Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Ikaruga

Ikaruga

Vi spelar Xbox Live Arcade-versionen av Treasures mästerverk Ikaruga för att ta reda på om den snart tio år gamla klassikern står sig...

Större maskstensknäck är en ganska oansenlig svart/vit fågel som på japanska heter ikaruga. Den har fått låna ut sitt namn till japanska actionkungarna Treasure som sedan drygt 15 år tillbaka levererat de bästa shoot'em up-spelen som går att finna. Det kanske främsta av dem alla är just Ikaruga, ett spel som bröt mot alla oskrivna regler som fanns i genren och slopade allt vad extremt kraftfulla kraftbonusar och energi-sköldar heter.

Grejen med Ikaruga är att det finns svarta och vita fiender medan du har ett skepp som blixtsnabbt kan växla mellan de båda färgerna. Svarta skott biter bäst på vita skepp och vice versa. Samtidigt skjuter svarta skepp svarta skott, och om du råkar vara svart skadas du inte alls utan förstärks snarare. Ikaruga handlar alltså inte nödvändigtvis om att undvika stora svärmar av kulor, utan alltså minst lika mycket om att bli skjuten av skott med rätt färg. Med det enkla men geniala konceptet förvandlas Ikaruga till ett actionspel olikt alla andra.

Att det dessutom är superstilistiskt läckert, tekniskt imponerande och fantastiskt välljudande är liksom bara en bonus till den suveräna spelbarheten. Sedan man blivit varm i kläderna och börjat prygla svart/vita fiender till höger och vänster finns även ett combo-system för dem som verkligen vill förkovra sig i Ikaruga, vilket ger spelet en näst intill oändlig hållbarhet.

Som bonus i Xbox Live Arvade-versionen går det dessutom busenkelt att koppla upp sig och ladda hem de värsta proffsen som spelar Ikaruga. För min egen del har jag nästan spenderat lika mycket tid med att kika på overkligt skickliga japaner som klarar av att hålla combos mot bossar jag inte skulle kunna besegra vilt skjutandes ens i mina febrigaste drömmar. Har du inte spelat Ikaruga förr är det hög tid att göra det nu, för det här är precis så kul man kan ha för 90 kronor.

Ikaruga
Ikaruga
Ikaruga