Race Driver: Grid

Race Driver: Grid

Race Driver: Grid tar steget från PC och de stora konsolerna till Nintendo DS, det har hänt en hel del på vägen och inte mycket av det är bra

Jag fullkomligt älskar Race Driver: Grid. Den direkt vansinnigt läckra grafiken, den hänsynslösa fartkänslan och allt underbart innehåll får kroppsvätskorna att läcka hejdlöst ur kroppen på mig, bara jag så mycket som ser fodralet i bokhyllan. Jag har inte ens hunnit spela speciellt mycket, jag är superdålig på det och framförallt gör Race Driver: Grid mig så arg att jag ofta känner att jag skulle vilja äta upp stora delar av en innervägg i ren ilska. När ett sådant matigt superspel portas till en bärbar maskin med rätt blygsamma hårdvaruspecifikationer hamnar dock förväntningarna på ett mer mänskligt plan.

Precis som sin storebror på konsol och PC handlar det om att flänga jorden runt, bränna gummi och till slut stå som världens bäste i alla kategorier. På vägen dit ska man slå tidsrekord, varvrekord, sladda brett och komma först, precis hela tiden. Nordamerika, Europa och Japan är återigen platserna man ska ratta runt på och trots det mindre formatet och den begränsade grafiken känner man igen sig när man öser loss på banor jorden över. Man vinner lite medaljer, låser upp nya tävligar, tävlar - vinner och håller på sådär ett tag.

Precis som vanligt behöver man inte oroa sig för att sitta fast speciellt länge, då det ofta finns flera olika sätt att ta sig fram i spelet på, om det nu skulle vara så att man finner att en viss utmaning är allt för nitiskt supersvår. På Nintendo DS bjuds det dock på väldigt lite av de där riktiga benknäckarutmaningarna som man kunde hitta i konsol/PC-spelet och därmed har man en resa med mindre frustration och ett lite bättre flyt. Att AIn i Race Driver: Grid är hänsynslös och ibland direkt överjävlig är ju ingen direkt nyhet, bara det faktum att spelet krävde en återspolningsfunktion är ju ett bevis på detta. Nu är det dock bra mycket enklare och ingen sådan funktion behövs längre.

Racingspel på Nintendo DS brukar ju mest se rätt trist ut, lite som utspädd havregrynsgröt som legat ute i solen för att torka. För att vara ett racinspel på Nintendo DS, som dessutom har en solid framerate, ser det faktiskt bra ut. 3D-grafik är ju inte Nintendo DS grej riktigt fullt ut och därför känner jag att det grafiska är det minsta problemet med spelet när man spelar. Bilarna må se ut att vara byggda av leverpastejmackor och löksoppa, men inget annat bilspel på DS-marknaden just nu kan mäta sig med Race Driver: Grid. Ljudet, är dock en helt annan femma.

Det finns ljud, och sen finns det ljud. Race Driver: Grid har antagligen det sämsta ljud jag någonsin har hört i ett spel. Motorljuden låter nästan uteslutande som trasiga singermotorer och det tjuter, ilar, brummar och låter totalt vedervärdigt, ganska exakt precis hela tiden. Lägg här till ett horribelt soundtrack som får mig att vilja spränga bort mina öron med en interkontineltal kryssningsrobot. Ljudet är faktiskt så illa att jag bitvis inte ens kan spela med ljudet på, det skär i mina öron och det dåliga ljudet hjälps inte av den svaga högtalaren på Nintendo DS. Att plugga in en hörlur är heller inte på fråga, det där är inte ljud man vill ha närmare hjärnan om man säger så.

Körkänslan är som förväntat simpelt arkadig och stel. Rätt så enkel att handskas med, men när själva driftsektionen av spelet hade de gärna kunnat skippa för min. Driftingen är hopplöst usel och roar aldrig någonsin på några som helst premisser. Detta tack vare den bristande körkänslan och den usla spelkontrollen i just driftmomentet. Den som vill förlänga spelets livslängd kan ge sig in i menyn och skapa lite egna banor, något som kan roa entusiasten som gillar att skapa något själv. Det handlar inte om att Race Driver: Grid till Nintendo DS är ett superuselt spel. Ibland kan det roa och behöver man absolut ha lite pocketracing med sig någonstans är det väl ett acceptabelt val, men inget är gjort speciellt bra.

Personligen sneglar jag just nu betydligt mer på mitt Trackmania DS som ligger på bordet framför mig, det tycker jag att du också borde göra. Men om du tillhör de som gillade Race Drive: Create & Race lär du även gilla Race Driver: Grid.

Race Driver: GridRace Driver: GridRace Driver: GridRace Driver: Grid
04 Gamereactor Sverige
4 / 10