Bethesda har en lång tradition av expansioner till sina spel och nu senast fick Elder Scrolls IV: Oblivion mängder av expansioner. Och då snackar vi inte bara ökända och dyra Horse Armor-paketet som nästan var oumbärligt för spelupplevelsen, utan även påkostade delar som Elder Scrolls IV: Oblivion: Knights of the Nine och framför allt Elder Scrolls IV: Oblivion: Shivering Isles.
Nu har turen äntligen kommit till Fallout 3 som häromdagen fick expansionen Operation Anchorage. En ovanligt krallig expansion som inte bara innebär nya äventyr i trakterna runt Washington, utan förflyttar dig och hela äventyret till Alaska samt vrider klockan bakåt åtskilliga varv.
Vi snackar nämligen en fullskalig invasion av kinesiska kommunister som enligt Fallouts tidslinje skedde redan före det stora kriget. Så hur får man ta del av detta då? Tidsmaskiner? Inte alls, tvärtom får jag signaler från Bailey's Crossroads där någon ropar efter hjälp. Nyfiket beger jag mig ditåt för att kolla vilka det är som behöver assistans och blir insyltad i ett oerhört häftigt slag mellan Brotherhood Outcasts och supermutanter.
Efter att ha assisterat dem, fastnar en av dem för min Pip-Boy 3000. Det visar sig nämligen att Brotherhood Outcasts är några riktigt spännande militära reliker på spåren. Grejer från en svunnen tid som de dock inte kan komma åt utan att köra en simulation och något som kräver en Pip-Boy. Jag är inte den som är den utan ställer givetvis upp, hoppar in i den suspekta maskinen som mest likar ett vitt ägg och kasts in i ett mycket överraskande äventyr.
Här är nämligen världen intakt. Och djupfryst. Alaska är sådär svinigt kallt som man förväntar sig att Alaska ska vara och jag förses raskt med vinterutrustning medan allt jag samlat på mig får vänta i den verkliga världen. Det här är alltså den simulation amerikanska soldater tränade i innan de deltog i det verkliga slaget mot kommunisterna, och därför är läget också helt annorlunda.
Istället för bruna kullar och ruiner känns det som att jag förflyttats till militärbasen i det första Metal Gear Solid med kalla metalväggar, snö och enorma bergsmassiv. Överallt finns det kineser att skjuta iförda tjocka vintermössor. Precis som i Call of Duty-spelen vrålar de internt till varandra på sitt eget tungomål, vilket bidrar till att simulationen nästan känns mer realistisk än den verkliga världen.
Snabbt inser man dock att det här trots allt är ett spel i spelet, för här finns exempelvis maskiner som fyller på ditt liv till fullo, andra maskiner som tankar på din ammunition och folk du dödar ligger inte kvar utan liksom immaterialiseras med en effekt som för tankarna till tidiga TV-spel (på ett bra sätt). Tvärtemot gentemot Fallout 3 handlar det alltså inte om att glida omkring och leta igenom offer eftersom de försvinner och ammunition och liv finns det alltid gott om. Du är ju elitsoldat för bövelen.
Det här kastar saker på ända och efter en stunds chock börjar jag komma in i den nya lunken. Militärsnack, soldatkollegor som spyr galla över fienden i nedlåtande ton, tunga vapen, linjära banor och... Fallout 3. Lite som Call of Duty möter Final Fantasy ungefär. Tittar man bara på spelet och inte använder VATS alls ser det nästan ut som ett vanligt actionspel. Ja, rent av ett snyggt sådant för Fallout 3: Operation Anchorage ser riktigt läckert ut, bitvis bra mycket snyggare än huvudspelet.
Bethesda har verkligen vågat sig på att prova något nytt, det blir verkligen ett spel i spelet där ingenting är som man förväntar sig. Dessutom gör man trevliga bekantskaper som officer sergeant Benjamin Montgomery. Jag försöker hela tiden övertyga honom att vi bara är i ett spel, helt utan framgång dock men dialogen är skönt komisk (även om de nya röstskådespelarna är fantastiskt usla). Tillsammans ger vi oss ut för att spränga fiendens artilleri, göra uppdrag bakom fiendens linjer och även delta i enorma slag där jag får kommentera omkring mina egna trupper. Inte illa alls och totalt olikt allt annat jag tidigare gjort i Fallout 3.
Utöver det nya spelmässiga finns lite andra nyheter i Fallout 3: Operation Anchorage. Dit hör bland annat det Gauss-gevär man får tidigt i spelet. Ett totalt mordiskt vapen som i de absolut flesta fall dödar med ett skott, och i det fall det inte gör det, kastar det iväg fiende så långt av träffen att du nog aldrig ser dem igen ändå. Dessutom finns en Stealth-Boy som gör dig osynlig och en ny Perk att lära sig samt den kanske coolaste fienden i Fallout-världen hittills, Crimson Dragoon, som slåss osynliga som Rovdjuret (Predator).
Tyvärr är Fallout 3: Operation Anchorage över bara runt fyra timmar efter att man har börjat. Och jag skriver tyvärr för det här gav mersmak. Nu kan man inflika att spel som Gears of War och Heavenly Sword bara varar runt fem timmar ändå i storyn och att dessa kostade runt 600 kronor när de var nya mot knappa 90 kronor för Fallout 3: Operation Anchorage. Men jag hade nog ändå hoppats på någon timme till. Men vill du se en helt ny sida av Fallout 3 rekommenderar jag absolut denna expansion som ger en helt annan sida av av den spännande Fallout-världen.