Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Lego The Hobbit

Lego The Hobbit

Efter att Sagan om Ringen realiserats i plastklossar känns det givet att även The Hobbit ska få samma behandling. Oliver har tagit reda på hur Bilbo och gängets äventyr står sig...

Om det är något TT Games är mästare på så är det förmågan att förvandla välkända och älskade världar till Lego-byggen. Det tar inte lång tid med Lego The Hobbit på Playstation 4 för att konstatera att spelet verkligen lever och andas Peter Jacksons fantastiska tolkning av Midgård. Det är svårt att inte fnittra barnsligt vid blotta åsynen av Lego-Fylke och Lego-Vattnadal.

Mitt första intryck är att det helt enkelt ser bra ut. Alla miljöer är troget återskapade och grafiken överraskar med fina texturer och bra ljussättning. Det låter också som Midgård med Howard Shores ikoniska musik och passande ljudeffekter. Om man älskar Sagan om Ringen och Lego-spelen kommer man stormtrivas i Lego The Hobbit.

Lego The Hobbit
      Filmernas scener är lika kärleksfullt som påhittigt återgivna i Lego The Hobbit.

Här gömmer sig dock ganska få överraskningar sett till spelbarheten. Har man spelat ett par av de här spelen kommer man känna igen sig med en gång. Det handlar om att slå sönder objekt för poäng, lösa pussel med de olika karaktärernas förmågor och puckla på grupper av dumma men stundtals söta fiender.

I Lego The Hobbit får du chansen att spela som stort sett varenda en av hjältarna från filmerna. Och The Hobbit har många hjältar. Bilbo, Gandalf, Legolas och alla dvärgarna får samsas om uppmärksamheten och ibland blir det extremt plottrigt på skärmen. Särskilt i krigsscenen mellan dvärgarna och orcherna, där hundratals små legogubbar springer runt i bakgrunden och ett tiotal orcher samt tiotal dvärgar maniskt springer omkring dog jag säkert åtta gånger helt enkelt för att jag inte kunde se vad som var vad eller vad jag förväntades göra i ett specifikt ögonblick.

Lego The Hobbit
      Om du alltid velat se hur Fylke skulle se ut byggt med danska plastklossar så är detta spelet för dig.

Det är dock inte alltid kaos. Äventyrarna delas ibland upp i mindre grupper, båda med sina egna säregna målsättningar, som spelaren får växla mellan. Det kan handla om att en grupp tar en väg uppför ett berg och den andra tar en annan varpå grupperna får samarbeta för att undanröja varandras hinder på avstånd. Det är ett spel med fokus på samarbete, även när man spelar ensam, precis som med alla Lego-spelen.

På senare tid har TT Games valt att inkludera dialog i dessa spel och jag kan inte låta bli till att tycka att det är lite synd. Jag var nog inte ensam om att tycka att de tidigare spelens tallösa kommunikation var en del av charmen. Jag förstår varför man valt att ge karaktärerna röster, berättelsen är ju i det här fallet ganska omfattande. Men jag tror ändå att de som kommer spela Lego The Hobbit är medvetna om vad som händer i berättelsen på förhand och jag har svårt för att se att de yngsta spelarna skulle bry sig om det finns dialog eller ej.

Lego The Hobbit
      När man har över ett dussin dvärgar att välja mellan kan det lätt bli klurigt i stressande situationer.

Även om det inte hänt jättemycket i serien ska man inte säga att Lego The Hobbit står helt utan utmärkande funktioner. Här finns exempelvis ett craftingsystem (dvärgar är ju duktiga på sånt där) som används för att konstruera mer avancerade byggsatser som katapulter och båtar. För att bygga dessa behövs dock råmaterial som järn, trä och sten som man plockar på sig under resans gång. Jag hade personligen aldrig några problem med att samla på mig tillräckligt av dessa material och behövde aldrig anstränga mig för att kunna avancera.

Hubbvärlden i Lego Hobbit är dessutom förvånansvärt stor och proppad med extra krimskrams att samla på. Här finns till och med sidouppdrag att sysselsätta sig med mellan huvuduppdragen. Det är ingen revolution på något sätt då dessa simpla aktiviteter ofta involverar något som behöver hämtas eller hittas i utbyte mot extra klossar men att sidouppdragen överhuvudtaget finns var åtminstone något som jag inte räknade med.

Lego The Hobbit
      Animationerna i Lego The Hobbit är överlag väldigt följsamma men det händer att man fastnar i diverse objekt ibland.

Lego The Hobbit är baserat på de två första filmerna från Peter Jacksons The Hobbit-trilogi. Det är inte jättemycket källmaterial att arbeta med, särskilt i fallet Smaugs Ödemark som inte erbjöd mycket scener som passar sig för ett sånt här spel. Det märks verkligen här då flera uppdrag är utdragna till vad som ibland känns som en evighet. Det blir också mycket utfyllnadsaktiviteter som att jaga grisar och leta nycklar i bikupor för att hålla speltiden uppe.

Lego The Hobbit slutar alltså precis lika antiklimatiskt som den senaste filmen. TT Games hade gjort spelet en tjänst om de hade väntat ett år och inkluderat även nästa film i paketet. För jag kan tänka mig att det blir ännu svårare att göra ett komplett spel av bara den tredje filmen.

Lego The Hobbit
      De flesta av karaktärerna har unika egenskaper som hjälper gruppen att avancera. Gandalf kan lysa upp mörka grottor, Bilbo kan göra sig osynlig med ringen och så vidare.

Lego The Hobbit är, en del mindre irritationsmoment till trots, lätt att rekommendera till fans av både Lego och Sagan om Ringen. Det är ett roligt spel. Det är dock också lätt att konstatera att det blivit väldigt många Lego-spel på relativt kort tid. Jag har personligen fått lite för mycket av det goda och under äventyrets gång frågade jag mig själv flera gånger varför man inte vågat utforska nya marker i större utsträckning med serien.

Men ju mer jag tänkte på det desto klarare blev det för mig att Lego-konceptet är rätt mångsidigt som det är. De är lika mycket äventyrsspel som pusselspel med inslag från både plattforms- och beat em' up-genren. Och TT Games har trots allt lyckats beundransvärt med att hålla kvaliteten på Lego-spelen hyfsat hög år ut och år in. Lego The Hobbit är inte ett undantag.

7 / 10
      +
      Midgård är kärleksfullt återgivet, precis lika charmigt som förväntat, humorn är lätt att uppskatta oavsett ålder, proppat med saker att samla på