Trials Fusion

Trials Fusion

Trials, serien som gett frustration ett ansikte, beger sig till framtiden. Jonathan har krockat runt och satt betyg på spektaklet...

Femhundra. En nätt liten siffra. Den summan är exakt så många misslyckanden det krävs på en bana för att spelet ska säga till dig att du inte är tillräckligt duktig. Att du faktiskt suger och inte bör fortsätta spela. En näve grus mitt i plytet helt enkelt. Hade redaktionens artikel om ilska kommit ut lite senare hade jag nog utan tvekan valt Trials Fusion. För ilsken, det blir man.

Men det är väl mer regel än undantag att man ska bli en liten surkart när man stämmer träff med ett spel i Trialsserien, dessa mördare av tummar och förstörare av humör. Denna vända har serien valt att lämna lervällingen delvis bakom sig i förmån för en, inte fullt så lyckad, förvånansvärt blek framtid. Men hjärtat sitter kvar på samma ställe och pumpar exakt samma blod som förra gången vilket gör att summan av kardemumman fortfarande är densamma: Kör, dö, upprepa. Att föra fram en motorcykel på en tvådimensionell bana, förlagd i en tredimensionell värld, och hantera diverse hinder är förvånansvärt underhållande. På ett vis är det därför konstigt att spelet inte når upp till sin föregångares (Trials Evolution) nivå. Onödig utfyllnad som inte riktigt går hela vägen och en splittrad design är några farthinder som denna framtidens motorfest råkar smälla in i längs vägen.

Trials Fusion
Framtiden är en väldigt steril och tråkig plats uppenbarligen.

Låt oss tala om den nya designen till att börja med. Trials Fusion låter oss bli förbannad i sterilt vita fabriker och på tak i futuristiska städer med rymdskepp som passerar förbi våra huvuden. Redlynx har dock inte kunnat släppa det förflutna helt utan de har valt att behålla några banor som minner om geggamoja och bakgård. Genom att låta ordet fusion vara en del av titeln är det rätt tydligt att de velat gifta sitt råa och lätt punkiga ursprung med den framtidsvision de nu vandrat in på. Då den senare inte är mycket att hänga i granen så blir resultatet mer eller mindre splittrat.

Jag hade hoppats på något annat i framtiden än mjölkvita byggnader och industrier med glasväggar. Jag kommer osökt att tänka på stadsscenerna i den senare, och sämre, Star Wars - trilogin när jag rusar fram på gatorna i världen "Urban Sprawl". I min bok är detta inte ett plus. De banor som sätter naturen i första rummet kan dock vara riktigt vackra. I synnerhet banor likt "Sunrise Dash", som låter oss uppleva våra kraschar mot en bedårande solnedgång som en motorburen silhuett. Sådana stunder är sorgligt nog alltför få i spelets kampanjläge. Att Trials Fusion för övrigt myser på med både hög upplösning och härliga sextio bildrutor per sekund är ju självfallet glädjande, men grafikmässigt sett är det inte värst imponerande. Ljussättningen och motorcyklarna är helt klart granna att titta på men spelet känns inte precis "ny generation". Bakgrundseffekterna i form av fallande torn och exploderande turbiner ser även de rätt så stela och tråkiga ut. Det är inte fult, men inte heller så vackert som jag hade hoppats.

Att spelets musik är bland det mest horribla som besudlat mina öronpassager sedan Mora Träsks glansdagar lägger sig inte heller i spelets favör. Men är du ett fan av identitetslös technorock, monotont blippande och brummande motorer så kommer du antagligen ha världens fest framför Trials Fusion. Annars gör du bäst i att tysta din TV direkt vid uppstart.

Grundbulten i serien är i varje fall sig lik. Fokus ligger som alltid på fysik, hur du förflyttar förarens vikt fram och tillbaka på motorcykeln, samtidigt som du anpassar farten för att klara av alla de våghalsiga dödseskapader som står i din väg. Konceptet och spelkontrollen var aldrig trasigt från första början och det flyter på exakt lika felfritt som förra gången man rattade cyklarna. Minsta felsteg är självfallet en dödsdom men felet spåras alltid tillbaka till dig och inte till spelkontrollen. Tyvärr.

