JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle

Man behöver bara ta en titt på spelets titel för att få en aning om vad som väntar i denna recension. Mathias har satt betyg på JoJos supertokiga äventyr...

Jag hänger inte riktigt med längre. Hundratals baseballbollar viner över skärmen och förvandlar min motståndare till schweizerost. Fröken Jolyne, den superdödliga blondin som jag för tillfället spelar som, skriker sig hes. Jag har på något vänster aktiverat en slags specialattack, efter att ha hamrat som en galning på handkontrollen. Knappsmattrande som belönats med explosioner i regnbågens alla färger och konfetti. När basebasebollarna tagit slut faller min rival till marken och jag står som vinnare. "Balls deep!" ropar Jolyne, och jag höjer ett ögonbryn i TV-soffan. Vad tusan är det här för något?

Jag svär, det jag beskrev i stycket ovan måste väl ändå låta logiskt för någon där ute? Inte för mig personligen, men för någon som läst den långlivade mangan JoJo's Bizarre Adventure? Namco Bandai har hur som helst släppt ett fightingspel baserat på familjen Joestars sinnesrubbade eskapader, och resultatet är sannerligen bisarrt. Extremt. Tokigt. Fullständigt galet och stundtals alldeles, alldeles underbart.

Striderna är fyllda av mellansekvenser och händelser i bakgrunden som får matcherna att kännas väldigt livliga. Helt plötsligt kan det börja falla giftiga grodor från skyn. Ja, du läste rätt.

JoJo's Bizarre Adventure All Star Battles största bedrift är hur pass väl det lyckas fånga förlagans essens. Den tecknade stilen är kristallklar och färgglad, och hade kunnat misstas för Street Fighter IV för ett otränat öga. Musiken är klatschig och arenorna är spelmässigt intressanta då det alltid händer någonting i bakgrunden som kan komma att vända matchen. Bland de 40 kämparna finner vi Gyro Zeppeli som rider på en häst, Guido Mista som har en revolver med levande ammunition, och Shigechi - en kort och överviktig tonårspojke som får hjälp i strid av en insektssvärm. Spelet dryper dessutom av fanservice, och vare sig det gäller moves, dialog, miljöer eller animationer så bjuds det alltid på referenser till mangan.

Det är så fullsmockat med interna, galna skämt att jag som inte ens hört talas om JoJo's innan recensionsexemplaret damp ner i brevlådan satt med öppen haka under majoriteten av speltiden. Jag frågade mig ständigt vad det var för något jag gett mig in på, och det kändes helt underbart. Jag var tvungen att gnugga mig i ögonen ordentligt och fokusera blicken på nytt för att bekräfta att jag mycket riktigt red på en häst samtidigt som jag smiskade mitt motstånd. Allt är uppskruvat till 11, och huvudmenyn är extravagant och fylld med skämt som river ner den fjärde väggen. Den här typen av galenskap kan bara komma från en plats på vår jord, och även om jag inte alltid har lätt för japanska knasigheter så träffar JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle helt rätt.

Spelet fångar mangas stil på ett bra sätt, med uttrycksfulla animationer, fina färger och överdrivet röstskådespeleri.

Tyvärr är det så att den vridna humorn ofta står i vägen för det spelmässiga. Visst har utvecklarna CyberConnect2 tagit fram en kompetent fightingkärna, där starka och svaga attacker kombineras till förödande combos och alla specialattacker täcker skärmen, men balansen i striderna tar skada av hur pass troget spelet är mangan. En av karaktärerna är handikappade, en annan kan bokstavligt talat spola tillbaka tiden om ett stort misstag gjorts och en kämpe kan till och med ge sig själv fullt liv igen bara för att det är en förmåga som karaktären ifråga besitter i serien. Det är uppfriskande att se ett fightingspel som inte bryr sig om perfekt balans, men det lär också göra det svårt för de mer hårdbitna fightingentusiasterna att ta JoJo's seriöst.

Bortsett från alla absurda specialattacker kan det dock kännas väldigt styltigt att spela JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle. Att hoppa, ducka och bara ta sig framåt är långsamt, och att spelet använder si av en bökig dodgefunktion istället för en regelrätt blockeringsknapp gör inte saken bättre. Matcherna kan nästan framstå som catfights mellan två skygga katten om spelarna inte är helt med på vad de gör. Vi snackar förvisso om små frustrationer på pappret, men som efter några timmars spelande verkligen uppenbarar sig.

En muskelhunk som tar hjälp av tre svärdfäktare. Detta är en av de minst ögonbrynshöjande specialattackerna i spelet.

På kontrollschemat hittar vi även Style-knappen, som demonstrerar mangans mer fantasifulla fightingstiler. Karaktärer med Stand-stilen kan tillkalla kraftfulla medhjälpare som slåss vid deras sida, Hamon-karaktärer får kraftfullare specialattacker och Mounted-stilen låter alltså kämpen ifråga hoppa upp på en häst. Det finns alltså en hel del djup att hitta här ändå, men man tvingas gräva väldigt djupt då träningsläget inte gör ett bra jobb med att förbereda spelaren på vad JoJo's bisarra värld har att erbjuda. Man kan dessutom inte titta på när andra spelare strider mot varandra online, vilket gör det ännu svårare att lära sig något nytt eller upptäcka någonting oväntat.

Även spelets andra spellägen känns underutvecklade. Story Mode snabbspolar genom mangas 30 år och sammanfattar viktiga händelser via textrutor för att dölja de långa laddningstiderna, som om man läste handlingen till en film över Wikipedia. Det enda spelmässiga innehållet är striderna i sig, så det är inte precis genrens mest ambitiösa storyläge vi bjuds på. Som tur var så hålls åtminstone matcherna intressanta tack vare unika omständigheter och bonusuppdrag i varje kapitel.

Den västerländska utgåvan av JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle erbjuder ett sprillans nytt Arcade Mode, där man alltså möter åtta motståndare efter varandra. Precis som i många andra fightingspel med andra ord...

Sist ut har vi Campaign Mode, ett spelläge som endast fungerar online där man utmanar motståndare som andra spelare skapat och sedan laddat upp på nätet. Man har till en början tio energirutor, och för att inleda en strid måste man spendera en av dessa. Vinner man belönas man med föremål som kan användas för att skräddarsy sin karaktärer, men när alla energirutor är förbrukade kan man inte fortsätta. Då får man antingen vänta en stund till dess att de återhämtat sig, eller införskaffa fler via mikrotransaktioner. Det är intressant med ett spelläge där saker och ting verkligen står på spel, och där en förlust verkligen betyder något, men att man kan köpa mer energi för riktiga pengar lämnar dålig eftersmak i munnen.

Underutvecklade spellägen och obalans är dock ingenting som kommer stoppa dig från att njuta av JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle, vare sig du är ett fan eller bara vill uppleva något helgalet och nytt inom genren. Magin kommer att avta ganska snabbt när du väl sett allt, men resan dit är sannerligen oförglömlig.

7 / 10
+
Fullständigt helsnurrigt, troget förlagan, varierade karaktärer, läcker grafik, intressant stridssystem, cool design