Motorstorm: Pacific Rift

Motorstorm: Pacific Rift

Evolution Studios byter ut lera och djupa dalar mot vulkaner och tät vegetation i Motorstorm: Pacific Rift. Tyvärr är också den sköna spelkänslan utbytt mot halvdan slappracing

I bilreklamer talas det ofta om körglädje. Ett enormt och medvetet luddigt begrepp som tycks innefatta allt mellan himmel och jord; motoregenskaper, miljömedvetenhet och att vara både en rockstjärna i 180 km/h och en helylleförälder som lämnar ungarna på dagis med ett smörigt leende på läpparna. Samma prat om körglädje finns i spelens värld och definitionen är lika oklar där. Men en sak är klar, man vet när körglädjen finns där. I Motorstorm: Pacific Rift är den oftast avlägsen.

Mycket är dock bra på pappret. Flera av missarna i det första Motorstorm är åtgärdade och det är onekligen välkommet med fler banor, kortare laddningstider och att inte bli sprängd så fort man nuddar ett medelstort gruskorn. Det går att spela fyra spelare i split-screen och online kan 16 spelare mötas.

Huvudläget heter Festival Mode och här hittar du banor uppdelade i fyra större kategorier, eller zoner som spelet kallar dem: Earth, Air, Fire och Water Zone. Som namnen antyder skiftar naturen i banorna kraftigt. Earth är vanliga djungelbanor, Air-banorna ligger bland branta klippor och slätter, Fire har lavafält och farliga klippor och Water Zone bjuder på stränder, vattenfall och floddalar. Det finns totalt 16 banor och i varje zon finns cirka 25 utmaningar.

Jag gillar eldzonens design och upplägg. Här finns lava som hettar upp motorn (ännu mer) och risken för överhettning är extra stor. Enorma bilduschar är lyckligtvis placerade lite överallt för att kompensera detta. Ibland ligger dessa en bit bort så jag måste göra ett strategiskt val i varje varv. Dessa eld-och-vatten-strategier finns i mindre form på alla banor och det är en god idé att blanda in naturen i racingen på detta sätt. Även vegetationen kan vara ett hinder för ett litet fjantfordon, men de större bilarna kan lätt skövla även de hårdaste kvistarna (och skapa nya vägar).

Överlag är dock banorna på tok för breda och stora och jag letar desperat efter en GPS-knapp på handkontrollen när jag gång på gång (nästan) åker vilse. Visst kan det vara kul med alternativa vägar, och tanken med att låta de olika fordonen ha sina respektive optimala vägar är god. I slutändan saboterar detta dock intensiteten och, ja, den ovärdeliga körglädjen jag nämnde tidigare. Att spela om banorna för att lära sig dem är trist, särskilt när de kan ta fyra minuter att genomföra. Vad hjälper det egentligen att man dubblat antalet banor från Motorstorm när merparten av de nya är så mediokra?

Precis som i det första Motorstorm finns en mängd fordon att välja bland. Fyrhjulingar, buggies, lastbilar, motorcyklar, mudplugger och monster trucks, ett nytt tillskott till Motorstorm. Monsterbilarna har en hyfsad toppfart och är förstås en skräckingjagande syn för en liten motorcykel-stackare, men nackdelen med dem är att de lätt välter på de älgtestbanorna Motorstorm: Pacific Rift erbjuder.

Mitt största problem med Motorstorm: Pacific Rift är körkänslan och spelkontrollen, där något uppenbarligen har gått riktigt snett. Spelkontrollen i Motorstorm: Pacific Rift liknas bäst vid att försöka styra en lovikavante med en lövblås genom en gigantisk blomlåda. Oavsett vilket fordon jag väljer känns det påklistrat på själva banan. Underlagen tycks inte spela någon större roll för hur mitt åk reagerar, och jag sladdar likadant på jord som på sten som på glass som på broar. (Spelkänslan blir för övrigt inte bättre av Sixaxis skakbrist och sluttande axelknappar, som jag personligen aldrig har kommit över.)

Motorstorm: Pacific Rift har inte ens hyfs nog att vara sådär genomsnyggt som vi hade väntat oss. Visst, vissa banor är tjusigt designade och allt flyter på fint, men det är en smärre chock att se en uppföljare som många gånger är fulare än originalet, särskilt då det första Motorstorm kom till en sprillans ny konsol och rimligtvis borde ha utvecklats med mindre programmeringserfarenhet.

När man tittar på en jordplätt nära föraren är det misstänkt likt en kvarglömd Kexchoklad fotad med en VGA-kameramobil. Vissa gräsbeklädda kullar är grovhuggna block som tagna från en annan konsolgeneration. Djungeln är inte riktigt övertygande och perspektivet är platt. Det är ingen grafisk katastrof utan snarare en besvikelse och många hade nog väntat sig betydligt mer på den grafiska sidan, särskilt med tanke på hur det första Motorstorm fick oss att tappa hakan.

Jag är långt ifrån någon mästare på racingspel så därför är den låga svårighetsgraden i Motorstorm: Pacific Rift extra uppenbar. Att bli etta eller åtminstone få en pallplacering är inga problem, även en bra bit in i spelet. På banorna åker jag vilse, krockar ett halvdussin gånger och utför massvis av mina patenterade ohävda sladdar, men trots detta får jag en bra placering och låser upp fler banor. Hur dåligt mina moståndare har kört är svårt att föreställa sig. Det känns som att Evolution har varit medvetna om detta och därför slängt in sjukt svåra och irriterande utmaningar i de senare banorna. Detta är förstås förödande mot dynamiken och tuggmotståndet i Motorstorm: Pacific Rift.

Nej, Motorstorm: Pacific Rift känns alldeles för... nedkylt. Evolution borde verkligen ha tryckt på turboknappen oftare och gjort ett snyggare, mer fartfyllt och aggressivt Motorstorm, men resultatet är ett ytligt racingspel (där inte ens ytan är särskilt speciell). Ibland glänser Pacific Rift till men under mina spelsessioner med det sneglar jag hela tiden mot spelhyllan och mitt exemplar av Pure (och det första Motorstorm). Det är tydligen svårt, det här med körglädje.

Motorstorm: Pacific RiftMotorstorm: Pacific RiftMotorstorm: Pacific RiftMotorstorm: Pacific Rift
6 / 10
+