Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français

recension

The Elder Scrolls Online

Zenimax Online Studios har jobbat i sju år och dundrar nu ut ett av de mest påkostade onlinerollspelen någonsin. Oskar Nyström har hårdtestat...

Jag har svurit mer de senaste tolv dagarna än vad jag gjort i hela mitt vuxna liv. Jag har flyttat gränsen för vilka ord jag kan yttra, trängt ur mig gutturala läten som jag aldrig hört tidigare och bankat näven i skrivbordet så att min lilla förvaringshörna i bästa Ikea-metall har blivit alldeles sned (och sorglig). Att recensera The Elder Scrolls Online har nämligen varit en prövning, för trots att jag i grund och botten gillar att vistas i Tamriel tillsammans med andra människor så står det klart och tydligt att Zenimax Online Studios dryga 250 anställda inte hunnit göra färdigt sitt onlinerollspel inför lanseringen. Under långa stunder är det knappt halvfärdigt.

Nu är det förvisso så förskaffat med onlinerollspelsgenren att en och annan bugg ofrånkomligen slinker genom. Det ligger i sakens natur när man öppnar en gigantisk spelvärld proppad av liv och rörelse åt miljontals spelare samtidigt, och i månadskostnaden känns det självklart att kontinuerlig finputsning inkluderas, men The Elder Scrolls Online slår nog ändå rekord i att leverera en trasig spelupplevelse direkt efter lanseringen.

The Elder Scrolls Online
Zenimax Online Studios formades 2007 och har jobbat med The Elder Scrolls Online sedan dess.

Jag har recenserat många onlinerollspel under mina år på Gamereactor och tagit del av ännu fler på sidan om, men jag har aldrig tvingats bråka så mycket med en spelklient tidigare. Det hela går att jämställa med att äga en gammal fin veteranbil, för när The Elder Scrolls Online väl startar och fungerar ordentligt så har jag det väldigt trevligt under stora delar av tiden, även om jag är medveten om att något kan gå sönder precis när som helst.

Jag bjöds in för att provspela en tidigt beta-version redan förra sommaren och visste därför redan innan att jag inte skulle vänta mig en klassisk Elder Scrolls-upplevelse. The Elder Scrolls Online sätter nämligen emfas på "online" snarare än "Elder Scrolls" och även om man inkluderat komponenter som den typiska kompassen, ett level-system där jag utvecklas i det område jag utövar och dialog där mina val påverkar världen runt mig - så tar det inte lång tid innan jag inser att grundstrukturen bygger på bekanta onlinerollspelsmönster.

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online-spelare har blivit lidande av en ordentligt buggig lansering. Att dö under en bosstrid kan exempelvis innebära att man helt enkelt får syssla med andra uppdrag tills utvecklarna fixar problemet.

Det blir tydligt, om inte annat, när jag spelat igenom den obligatoriska inledningsfasen där jag i rollen som Dark Elf Nightblade rymmer från ett fängelse tillsammans med en blind gammal man för att sedan teleporteras ut i den stora vida världen. För till skillnad från i tidigare Elder Scrolls-titlar kan jag inte utforska vad jag vill i vilken takt jag vill. Istället är jag mer eller mindre fångad i ett inhägnat område, om än ett stort sådant, tills min karaktär nått en specifik level. Det gör att jag tvingas spendera timmar i miljöer som jag inte tycker om, slitandes med uppdrag som jag inte känner mig emotionellt investerad i, bara för att på pappret bli tillräckligt stark för att ta mig an nästa zon.

Nu hör jag lyckligtvis till spelartypen som inte låser mig vid att saker och ting ska förbli som de alltid varit så jag köper snabbt att strukturen är lite mer linjär, men det slutar dessvärre inte där, utan det finns ännu mer att hänga upp sig på om man anser att ett spel med Elder Scrolls i titeln ska påminna om just andra spel med Elder Scrolls i titeln. Jag kan exempelvis inte längre ta upp saker och flytta på dem, fysikmotorn är helt utbytt till en mer klassiskt onlinerollspelsorienterad sådan, städerna tycks vara helt livlösa och det suveräna berättandet har fått lämna plats för korta, förutsägbara uppdragskedjor med ängsliga karaktärer vilka jag inte minns ett enda namn av.

