Ghost Recon

Tom Clancy's Ghost Recon

Året är 2008 och några snillen har fått för sig att återuppbygga det gamla Sovjetunionen.

Sagt och gjort, man invaderar några av världens eländigaste och snusfattiga utbrytarrepubliker för att återigen bilda en supermakt. Såhär kan vi ju inte ha det anser en "multinationell styrka" (läs: amerikansk) och så har vi helt plötsligt ett gäng killar (och en och annan tjej) med grovkalibriga gevär som ska rätta till det hela. De styrande verkar inte anse att diplomatiska tebjudningar har samma genomslagskraft som en näve hett bly från ett automatvapen, så därför har man valt den senare metoden i Tom Clancys Ghost Recon.

Det var för drygt ett år sedan som Red Storm Entertainment släppte sitt Tom Clancy Ghost Recon. Till skillnad från de tidigare spelen i Rainbow Six och Rouge Spear-serien så fokuserades Ghost Recon på betydligt tyngre beväpnade soldater. Tystade vapen och överraskningselementet är inte ens i närheten lika viktigt här som i R6/RS-spelen, och även friheten är större i själva layouten på banorna. Här är det vidsträckta utomhusmiljöer som gäller, inte trånga korridorer och flaskhalsar. Ghost Recon var och är fortfarande ett väldigt bra spel på PC, speciellt för de som gillar lite mer taktisk action, i den stil som Red Storm brukar leverera.

Ska jag vara ärlig så i stort sett konsol-versionerna lika bra. Eftersom det inte handlar om ett frenetiskt springande mellan rum och hoppande över rör och lådor så passar kontrollen in desto bättre än den gör i kvickare spel. Ghost Recon kan faktiskt i många avseenden liknas vid det utmärkta Conflict Desert Storm. Varje uppdrag består av ett antal deluppdrag där man oftast ska ha ihjäl någon, alternativt spränga något till små rykande metallflisor. Innan man åtar sig uppdraget så får man en audiovisuell genomgång av de olika objektiven. När denna korta lektion är över så är det dags att plocka fram verktygslådan och se vad man ska använda ute i fält. Kamoflaugeställ och ett par schyssta skidglasögon är ett måste, och sedan så får man botanisera bland soldaterna och deras medföljande hårdvara. Tystad MP-5 eller Pansarskott? Eller varför inte ett gäng autmatkarbiner med likartat prestanda? Såvida man inte har något speciellt att göra förutom att döda amerikas fiender så räcker det gott med vanliga M4/M16-gevär.

Väl ute i fält så gäller det först och främst att tackla terrängen och eventuella väderförhållanden. Gör detta rätt dock. Att traska upp på den högsta kullen man hittar och står där som ett fån och spana är ett bra recept på lite kranieventilation. Även om överraskningselementet inte är lika viktigt som tidigare, så betyder inte det att man ska klampa runt som en noshörning i en ungkarlslya. Det är smart att ta sig fram hukande, eller ibland till och med liggande.

Det som förvånar mig mest är faktiskt kontrollen, och hur lätt den är att använda. Få funktioner är mer än ett knapptryck bort. Vill du huka dig från stående position? Tryck ner på styrkorset. Vill du käka rysk jord, tryck två. Man går och siktar som vanligt med de båda styrspakarna, och vill man kommendera den sekundära truppen till en viss position, tryck ner högerspaken och peka på deras destination. Släpp upp och voilá. Detta gör att man kan skaffa sig mer taktiska övertag och flanka fienden från två håll samtidigt. Med tanke på att fienden är smått skitdum så kan det vara väldigt tillfredställande.

För den som vill ha lite mer intelligent action, även om den är genomsyrad av varenda amerikansk krigsklycha som existerar så är Ghost Recon ett väldigt bra val. PS2-versionen imponerar faktiskt med att vara i stort sett lika snygg som PC-förlagan. Detta inkluderar även hyfsat snygga texturer på en maskin som är känd för att inte hantera dessa så väl. PS2-versionen inkluderar även singleplayerbanorna från det första tillägget Desert Siege, där det handlar om att besegra milis i Eritrera. Xbox-varianten som blir spelbar via Xbox Live nästa år kommer med multiplayerbanorna från Desert Siege, så beroende på vad man vill spela mest, single eller multiplayer så finns det två utmärkta konsolversioner att välja mellan. Bäst på PC, nästan lika bra på konsol.

Ghost ReconGhost ReconGhost ReconGhost Recon
8 / 10
+