NBA 2K3

NBA 2K3

Shaq kan inte längre sätta 80% från insidan och post-up-spelet är förbättrat. Vi fattar ingenting men det gör Petter.

När det kommer till simulering av sporten har Segas Visual Concepts NBA2K-spel alltid varit överlägsna. Även om jag gillar både Microsofts Inside Drive och Nintendos Courtside är de båda mer inriktade på en snabbare och mer arkadinfluerad basket än NBA2K3. Segasports värld är fylld av digital realism och för den som älskar den verkliga sporten är detta som en skänk från ovan. Medan fjolårets version visade sig vara en ganska medelmåttig Dreamcast-konvertering har Visual Concepts i år skräddarsytt ett basketspel för dagens konsolgeneration.

Spelmekaniskt påminner givetvis 2K3 mycket om föregående spel även om jag direkt märker av flera välkomna, större förbättringar. Visual Concepts har sneglat på NBA Courtside och skapat ett liknande passningssystem där man själv kan styra passet genom att använda den högra, analoga styrspaken. Det går även att bestämma passets hårdhet eller om det ska vara ett studspass genom att trycka olika hårt på passknappen. Tillkommit har också en rad nya möjligheter i post-up-spelet där man nu kan styra sitt placerande betydligt mer. De artificiella medspelarna är i år ännu smartare och gör ännu bättre ifrån sig vilket också tillför till den realistiska och spelmässigt beroendeframkallande, näst intill fläckfria, upplevelse som ges. Aldrig tidigare har jag upplevt att mitt lag spelat ett så tätt försvar, dock inte enbart baserat på spelets AI-motor utan även på min egen placering under korg. Vikten av att själv hela tiden förstå spelet och försöka reagera på motståndarnas offensiva strategi och spelval har blivit allt viktigare. De flesta av de datorstyrda motståndarlagen kan tryckas tillbaka ganska exakt genom att inleda försvaret med ett zon-försvar för att sedan så snart centern kliver ned mot insidan plocka varje gubbe med man-man. Kan låta som en överdrivet detaljrik och ingående beskrivning av TV-spelsbasket. Detta är dock NBA 2K3 i en liten ask. Detta är utvecklat för den sanna basketgalningen.

En annan mycket viktig förbättring som gjorts är procentsystemet bland de artificiella spelarna. Ifjol var det fullt möjligt för ett medelbra motståndarlag att sänka upp till 80% av skotten från insidan trots att det i verkligheten är en fullkomlig utopi. I år är det dock bättre och jag gläds över att bland andra Lakers är nere på sina regelrätta 50% igen. Det är helt enkelt inte speciellt roligt för en näst intill fanatisk basketälskare att se chipsfingrarna Shaquile O'Neal och Robert Horry sänka i tvåpoängshoppskotten strax innanför trepoängslinjen ett tjugotal gånger per match. Det går bara inte.

Grafiken är bra men samtidigt kanske spelets svagaste sida. Den tekniska biten halkar efter den spelmekaniska och NBA 2K3 visar sig innehålla en del smärre, ganska irriterande grafikmissar. En av dessa uppenbarar sig då man springer med sin bollförare längs sidan av planen och hur publikens på den första radens ben eller egentligen hela deras kroppar flimrar och bitvis växer fram allt eftersom. Något som åtminstone jag aldrig sett i ett basketspel tidigare och någonting som känns lite fånigt. Även den numer inarbetade men trots allt mer tydlig och fortfarande lika störande kamera-vändningen som görs då ens eget lag övertagit bollen under egen korg tycker jag känns både gammeldags och i längden irriterande. Spelarna ser trovärdiga ut, framförallt deras hår och ansikten medan själva helhetsintrycket lämnar en del att önska, tyvärr. Det är inte lika enkelt att särskilja och känna igen sin favoritspelare på planen som i Inside Drive och de olika lagens hemmaarenor med tillhörande publik passerar dessvärre bara godkänt.

NBA2K3 är trots bitvis bristande grafik den bästa basketsimulator jag någonsin haft nöjet att spela. Det är svårt att se spelets alla kvaliteter om man inte själv är insatt i spelet och alla dess offensiva och defensiva detaljer och strategier, och här glänser verkligen NBA 2K3, precis som de föregående spelen gjort. Möjligheterna är många och det här spelet känns bitvis så oerhört verklighetstroget att jag småfnissar av rent välmående framför TV'n. Jag har redan spelat NBA 2K3 som en galen människa och vet att Segasports senaste upplaga kommer att hålla mig sysselsatt hela vintern.

8 / 10
+
Superb realism och underbart tempo