The Elder Scrolls Online
Fin vattenpöl någonstans i Tamriel.

Korta, förutsägbara uppdragskedjor, för övrigt, som ofta inte ens går att färdigställa på grund av buggar. Låt mig ge ett exempel:
Häromdagen begav jag mig in i en ruin för att placera en kristall på en piedestal så att en gubbe skulle lämna en annan gubbes själ ifred (jag minns det på fullaste allvar inte bättre än så, vilket i det här fallet säger mer om berättandet än om mig). Vägen dit hade kunnat bli tuff eftersom att det längs stod trupper av spöken längs med vägen, men lyckligtvis fanns där ett gäng andra spelare som, precis som jag, hade gett sig in i ruinerna för att placera en kristall på en piedestal så att en gubbe skulle lämna en annan gubbes själ ifred.

Fienderna möljdes därför ned på bara sekunder innan vi nådde en dörr som separerade oss till varsin instans. Vissa bossar kan man bara möta ensam eller med en formell grupp nämligen, till skillnad från andra där det går bra att kasta sig in i ett pågående, spontant krig spelare och boss emellan som bara råkat uppstå för att jag anlände under rätt tidpunkt. Just den här bossen blev för tuff för mig, och trots att jag dog i det sista rummet i hela ruinen tvingades jag återuppstå vid närmaste "wayshrine" som befann sig flera hundra meter bort, långt ute i skogen.

The Elder Scrolls Online
En eldattack kastar ljus över en ful fiende i en annars så mörk grotta. I bakgrunden skymtar strålen från en skyshard.

Bara att börja om hela baletten, alltså, men den här gången utan medspelare eftersom att de andra tydligen klarade sig bättre. Väl i ruinerna igen hade alla fiender återuppstått, och när jag till sist nådde bossen bestämde han sig för att sluta slåss mitt i striden för att istället lägga sig platt på marken. Det fanns ingen möjlighet att döda honom och ingen möjlighet att lämna rummet, så jag fick öppna aktivitetshanteraren, döda klienten, starta om spelet och bege mig till ett annat uppdrag istället, frustrerad över förlorade framsteg.

Många avklarade uppdrag förändrar markant världen runt omkring mig. I en nästintill tom by har befolkningen sjuknat in och när jag åtar mig uppdraget att gå till botten med det hela visar det sig snart att en smed i lokalbefolkningen har smittat dricksvattnet med spindelgift då hon gått som förlorare ur ett triangeldrama. Hon erkänner sina handlingar och rymmer därpå ut i skogen. Lite senare återkommer hon med en mindre armé, och när jag motat bort den och folk har börjat friskna till igen har den tomma staden gått genom flera stadier innan den till sist landat i en rätt trevlig plats att återkomma till när det är dags att sälja eller köpa något.

The Elder Scrolls Online
Genom att leta upp tre så kallade "skyshards" får du en färdighetspoäng att spendera. Ett av flera sätt på vilket Zenimax belönar den med sinne för utforskande.

På samma sätt råkar jag snubbla över en stad där det blixtrar och dundrar så illa att det är förknippat med livsfara att vistas där. Det visar sig snart att en trollkarl frammanar ovädret från toppen av ett torn, så jag beger mig upp dit för att stoppa honom vilket jag gör genom att knuffa ned honom. Staden blir då betydligt lugnare, köpmän ger sig ut och öppnar sina stånd och jag får känna att jag faktiskt har gjort skillnad - på mitt sätt dessutom.

Jag märker nämligen, efter många timmars spelande, att jag har som roligast när jag inte tittar på vare sig uppdragsjournalen eller kartan utan bara springer i en riktning som lockar. Det är aldrig lika fritt och sömlöst som i The Elder Scrolls V: Skyrim (återigen, jag är förhållandevis låst till platser som matchar min level) men det finns nästan alltid något att upptäcka eller ta del av, oavsett om det rör sig om ett maskhål som släpper in fiender från en annan dimension eller bara en skattkista att dyrka upp.

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online