Empire: Total War

Empire: Total War

Det är, som vanligt, krig i Europa. Petter Mårtensson har försökt upprepa Sveriges stormaktstid, med blandade resultat, i Creative Assemblys efterlängtade nya del i Total War-serien

När jag började skriva den här recensionen drabbades jag av en blandning av prestationsångest och skrivkramp. Jag skrev flera olika introduktioner, allt från korta beskrivningar av slag jag utfört i spelet till någon små-löjlig inledning om Europa på 1700-talet. Hade jag skrivit på en skrivmaskin istället för en dator hade min papperskorg varit fylld av ihopskrynklade A4-sidor (som i någon dålig komedi om en missförstådd författare eller journalist) medan jag fortsatte pumpa mig själv full av socker och koffein.

Till sist tröttnade jag. Vad är egentligen viktigt, vad är det läsaren (du) vill ha? En bra, underhållande text som berättar vad du vill veta - är Empire: Total War ett bra spel, en värdig uppföljare till de tidigare spelen i serien?

Självklart är det så. Det är svårt att inte bli imponerad av Creative Assemblys strategi-serie. Det är få spelutvecklare som lyckas leverera spel som känns så kompletta som Total War-spelen. De flesta nöjer sig med att fokusera på imperie-byggandet eller på slagfälten istället för att ge sig på att kombinera dem. Tur är väl det, för de flesta hade antagligen misslyckats totalt - Creative Assembly har under många år finslipat sin formula, gjort sina spel större, snyggare och bättre. Empire: Total War är inget undantag.

Personligen kan jag väl tycka att tidsepoken som Empire: Total War utspelar sig under (år 1700 och framåt) är ganska tråkig, något som intrig-fascinerade historiker nog inte håller med om. Men även om pudrade peruker och lustiga hattar går hem hos många ger uttryck som "stormaktstiden" och namn som "Gustav III" mig flashbacks till min högstadietid och min historielärare som föredrog att raljera mot rollspel (speciellt Kult) och prata om sina katter framför att faktiskt undervisa oss. Jag föredrar medeltiden eller romarriket, helt enkelt.

Nåväl, att placera spelet under den epoken ger ju Creative Assembly en del nya vapen och trupptyper att leka med. Dessutom så fanns det extremt många stater och länder under den här tiden, vilket gör att det finns många olika alternativ att välja mellan när du startar upp spelet. Empire: Total War handlar dessutom inte enbart om Europa, utan även stater i Indien och Amerika finns med i leken. Storleken och skalan är det absolut inget fel på och att ge sig in i en riktigt stor kampanj, där ditt uppdrag är att ta över 40 olika provinser innan år 1799, är något som kräver tid och dedikation.

Precis som tidigare i Total War-serien är spelet uppdelat i två delar, dels där du bygger ditt imperie (eller ser det trasas sönder framför dina ögon) och dels där du leder dina trupper i strid. Båda delarna är otroligt detaljerade och kräver olika sätt att tänka på - att spela aggressivt mot dina grannar genom krigsförklaringar och diplomati är en sak, att sen visa upp att du kan leva upp till dina hot på slagfältet en helt annan.

Det är under slagen som Empire: Total War visar upp vad det verkligen går för. Detaljerna är imponerande och grafiken är ännu en gång helt otrolig, något som blir extra påtagligt om man zoomar in. Soldaterna kan förvisso se lite stela ut ibland, speciellt när de slåss mot varandra, men det är kanske bara min MTV-uppfostran och att jag spelat för mycket Dawn of War 2 på senare tid som spökar.

Precis som i de tidigare spelen är det också här som mest tid går åt. Speciellt de riktigt stora slagen, eller när fort ska stormas, kan ta hur lång tid som helst - det går som tur är att begränsa hur länge de får hålla på. På de lägre svårighetsgraderna går det förvisso att spela ganska slappt och inte du behöver inte tänka alldeles för mycket på hur du placerar dina trupper eller hur du ska göra för att flankera din motståndare på bästa sätt (jag är övertygad om att de som sköter ryssarnas kanoner spenderar mer tid med att pilla sig i navlarna än att bombardera min armé), men så fort du ökar svårighetsgraden så ökar också kravet på att du faktiskt har koll på vad du sysslar med.

Det är inte alltid jag har det, speciellt inte om jag har spelat alldeles för länge och klockan börjar bli mycket. "Förkrossande förlust" är bara förnamnet på hur det kan gå då. Tittar jag bort så försvinner halva min armé. Splatt.

Det här är förvisso gammal skåpmat för erfarna Total War-spelare, men Empire: Total War erbjuder en ny utmaning i form av sjöslagen. Min tid i Pirates of the Burning Sea och läsandet av Neil Stephensons bok Quicksilver har förvisso gett mig lite övning i principen (kanoner skjuter inte framåt!), men att omsätta det här är inte det lättaste. Även mindre bataljer kräver en hel del tänk från din sida, att placera dina skepp rätt är helt annorlunda än att få rätt på dina trupper under slagen på fast mark. Bered dig på att känna dig som spanjorerna och fransmännen vid Trafalgar ett par gånger innan du får rätt på det.

Uppmärksamma läsare noterar såklart att slaget vid Trafalgar ägde rum 1805, 6 år efter att Empire: Total War tidslinje slutar. Grattis!

Empire: Total War innehåller även en kampanj som handlar om hur Amerikas Förenta Stater kom till. Den fungerar på vissa sätt som en introduktion till hur hela spelet fungerar - du får olika uppdrag att genomföra, en relativt rak linje att följa. Det kan röra sig om simplare saker som att bygga en hamn eller svårare uppdrag som att inta franska städer. Till en början är kampanjen vilseledande enkel, men det dröjer inte länge förrän den plötsligt blir svårare. Den är ganska underhållande, men knappast något som fångar min uppmärksamhet speciellt länge - jag är kanske inte tillräckligt intresserad av amerikansk historia för att få ut speciellt mycket av den. Jag leder hellre mina svenska trupper till seger än att slåss för koloniernas frihet, så att säga.

Till syvende och sist är Empire: Total War mer av det goda, precis det som vi förväntar oss och vill ha. Sjöslagen adderar en ny dimension till en redan mäktig formula samtidigt som spelet i grunden redan är så otroligt välgjort att det nästan blir löjligt. Det finns problem, som långa laddningstider och stundtals klumpiga kontroller när det gäller att placera sina trupper, men det är något man kan leva med större delen av tiden. Europa, Amerika och Indien ligger framför dina fötter, nu gäller det bara att välja vilket kungadöme du ska hjälpa att förverkliga sina stormaktsdrömmar.

Det är svårt att inte bli lite extra stolt när du kan härma de svenska soldaterna i spelet och säga till dina fiender att "det här landet är vårt nu!"

Empire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total War
9 / 10