Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

MotoGP 14

Björken har beträtt banan och umgåtts med hojar på senaste tiden. Är de värt att slira runt eller torde man invänta fordon med fyra hjul?

En av mina närmaste vänner äger minst två skivor som heter "The Sound of Bikes". Detta är "musikskivor", med cirka 40 spår på, som endast innehåller ljudet av motorcyklar som brummar fram. Det låter "Vroom!" på spår ett och "Vroom!" på spår fyrtio. Motofiler (eller vad man nu ska kalla dessa tvåhjuls - entusiaster) märker säkert en alldeles enorm skillnad mellan alla dessa spår men jag kan ärligt talat säga att jag inte ingår i den klicken. Det är bara cyklar med motorer som åker väldigt fort och som det finns väldigt många varianter av enligt mig. Exakt som MotoGP 14 alltså. Eller ja, nästan i varje fall.

MotoGP 14
Att ligga ned i svängarna är en otrolig utmaning och resulterar oftast i krasch.
Detta är en annons:

Men det är inte bara motorcyklar det finns många versioner av i MotoGP 14. Det finns otroligt mycket av allt. Du kan välja att köra en enskilt lopp på direkten eller så kan röja runt lite i ett valfritt Grand Prix. Vill du inte det så kan du välja att skapa din egen förare i ett rätt så massivt karriärläge eller så kan du spela läget "Real Events 2013" där du får i uppdrag att förändra utgången i olika händelseförlopp som skedde på riktigt under den gångna säsongen.

Under liknande flik ligger även läget "Challenge the Champions" där du får utmana ikoner och vinnare inom sporten i scenarion som varierar mellan verklighet och ren fiktion. Sedan finns det självfallet online- och lokal multiplayer för den som vill utmana polare eller hojälskande främlingar. Som du ser så finns det en riktig uppsjö med saker att göra genom de olika spellägena även fast det egentligen bara är rolig variation för den som är insatt i sporten med alla klassiska namn och banor som slängs runt höger och vänster. Inget för den direkta nybörjaren så att säga. Men när det kommer till krita så spelar det inte någon egentlig roll om det finns miljoner kubik av lägen att förlusta sig i om själva körandet inte håller måttet. Det finns både plus och minus på det kontot faktiskt.

Detta är en annons:

Själva cyklarna och förarna är det fin balans mellan och det märks tydligt när du byter bland alla de olika valen men däremot så infinner sig aldrig den där känslan av tyngd eller fart då du rattar fordonen på banan. De känns ärligt talat rätt plastiga. Om ett spel som Grand Theft Auto V kan lyckas förmedla just den känslan av tyngd och fart väl så borde ett spel som MotoGP 14 också kunna det. Möjligen att detta är "rätt" och "realistiskt" i förhållande till hur spel som exempelvis Grand Theft Auto V behandlar det. Verkligheten är i så fall en på tok för olustig historia.

MotoGP 14
Banorna må ha färg i sig men de är förvånansvärt livlösa verk.

Men det finns några förlåtande attribut i kontrollen av hojarna. Att man kan välja mellan tre olika fysikinställningar (pro, semi-pro och standard) som antingen resulterar i att varenda liten kurva är en dödsfälla eller att man faktiskt kan ta kurvan, som är mer passande för oss som inte är professionella knuttar, är en minst sagt tacksam detalj som utan tvekan skiljer agnen från vetet på rekordtid. Jag valde (läs vågade) att spendera några timmar med den hyper-realistiska stilen (Pro) men allt det gav mig var migrän och rödsprängda ögon. Jag skojar inte när jag säger att det är horribelt svårt att ta sig igenom om man är ny inför denna typ av spel. Men om den här typen av självplågande är ens personliga kopp te så är det helt självklart värt det alla dagar i veckan. Personligen anser jag "standard"-klassen vara en fullkomligt perfekt start.

Grafiken är inte heller något vidare glädjeämne tyvärr. Publiken är bland annat av "pappkartong-klass" anno Playstation 1 och banorna känns inte särskilt livliga och genomarbetade. Ord som "grå" och "stel" letar sig lätt till sinnes när man landar på de olika banorna även om de har grönt gräs och blå himmel. MotoGP 14 är helt enkelt inte poster-spelet för den här nya generationen. Cyklarna är rätt fina att titta på däremot antar jag. Det är väl ingen vidare överraskning att den mesta arbetsinsatsen uppenbarligen legat på att få motorcyklarna att glänsa allra mest, då det är dem som har den mesta fokusen från publiken. Visst, några kanske har koll på förarna men mångfalden av oss gillar att titta på de urtjusiga hojarna. Simpelt nog är det så.

MotoGP 14 känns som ett gammalt och trött spel den mesta tiden som vi spenderar ihop. Men trots att grundstommen i spelet inte är på topp då känslan av tyngd och fart saknas så kompenseras man med otroligt mycket variation i de olika spellägena som erbjuds. Och väljer man att inte köra men den allra mest verkliga hanteringen på cyklarna så är det ändå en underhållande stund att köra karriärläget med sin egenskapta förare. Om än en kort stund då sådan här spel har en tendens att trötta ut, i varje fall undertecknade, på tok för snabbt. Så letar du efter spel som passar för gummibrännande mot polarna på förfesten så kanske inte MotoGP 14 är det där självklara och bästa valet. Personligen tror jag att något som ingår i serier som Burnout, Carmageddon och Twisted Metal berikar kvällen mer än denna seriösa simulering. Men smaken är ju självfallet som baken. Trots allt.

MotoGP 14
MotoGP 14
MotoGP 14
MotoGP 14
MotoGP 14
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Stor variation, bra balans mellan olika fordon/förare
-
Undermålig grafik, ingen fart- eller tyngdkänsla, tråkig omvärld

En andra åsikt

Petter Hegevall
Milestone ligger fortfarande ganska långt efter exempelvis Turn 10 när man pratar överskådlighet, fysik, presentation och online-spelbarhet. Trots detta är MotoGP 14 en klar förbättring jämfört med tidigare upplagor och ett lyckat racingspel proppat av välgjord, välbalanserad motorcykelfysik. 7/10
Detta är en annons: