Super Street Fighter II Turbo HD Remix

Super Street Fighter II Turbo HD Remix

Street Fighter II är tillbaka med högupplöst grafik, remixad musik och maffigt onlinestöd. Räcker det för att gjuta nytt liv i Capcoms gamla klassiker. Jonas har fattat arkadjoysticken och recenserat...

Efter otaliga förseningar, en komplett redesign av den redesignade grafiken och lång betatestperiod av onlinesystemet är Super Street Fighter II Turbo HD Remix äntligen släppt. En helt omarbetad version av Super Street Fighter II Turbo där man bytt ut varenda pixel mot omritad grafik i den högsta upplösning Playstation 3 och Xbox 360 klarar av, nämligen 1080p, samt remixat om musiken.

Och det är ett riktigt kärt återseende när jag fattar handkontrollen och åter väljer bland kämparna från det klassiska gänget till välbekanta toner. Precis det är spelets största styrka, men även svaghet. För lika mycket som Super Street Fighter II Turbo HD Remix är fulländat, känns också åldern igen och efter att ha spelat otaliga timmar av vår förhandsverion av Street Fighter IV är det inte direkt toppfräscht att spela Street Fighter II igen.

Backbone har verkligen ansträngt sig när man gjort spelet för att lyssna till alla Street Fighter-fans så mycket det är mänskligt möjligt för att verkligen skapa det spel de velat ha. Det har resulterat i små uppdateringar av spelbarheten som gemen man aldrig kommer att märka av, men som balanserar upp och fixar till de små brister som funnits sedan Capcom slutade uppdatera spelet för nästan 15 år sedan.

Dessutom finns några perverst detaljerade parametrar man kan ställa in för att verkligen få spelet precis som man vill ha det. Kanske ställa in restriktioner kring Sagats superattacker, om man ska kunna lagra Hondas superattack och mycket annat. Även dessa detaljer är verkligen detaljer som för de insatta gör all skillnad, men för de flesta helt saknar betydelse. Trevligt är det hur som helst och det märks att man verkligen gått in för att tillfredsställa fansen.

De som inte var med när det begav sig eller helt enkelt inte är bekanta med Street Fighter har det dock lite tuffare. Att spela mot datorkontrollerade motståndare bjuder på rejält hårdnackat motstånd som känns lite väl slumpaktigt. Det handlar snarare om att hitta någon lucka i deras beteende än att faktiskt försöka använda finter och spela taktiskt. Nej, mänskligt motstånd krävs (som vanligt) för att fighting ska bli underhållande.

Där saknar jag ett bra träningsläge. Till skillnad från spel som Soul Calibur IV, Dead or Alive 4 eller Tekken 5 så händer det just ingenting när man trycker på knapparna. Det gäller att veta vad man vill göra och hur man gör det. Med snart tjugo år av Street Fighter i ryggen har jag inga problem med att sätta de attacker jag vill, avbryta påbörjade attacker och leverera åtminstone de mest grundläggande combosarna. Men för den som inte kan detta, finns det inget riktigt bra sätt att få lära sig det heller.

Nu är det här såklart grejer som inte fanns med i originalet heller, men Capcom hade nog vunnit på att vara lite mer hjälpsam mot nya fans för att verkligen välkomna alla till Street Fighters underbara värld. En värld som blir underbarare än någonsin med det bästa onlinestöd Capcom någonsin haft.

Att koppla upp sig och ta sig an vänner och bekanta i diverse spellägen som turneringar är en riktig höjdare och att vara flera stycken i en lobby där alla snackar med varandra, svär och förolämpar den som vinner är nästan lika kul som att ha ett gäng polare i soffan. Nätverkskoden är kalas och så bra som den bli i onlinefighting. Puritaner kommer klaga och hävda att det inte är bra nog, och visst är det väl så, men bättre blir det inte med fightingspel i dagsläget och det fungerar utmärkt att slåss.

Något Street Fighter Alpha 3 eller Street Fighter III: Third Strike kommer Super Street Fighter II Turbo aldrig att bli. Och tyvärr känns det som att det kom lite för tätt inpå Street Fighter IV för att kännas riktigt stekhett samt att Backbone borde ha haft lite fler spellägen för nybörjare. Men för vad det är och på dess egna meriter är det ändå den ultimata versionen av den gamla klassikern. För de som inte gillar den nya designen (jag älskar den) finns möjligheten att spela med de klassiska pixlarna, musiken har nog aldrig låtit bättre och med de små justeringar som gjorts känns det som att Street Fighter II nu fått ett värdigt avslut.

Super Street Fighter II Turbo HD RemixSuper Street Fighter II Turbo HD RemixSuper Street Fighter II Turbo HD RemixSuper Street Fighter II Turbo HD Remix
8 / 10
+