De enda riktiga nyheterna i spelkontrollen kommer under de så kallade FMX - nivåerna, vilket är banor där du gör tricks i gengäld mot poäng. Dessa trick gör du genom att röra höger styrspak i valfri riktning då du är luftburen. Detta får din förare att flyga ur sätet på motorcykeln och likt en spratteldocka svinga runt i luften och göra olika tricks beroende på hur du placerat cykeln och åt vilket håll du drar styrspaken. Konceptet är relativt underhållande men blir lätt uttjatat efter ett par omgångar. Att det inte finns värst många trick och att funktionen inte har någon som helst effekt på andra banor (om du inte gillar att stila runt för släkt och vänner det vill säga) gör att man lätt glömmer bort att använda den. Troligen ville Redlynx erbjuda något nytt och fräsigt samtidigt som de inte ville mixtra för mycket med sina rötter. Sanningen är att det nog hade varit både roligare och mer spännande om de försökt fasa in tricken ännu mer i spelets fundamentala grunder. Nu känns det mer som en onödiga gimmick som bara tar upp plats mellan de riktiga banorna.

Trials Fusion
Häftiga trick i all ära men här glöms de alltför lätt bort.

Spelets huvudsakliga banor, de gamla goda "trialsen", är tack och lov i gott skick. Exakt lika tandgnisslande frustrerande som de är galet underhållande. Känslan av att klara en bana du slagits med i över en timme är i det närmaste en orgasm för sinnet. Man kanske har sett och kört det förut men det är exakt lika beroendeframkallande nu som då. Nästan varje bana i kampanjen innehåller även olika utmaningar man kan välja att utföra i gengäld mot XP och valuta. Uppdragen kan gälla allt ifrån pingviner (!) på en tennisbana till att ha bomber på din rygg. Ett underhållande tidsfördriv som ger perfektionisten något att brottas med en stund framöver. Men det är givet att det är just trials - banorna man kommer spendera mest tid med och antagligen inte med utmaningar och tricksande. Men vem vet, kanske kommer trick - läget att växa till något enormt då folk börjar skapa sina egna FMX - banor i Trials Fusions, minst sagt, massiva skaparläge.

Och när jag säger massivt så menar jag det. Jag skämtar inte när jag säger att man kan spendera minst två timmar på att endast redigera hur ljuset ska ligga på en bana. Läget är såpass avancerat att utvecklarna ger dig tipset att slänga ett hököga på deras introduktionsvideo på Youtube innan du drar igång med byggandet. Jag kanske inte är någon mästerbyggare men jag hade fantastiskt kul under skapandet av min tuffa (nåja) bana.

Spelkontrollen under byggandet kan vara rätt så lurig att komma in i till en början men om man är tålmodiga och ger det lite tid så går det till sist som en dans. Plötsligt sitter man där med ramper och byggnader som man slänger kors och tvärs likt en galning. Delandet av de egna banorna är och kommer vara en av de starkaste anledningarna till att skaffa Trials Fusion. Stora möjligheter i kombination med människors fantasi kan vara något alldeles fantastiskt och det märks att Redlynx lagt ned stor energi på just detta läge. Helt rätt prioriterat av dem och ett smart sätt att få spelet att leva länge och väl. Att plattformen för delning av banor, den så kallade "track central", är smidig och lätt att sålla igenom gör ju inte saken sämre.

Trials Fusion
Vissa banor har den goda smaken att lämna fabriksgolvet. Det tackar vi för.

Trials Fusion är tyvärr inte riktigt det där enorma klivet över till nästa generation för spelserien. De nya tilläggen känns varken fräscha eller ordentligt genomtänkta utan de känns mer som nyheter för sakens skull. Men det spelet faktiskt har, är en mycket stadig grund att stå på. En grund som är svår att slå. För med sitt klassiska upplägg, och ett vanebildande skaparläge som kommer att resultera i tusentals fantastiska banor, så kan detta egentligen inte misslyckas. Sanningen kanske är så enkel som att Trials Fusion inte är menad som någon nyskapande del i serien för nästa generation utan mer som en påminnelse om hur roligt man kan ha det med enkla medel. Det är så jag väljer att se det i varje fall. Kör, dö, upprepa.

7 / 10
+
Fenomenal spelkontroll, utmanande, beroendeframkallande, roligt skaparläge
-
Sömnig design, olidlig musik, platt ljudbild

Oliver Thulin
Jag ställer mig inte riktigt lika kritisk till Redlynx estetiska designval för Trials Fusion som kollegan Jonathan (även om jag föredrar den lite smutsigare, rockigare stilen som Trials HD stoltserade med) men i mångt och mycket instämmer jag i hans omdöme. Svårighetsgraden är förolämpande lågt ställd fram tills man når de allra sista banorna varpå det hela blir en prövning i tålamod precis som vanligt. De nya FMX-banorna är jag inget fan av, man har inte alls samma precisa kontroll över tricken som man har i övrigt och hela konceptet känns som ett halvhjärtat försök till att förnya sig. Trials Fusion lever inte alls upp till någon av sina föregångare men det är i slutändan ett roligt spel oavsett. 7/10

Trials FusionScore

Trials Fusion

RECENSION. Skrivet av Jonathan Björklund