Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Trials Frontier

Trials-serien debuterar på Ios och Android och gör det enligt free-to-play-modellen. Calle har testat och har stundtals haft riktigt roligt, men mest har han varit arg...

Detta är en annons:

Jag börjar med det positiva: I sina bästa stunder känns Trials Frontier nästan som att spela de tidigare Trials-spelen. En aning snällare kanske, en aning lättare, men det handlar fortfarande om Trials. Det betyder våghalsiga dödsrace med motorcykel längst klippavsatser och hustak, över fallfärdiga träbyggen och rakt upp i luften via branta ramper. Det går att luta föraren framåt och bakåt och genom tyngdpunkten optimera manövreringen av fordonet, allt för att klara banan på så kort tid som möjligt och längst vägen pricka in en och annan backflip.

Detta är en annons:

Det känns trist att redan andra stycket ska behöva inledas med ett "tyvärr", men tyvärr finns det en hel del smolk som förtar mycket att potentialen i spelet. Först har vi spelkontrollen. I sig är det inget direkt fel på den; knapplayouten är smart placerad och lätt att lära sig. Det tråkiga är att den där extrema precisionen vi hade i de tidigare spelen är som bortblåst här. Du kan luta dig framåt och bakåt och jobba med att hitta rätt lutning och tyngdpunkt men du får aldrig till den millimeterprecision du strävar efter. Vilka rekord jag än lyckas spränga så blir glädjen utspädd med känslan av att jag - till viss del - haft lite tur, att slumpen spelat in. Att jag aldrig riktigt hade total kontroll.

Trials Frontier
Precis som tidigare kan du utmana andra spökspelares rekordtider

Sedan har vi den något märkliga felprioriteringen från utvecklaren RedLynx att lägga in en massa onödigt uppgraderingstjafs och småpillande utanför själva motorcykelkörningen. Det går att uppgradera bågen och via ett sorts lotterihjul i slutet av varje bana kan jag vinna diverse reservdelar. För mycket fokus läggs på det här förbannade lotterihjulet. Lyckas jag till exempel inte vinna den reservdel jag behöver så får jag snällt spela om banan igen, vilket i sig kostar bensin.

Här kommer vi in på.... *trumvirrvel* mikrotransaktionerna. "Jaaaa! Nu ska vi prata transaktioner!" ropar just nu absolut ingen. Trials Frontier är en free-to-play-titel och således ska det kramas ur pengar på alla möjliga sätt. Främst handlar det om att köpa kristaller. Med kristaller kan jag dels slopa väntetiderna när jag uppgraderar motorcykeln, dels använda dem till att snurra på lotterihjulet en extra gång, men framförallt kan de spenderas på massor och åter massor av härlig, blyfri bensin.

Trials Frontier
Det finns lättare story-element i Trials Frontier. Du hjälper en grupp invånare i en by som befinner sig i konflikt med en lokal MC-buse

Varje gång jag startar ett nytt race ryker det nämligen fem liter. När bensinen är helt slut så kan jag välja fylla på ny direkt genom att betala med mina kristaller. Om inte så får jag snällt sysselsätta mig med något annat (typ brödbakning) i väntan på att spelet automatiskt ska fylla på bensin åt mig. Att behöva vänta för att överhuvudtaget kunna spela är enormt frustrerande. Typ straffpåk/slå rumskompisen/skrika från balkongen-frustrerande. Har alltid varit det och kommer att förbli det.

Det ska dock sägas att RedLynx aldrig tvingar mig att köpa något och det går att tjäna in kristaller via banorna också, men efter de inledande timmarna så börjar skruvstädet dras åt mer och mer. Bensinen tryter, utgifterna växer och väntetiderna för att uppgradera motorcykeln blir längre. Det blir till slut ett rent stressmoment att spela om en bana och veta att det kommer att ryka ytterligare fem liter bensin. Det är inte meningen att jag ska behöva oroa mig över bensinförbrukningen i ett Trials-spel liksom.

Trials Frontier
Istället för att pressa tider och finslipa på dina körtekniker så ägnas onödigt mycket tid åt menyer och trixande föremål och reservdelar

Kombinationen av oprecis spelkontroll, för mycket fokus på uppgraderingar och prylsamlande och förbannade, pissiga väntetider tar bort alldeles för mycket av spelglädjen. Jag kan inte koncentrera mig och lägga den tiden jag vill på att bara rejsa och ha kul för RedLynx vill att jag ska uppgradera något, köpa något, snurra på lotterihjul och gärna snurra igen (mot en kostnad förstås.) Det rena, enkla nöjet i att tokrejsa nerför en backe och sedan utföra våghalsiga tricks tjugo meter upp i luften blir så småningom sekundärt. Det är synd och skam på ett i grunden underhållande spel. Nu blir betyget därför inte mer än ett väldigt svagt godkänt.

Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
Trials Frontier
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Väldigt snyggt, varierade banor, roligt när jag väl tillåts spela
-
Saknar precision i spelkontrollen, för mycket uppgraderingsfokus, töntigt lotterihjul, långa och många väntetider
Detta är en annons: