problem på Airbase som är ett komplex av lagerlokaler, landningsplattor och torn, samt även Nexus där man spenderar mycket av sin tid med att springa runt på hustaken och leta fiender.

Är medveten om att sådan här kan ändras och att Titanfall ju faktiskt inte är släppt ännu, spelarna kanske börjar utforska mer av banorna när de fått mätta sin hunger efter erfarenhetspoäng. Det återstår att se. Utöver de generellt välbalanserade arenorna kan Respawn uppenbarligen även skapa minnesvärda scifi-världar som matchar deras väldiga Titans. Noggrant snidade berg pryder horisonten och stridsskepp stora som städer har sina egna krig i skyn samtidigt som stridsplan slingrar sig runt de luftburna kolosserna. Och sen har vi det omtalade djurlivet. På Boneyard slåss man mellan kranier stora som hus, detta medan drakar cirklar banan över ens huvud och enorma vidunder med tornlika ben vars ryggar snuddar vid molnen vandrar längs banans kanter.

Det måste vara trist ändå att veta att det mesta av detta arbete kommer att ignoreras och missas. Vem har tid att beundra utsikten när en Titan är på väg att krossa dig och när man ligger under med tio poäng i matchens slutskede? Respawn vill bygga vidare på detta universum i framtiden och det finns redan ett rikt ekosystem och ett krig att utgå från. De måste bara lista ut hur de ska engagera sina spelare bortom deras nästa val av klass eller attackstrategi.

Titanfall
Det finns en alternativ kontrollmetod som byter funktionerna mellan LB- och A-knappen vilket låter dig hoppa runt hur mycket du vill utan att någonsin sluta sikta.

För kampanjaspekten av Titanfall är tyvärr lite av en miss. Matcherna påminner om vanlig multiplayer minus förutbestämda skillnader som att en Titan som landar på ett skepp och sliter det i stycken eller en överste säger åt dig vad du ska göra härnäst. Radiosnacket är också mer påtagligt men man känner sig sällan personligen involverad i något slags story.

Det hade varit kul om det fanns några mer unika uppdrag att slutföra i dessa kampanjstrider eller om matchens resultat hade större inverkan på handlingen. Istället är det några dialoger som skiljer sig och man kan få se ett torn kollapsa i bakgrunden om man inte är för upptagen med att överleva. Spelets kaotiska natur gör att många kommer behöva läsa hur handlingen gick på internet för att kunna återberätta den och eftersom det är så lite som skiljer storymatcherna från de vanliga kommer det nog inte spelas mer än nödvändigt.

Titanfall
Även om det inte tillför något rent spelmekaniskt är det åtminstone väldigt häftigt att se en Titan slita ett avlastningsskepp i stycken.

Även om de redan nämnda drakarna ser häftiga ut är det inte mycket mer än effekthöjare i bakgrunden. Det händer att en drake kommer och slukar en datorstyrd soldat i en förrenderad sekvens men man önskar att de istället hade kunnat göra matcherna lite farligare med sin närvaro. Om du hackar en syntetisk Spectre får du i och för sig en extra vapenbärare för ditt lag men de är så lätta att göra sig av med för motståndarna att det knappt spelar någon roll. De finns också tunga stationära kanoner att hacka och de funkar rätt bra, men även dessa känns som mer av en sidoaktivitet än något som behövs för att vinna matcherna.

Känslan infinner sig att undantaget vägghoppande och Titans är dessa extra möjligheter något som Respawn lagt till i efterhand snarare än byggt in som viktiga beståndsdelar i spelbarheten. Att hänga på en vägg är ett jättebra sätt att skydda en flagga eller kontrollpunkt men det är inte ofta man ser folk använda sig av det.

De datorstyrda fienderna kommer dock kanske visa sig vara ha mer betydelse i framtiden än det först verkar som, folk kan även bli sugna på att experimentera med alternativa kontrollmetoder och drakarna kan mycket väl bli sugna på att äta piloter i framtida nedladdningsbara paket. När spelarantalet växer till miljoner och gångerna man spelat det kommer upp i tresiffrigt kommer listan av uppfyllda önskningar förmodligen växa. Spelarna kommer att göra sina åsikter hörda och i en värld där sociala medier tar över vår vardag hörs de.

Titanfall
Vissa kontrollpunkter i Hardpoint kan inte nås när man sitter i sin Titan. Därför rekommenderas det att man ställer in sin gigant på autopilot så att man kan ta över dessa till fots.

Många har oroat sig för att storyläge plus fem andra flerspelarlägen, femton banor, ett dussin vapen och ett hav av tillbehör ändå kan vara lite tunt. Men vi har blivit bortskämda. Med så mycket marknadsföring och pengar som spenderats på spelet glömmer man lätt att det här är en ensam studio som gör ett spel med vilket de försöker tillföra något nytt till en redan väldigt utforskad genre. Man får aldrig någonsin känslan av att Respawn har legat på latsidan eller varit återhållsamma; Titanfall är skapat med hjärta och själ. Har de skrotat saker för att se till att spelet släpps? Sannolikt. Men jag tror inte att det är för att spara idéer för framtida DLC, utan snarare för att allt de har i spelet ska fungera tillsammans. Det är oerhört finslipat och balanserat.

Vad vi har här på skivan är, grundat på alla timmar vi lagt på betan och de timmar vi hittills lagt på slutprodukten, helt enkelt väldigt balanserat. Och ännu viktigare - det är roligt och tycks bara bli bättre. En kollega anmärkte att efter alla gånger vi fått chansen att spela Titanfall är det nu den fjärde gången vi får börja om från noll igen. Men ingen av oss såg det som något jobbigt eller negativt. Det säger en hel del.

OBS! (Den här recensionen baseras på en två dagar lång spelsession hemma hos EA där vi i sällskap av cirka 40 andra speltidningar lirade Titanfall på lånad utrustning, på publika servrar)

9 / 10
+
Originellt upplägg, välbalanserade banor, stor variation på banorna, massor att låsa upp, genomtänkta spellägen, högt tempo
-
Ingen vidare story, en del påklistrade inslag

Raine Laaksonen, GR FI
Med en kombination av ovanligt smidig spelbarhet och massiva robotar erbjuder Titanfall en fräsch actionupplevelse även för genrens veteraner. Väggspringande och användningen av jetpacks ger spelet ett väldigt högt tempo och det ger i sin tur dig snabb tillgång till hustak och andra svårtillgängliga platser som du sällan når i andra mer "realistiska" krigsspel. Bilduppdateringen kan kanske dippa lite när plåtmonstren börjar slåss med nävarna men överlag fungerar spelet silkeslent. Det är definitivt inte det mest strategiska krigsspelet, men när det kommer till rent underhållningsvärde och kolossal scifi-action är Titanfall det bästa du kan spela. 9/10

• C-boy
    Igår när jag spelade klart så var jag på riktigt ledsen. Så uselt var det. Så uselt att jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Handligen.... 7/10
  • titanfall_savior