X3: Terran Conflict

X3: Terran Conflict

I ett universum fyllt av flitig handel, explosiva strider och läckert kromade rymdskepp har Petter Mårtensson ägnat många trivsamma timmar. Läs den spejsiga recensionen av X3: Terran Conflict

Först och främst - är du en person som får svindel av friheten i spel som Morrowind eller tycker att Fallout 3 innehåller för många val är X3: The Terran Conflict, eller de tidigare spelen i Egosofts långdragna X-serie för den delen, antagligen ingenting för dig. Här finns en handling att följa, men om du slaviskt följer den så missar man halva poängen med den galax som spelet ritar upp för dig - det här handlar om frihet, om att gå dina egna vägar.

Låt oss ta det från början. Rymden är stor, du är liten. Om du inte väljer en av de färdiga karaktärerna spelet erbjuder dig så kommer du bli extremt medveten om det här, då X3 bara dumpar dig i ett solsystem och väntar på att du ska ta initiativet. Jag rekommenderar inte att börja på det viset, då det är lätt att bara fastna i närmsta rymdstation och förvirrat trycka dig genom alla menyer och hoppas på att någon ska säga till dig vad du ska göra härnäst. Det gjorde nämligen jag, innan jag insåg att den magiska rösten aldrig skulle infinna sig och att jag var helt övergiven.

På vissa sätt så påminner X3: The Terran Conflict mig om Mount & Blade, om Mount & Blade hade varit grafiskt snyggare, bytt ut sina hästar mot rymdskepp och faktiskt haft en handling. Båda är spel för en speciell sorts publik, den som gillar sina spel djupa och komplicerade och som inte har något mot att spendera timmar med att pilla med små parametrar för att bygga sitt eget imperium från ingenting. Den där publiken som många spelföretag verkar vara rädda för numera och som bara ett fåtal utvecklare fortfarande verkar bry sig om.

Om jag lägger filosoferandet bakom mig och istället fokuserar på spelets mer ytliga delar så måste det sägas att X3: The Terran Conflict är ett otroligt snyggt spel, speciellt om man - som jag - lätt hänförs av storslagna rymdvyer. Alla mina timmar i EVE Online har satt sina spår på mitt psyke, då jag lätt tappar andan av åsynen av massiva planeter eller snyggt rendrerade asteroidfält. Det händer ofta att jag anländer till ett helt nytt solsystem och bestämmer mig för att turista lite innan jag dockar och tappar andan av vad jag ser. Alla är kanske inte lika lättflörtade som jag, rymden är trots allt mest bara svart och om man zoomar in kan texturerna bli ganska kladdiga och lågupplösta, men överlag är det hela makalöst vackert.

Att styra sitt skepp är en ganska enkel affär och ger gott om utrymme för att bara driva omkring och ta in omgivningarna. Orkar du inte sitta vid rodret själv så kan din autopilot oftast göra jobbet åt dig, men själv fann jag att de riktigt sköna upplevelserna infinner sig när man styr själv. Striderna kan dock göras rätt mycket simplare med hjälp av autopiloten, om du inte sitter med en joystick och kan styra på det viset. Jag har dock saknat schyssta rymdstrider sedan mina Wing Commander-dagar och X3 har en hel del av den varan att bjuda på.

Det är, som sagt, ett stort universum där ute och livet där tickar vidare vare sig du vill det eller inte. Du lämnar förvisso aldrig ditt skepp, men närvarokänslan är överlag hög. Har du inget intresse av att slåss kan du ge dig på att bedriva handel, bygga dina egna fabriker eller försöka sabotera för dina konkurrenter. Valet är ditt, men du måste vara beredd på att göra det - även om spelet kan vara ganska pedagogiskt med jämna mellanrum blir du själv tvungen att engagera dig och hålla koll på alla detaljer. Har du inte den energin, vilken vi alla kan tappa med jämna mellanrum, så blir X3 ganska lätt utdraget och tråkigt.

Du kan förvisso snabba upp tiden, så det inte tar en halv evighet att nå rymdporten till nästa solsystem, men X3 kan vara ett ganska långsamt spel. Men det är ju en del av dess charm också, då det inte är ett spel du rusar igenom. Ta din tid, njut av utforskandet, leta efter alla gömda skatter och fascinerande uppdrag, bedriv handel eller eliminera dina fiender. Bli pirat eller en kämpe för allt som är gott i galaxen. Engagera dig i handlingen eller strunta i den helt och hållet. Eller, om du direkt känner av en viss matthet när du läser den här recensionen, spela ett annat spel.

X3: Terran ConflictX3: Terran ConflictX3: Terran ConflictX3: Terran Conflict
8 / 10
+