WWE Smackdown! Shut Your Mouth

WWE SmackDown! Shut Your Mouth

Inoljade, avdankade, amerikanska karlar med överkammad flint och latexkalsipper... Kan det vara nåt?

Wrestling-cirkusen har inte haft det lätt i Sverige. Underhållningsformen hånas konstant och alla spel i genren får på tok för låga betyg. Nu har turen kommit till ett av dessa spel, och det är WWE SmackDown! Shut Your Mouth, uppföljaren till det mästerliga WWF Smackdown! Just Bring It. Hypen kring detta spel var inför den amerikanska releasen var otrolig. Det är länge sedan man hade så många starka profiler inom WWE samtidigt. Bland annat är Hollywood Hulk Hogan tillbaka, och kämpar numera själv, utan sitt gamla team New World Order.
Något som utmärkte föregångaren var att man lyckades implementera de japanska brottarspelens tyngdpunkt på spelbarhet, kombinerat med de betydligt profilstarkare amerikanska brottarna. Det fanns ett flertal olika tillhyggen som för en gångs skull tillförde något till spelandet, samt att man på ett ovanligt lyckat sätt fångat hela inramningen av själva wrestlingen. Klart står efter några timmars spelande att detta kvarstår och mer därtill i uppföljaren.

Man har helt enkelt full kontroll över sin brottare, och det finns också ett riktigt speldjup för den som verkligen vill lära sig spelet. Samtliga figurers specialattacker är snyggt överförda och att göra Hollywood Hogans legendariska legdrop känns mer rätt än någonsin. Andra saker som imponerar är hur man kan nyttja föremål. Att fuska och hämta en blomkruka att smälla till sin motståndare med när domaren inte ser, för att därefter fromt som ett lamm fortsätta som om inget hänt är verkligen wrestling. Likaså fungerar själva ringen bättre än tidigare och rep, hörnstolpar och liknande känns mer innovativt använda än i tidigare spel i genren.

En av de viktigaste ingredienserna i amerikansk fribrottning är allt runt omkring. Detta finns i överflöd i Shut Your Mouth, och man har till och med bemödat sig att skapa intriger brottarna emellan. Något som aldrig funnits implementerat på ett lyckat sätt tidigare. Vilket naturligtvis är märkligt, eftersom få matcher inom den amerikanska fribrottningen någonsin sker utan ett rejält ordkrig. Så nu får man äntligen höra sin motståndare förklara att min mor är en äcklig hynda, emedan jag kan ge tillbaka i ett ordkrig. Flera gånger känns det efter det extra trevligt att få mosa sin motståndare, tack vare just denna bit. Så att starta sig en figur och kämpa sig med denna fram till absoluta toppen är så roligt, att bara det gör spelet köpvärt för den initierade wrestling-gamern.

Kollektiv droppa i byxan befaras när WWE SmackDown! Shut Your Mouth sparkas igång på PS2. Det är mer än en gång jag verkligen förundras över vad den lätt åldrade burken från Sony mäktar med. Allt från animationer till återgivna brottare är perfekt. Visst, det når kanske inte upp till samma nivå som WWE RAW 2 till Xbox, men det kan man knappast begära heller. Att se Booker T spela med sina ögon och liknande smådetaljer är verkligen ren fröjd. Bonuspoäng också för brottarnas hår som för en gångs skull faktiskt ser ut och beter sig som hår.

På två spelare finns alla de vanliga inställningarna. Det inkluderar ett stort urval av spelsätt, såsom de klassiska turneringarna King of the Ring och Royal Rumble samt min egen favorit Hardcore. Dessutom kan man välja sin egen manager och därmed ha en egen liten myglare vid sidan av arenan, som gärna delar ut ett tjuvnyp eller två. Det är alltid lika kul att se hur förbannad till exempel brottaren Shawn Michaels blir och ställer sig och gapar åt den manager som dragit honom i foten. Till en början kan det kännas bångstyrigt med kontrollerna, men sedan man väl fått kontroll över sin figur så börjar det verkligen likna wrestling. Jag vill särskilt nämna att spelet har en särskild knapp för motattacker, vilket starkt bidrar till att göra matcherna så vändande som en riktigt god match amerikansk fribrottning bör vara.

Jag har en liten fetisch för wrestling. Kan inte hjälpa det. Och det är med stor hunger jag kastar mig över alla wrestlingspel som släpps. Men det är sällan de är såhär pass bra. De nya konsolerna har verkligen mäktat med att förmedla känslan av riktig wrestling. Och jag tvekar inte att kalla detta för en direkt simulator i genren. Vet du med dig att du gillar fribrottning så missa inte detta. Är du ute efter ett gjutet partyspel med några knäppa polare så är också WWE SmackDown! Shut Your Mouth ett lysande spel. Om inte annat så hyr det åtminstone, spelet är på tok för bra för att bara ses förbi därför att du av fördomar ser ner på wrestlingspel. Riktigt roligt för både en och flera spelare, helt enkelt!

WWE Smackdown! Shut Your MouthWWE Smackdown! Shut Your MouthWWE Smackdown! Shut Your MouthWWE Smackdown! Shut Your Mouth
8 / 10
+