Clarc

Clarc

Ouya-succén Clarc har släppts till Android och Ios. Calle har förälskat sig i dieseldruckna servicerobotar, löst idiotsvåra pussel och lärt sig att även atombomber behöver kärlek...

Clarc #37 är ungefär som vilken timid servicerobot på Mars som helst, förutom att han är den enda som är nykter. De andra robotarna fördriver tristessen på fabriken med med att festa loss på dieselolja. Problem uppstår när ett massivt rymdskepp anländer till Mars med mål att stänga ned hela anläggningen och döda allihopa på den. Plötsligt är det upp till lilla Clarc att rädda både sig själv, sina dyngraka robotkompisar och inte minst sin stora kärlek; den vackra och oemotståndliga atombomben Clara.

Även om Clarc är ett pusselspel där spelaren förflyttar lådor över isometriska banor så förtjänar berättelsen att nämnas, helt enkelt för att den ger spelet en själ, ett hjärta. Hur geniala pusslen än är så hjälper den mysiga inramningen till att motivera mig ytterligare, vilket behövs, för Clarc är ett svårt spel. Riktigt svårt. Jag har kedjat ihop svordomskombinationer jag aldrig använt förut när jag dött på samma ställe tjugofem gånger. Normalt hade jag slungat Ipaden tvärs över rummet som en arg, nyskild gorillahane och aldrig spelat igen, men världen i Clarc är svår att slita sig från. Jag bryr mig om Clarc och hans vänner. Jag vill verkligen hjälpa dem och jag vill att Clarc och atombomben Clara ska leva lyckliga i alla sina dagar. Eller ja, i alla fall tills hon detonerar.

Clarc
Dödsrobotarna som rymdskeppet M.O.T.H.E.R sänder ut är artiga men tyvärr också väldigt, väldigt mordiska.

Sedan ska jag absolut inte förringa pusslen. De är trots allt kärnan i spelet. I grunden handlar det om att flytta lådor över isometriska banor och placera dem på knappar för att öppna dörrar. Du lär dig spelmekaniken på tio sekunder och i början är det tämligen enkelt, men utmaningen stiger rejält när lådflyttandet kort därpå kompliceras av speglar, dödliga laserstrålar, druckna vänner som behöver skyddas och mordiska droider som börjar jaga dig.

Clarc är ett av de där spelen som du kan sitta fast med i en halvtimme utan en aning om hur du ska ta dig vidare, tills du plötsligt - i ett ögonblick av absolut klarhet - prickar in exakt hur du ska göra. Tillfredsställelsen att ta sig vidare till nästa rum och belönas med ytterligare några rader charmig dialog är enorm. Jag har gått från kraftig huvudbry och djup, norrländsk depression till okaraktäristisk eufori med blott några få, välplanerade klick med tummarna. Bandesignen är genomgående genial. Det är alltid lätt att förstå vart du ska och vad du ska göra, men hur du ska göra det - där ligger utmaningen.

Clarc
Clarc förälskar sig i Clara vid första ögonkastet. Att hon är en atombomb spelar mindre roll. Femme fatale deluxe.

Variationen på problemen är också imponerande, trots att det i grunden handlar om att flytta lådor. Ibland gäller det att vara flink med fingrarna, annars riskerar du att stekas av en laserstråle. En av spelets få svagheter ligger i just dessa stressade moment. Spelkontrollen är enkel men när tempot skruvas upp är det lätt att Clarc drar iväg åt fel håll och dör. Oftast är gränsen mellan liv och död ett enda steg i en viss riktning och jag vet inte hur många gånger jag fått börja om på grund av att Clarc klivit rakt in i en laserstråle.

Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om denna lilla pärla, annat än att det är ett riktigt charmigt, väldesignat och utmanande pusseläventyr väl värt sina 28 kronor. Dessutom slipper vi alla former av giriga mikrotransaktioner i spelet. Bara en sådan sak. Clarc släpptes ursprungligen till Ouya (av alla konsoler) och det är glädjande att fler nu får chansen att prova det, för allt annat vore orättvist mot Clarc och hans druckna partykompisar.

9 / 10
+
Genialiska pusselmoment, bra variation, charmig berättelse, mysig design, utmanande