Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

WAR OF THE VIKINGS

Johannes kammar sitt skägg och höjer mjödbägaren i ett motbjudande bröl till Fatsharks senaste historiska krigstolkning...


Vi svenskar förknippas allt som oftast med hornbeprydda hjälmar och enorma skäggflätor. Vikingarna är en del av vår historia, och för det är det väl inte mer än rätt att vi tar till vara på vårt stolta arv. Stockholmsbaserade Fatshark kan tyckas vara rätt studio för jobbet, med diger erfarenhet av historiskt onlinekrig och rötter i landet köttbulle. I deras tidigare släppta Lead and Gold: Gangs of the Wild West fick vi klacka sporrar och skjuta cowboyhattar för glatta livet, medan War of The Roses istället bjöd på mer jordnära, medeltida krigföring.

Efterföljaren, närmare bestämt War of The Vikings, bygger vidare på samma koncept som War of The Roses, men ter sig inte alltid som ett steg framåt i utvecklingen. Snarare påminner det ofta om ett steg åt det andra, lite mer strömlinjeformade hållet. Det är förvisso mer välpolerat än föregångaren i sig, men stympningen av variation gör att hela spelupplevelsen lämnar en del att önska.

War of the Vikings
Kommer du ihåg de där historielektionerna du tog i sjätte klass? Nu är det dags att sätta dina kunskaper på prov.
Detta är en annons:

Efter en väldigt sparsmakad inlärningssekvens där jag fått chansen att "treina mahj sihwård ahrm" på bästa svengelska, riktar jag slag och pareringar i en av tre riktningar åt gången under hektiska svärdbataljer som om det låg i min natur. Hur väl jag bemästrar systemet har en direkt påverkan på huruvida framgångsrik jag blir i strid eller inte. De allra mest eggande konfrontationerna består av strategiskt spel i stil med sten-sax-påse där jag och min motståndare cirkulerar varandra som hungriga djur, parerar varandras slag och duckar undan plötsliga utfall för att klara livhanken. Värre blir det dock när man instinktivt och ogenomtänkt rusar in i en klunga av motståndare med stridsyxan i vädret.

Detta är en annons:

Kriget mellan vikingar och anglosaxar bestraffar dig hårt i det avseendet, när du rusar in i en spelarskara av motståndare och förväntar dig någon som helt utdelad skada. Det kommer du inte att lyckas med. Vad som väntar vid sådant beteende är ett dussintal unisona yxsving riktade mot din panna, efterföljt av ond, bråd död och en solblekt bild på dig, hukad på backen i väntan på att antingen räddas av en medspelare eller avrättas av en motspelare. För att vinna striden krävs istället en korrekt laguppställning med jämnt antal bågskyttar och närstridskrigare samt en god dos av samarbete och kommunikation.

War of the Vikings
Din specialattack är kraftig, men lämnar dig sårbar i en dyrbar sekund vilket ger motståndaren tillfälle att göra lidandet kort för din del.

Mycket likt just War of The Roses är denna aspekt en av upplevelsens allra starkaste kort. Men mycket olikt samma titels nästan överväldigande utrymme för skräddarsydda karaktärer och mängder av information har vikingakriget strömlinjeformats något fruktansvärt. Borta är skadetabeller och vapen med detaljskillnader i utdelad skada och snabbhet. Kvar finns skillnaderna mellan tunga stridsyxor, lätta enhandssvärd och stora pilbågar.

De "uppgraderingar" du samlar på dig medan du spelar består i mångt och mycket av kosmetiska sådana, där yxor och pilbågar med guldfärgade detaljer och annat estetiskt krimskrams är vad du använder för att sticka ut ur mängden. I kombination med spelets lättanvända verktyg för att måla din sköld och en uppsättning med unika hjälmar kan du förvisso ge din krigare ett unikt utseende, men detta på bekostnad av variationen.

Din karaktär får även fyra utrymmen som alla ska fyllas med förmånliga egenskaper du får välja själv. Allt från att tåla lite extra stryk på bekostnad av en mindre uthållighetsmätare till egenskapen att kunna spela död gör förvisso att visst utrymme för uppgraderingar finns, men utan någon visuell indikation på vilka fördelar och nackdelar dina fiender har får man helt enkelt chansa på att din motståndare inte råkar besitta den förmågan som motverkar din.

War of the Vikings
Tematiskt är varje karta unik, men sett till upplägg påminner många lite väl mycket om varandra. Att de är naturtroget färgsatta och utformade kan vi däremot skriva under på.

För variationsbristen och bristfällig information i striderna är tyvärr något som genomsyrar hela upplevelsen. De klassiska spellägena Conquest och Team Deathmatch samsas med Pitched Battle och Arena, varav de två sistnämnda bjuder på Deathmatch-strider i större och mindre skala med knorren att ett enda liv per spelrunda är vad som erbjuds. Detta kombinerat med de snarlikt uppbygga, men ack så vackra kartorna och begränsningarna sett till vapenvariation ger känslan av att de tolv timmar jag spenderat i de digitala nordiska skogarna med ett stort skägg och en skräckinjagande hjälm på huvudet visat mig det allra mesta av vad som erbjuds.

Frustrerande är det också i sina stunder, när nätkoden och spelares ofrånkomliga, varierande ping-värden krockar och resulterar i yxor och svärd som visuellt träffar sitt mål, men enligt spelet inte utdelar någon skada. Det händer inte alls så fasligt ofta som grafikbuggen jag valt att kalla för "discobuggen", vilken i princip gör att hela skärmen blinkar likt ett strobeljus i regnbågens alla färger under några få epileptiska sekunder - men det är värt att ha i åtanke om man verkligen är allergisk mot sådana typer av fel.

Att man valt strömlinjeformningen gentemot War of The Roses är faktiskt inte så fasligt konstigt det heller då just det spelet olyckligtvis släpptes i skuggan av Chivalry: Medieval Warfare och därav inte lockade väntat antal köpare.Det sistnämnda är ett spel jag faktiskt skulle rekommendera över Fatsharks båda tolkningar, hur lockande vikingastrider och brölande tramssvenska än må vara.

War of the Vikings
Blod i mängder och dova färger. War of The Vikings är ingen munter plats utan ett par jollrande vänner i öronen.

Sägas bör att jag trots alla dessa brister har oförskämt roligt mellan varven, när jag och mina lagkamrater planerar ett anfall kring en by, anglosaxar avrättas till höger och vänster med mitt mäktiga svärd och medspelare hjälps upp på fötter efter blodiga bataljer. War of The Vikings är egentligen mer av ett roligt tidsfördriv med ett ovanligt djupt stridssystem än ett särskilt bra spel, när jag verkligen tänker efter. Förväntar man sig några sporadiska, snabba matcher med lite ansträngt hjärndött yxsvingande och pilbågsskjutande lär man inte bli besviken, men det räcker inte hela vägen.

Med släppet plockades den allt vanligare Early Access-stämpeln bort från spelets hemsida, men trots det hänger stanken av ett ofärdigt spel fortfarande under utveckling kvar i luften. I framtiden, efter ett antal uppdateringar, diverse buggstädningar och nya spellägen kan jag faktiskt se mig själv återvända till vikingarnas förlovade land med ett gäng vänner, men tills dess sträcker sig inte War of The Vikings särskilt mycket längre än ett underhållande tidsfördriv med en riktigt lockande premiss.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Underhållande i små doser, intressant premiss, framtida potential, eggande stridssytem, upplåsningsbara skägg
-
Bristfällig variation, småbuggigt, jobbig nätkod
Detta är en annons: