Tao Feng: Fist of the Lotus

Tao Feng: Fist of the Lotus

Ena halvan av duon bakom Mortal Kombat-spelen slet sig fri och här är resultatet.

Allting börjar oroväck-ande töntigt. Efter en Mortal Kombat-aktig inledningssekvens tvingas man lyssna till en massa pladder om uråldriga kinesiska sekter av en ganska misslyckad röstskådespelare med starkt asienkomplex. Inte blir det bättre av den övergripande visuella presentationen som blandar dålig typografi med tråkiga menyer. Lägg därtill en samling riktigt misslyckade karaktärer.

Första intrycken av Tao Feng luktar fisk lång väg, men det blir bättre. Åtminstone en aning. Tao Feng är Studio Gigantes premiärspel, en studio som startats av John Tobias, den mest våldsamma delen av den duo som en gång gjorde Mortal Kombat. Väl ute på mattan är Tao Feng en salig blandning av Mortal Kombat, Tekken och Killer Instinct. En visuellt bedårande och allt för ambitiös mix som dessvärre bjuder på en ganska sölig spelbarhet.

Tolv stycken ilskna kämpar slåss mot varandra i jakten på en uråldrig, kinesisk relik. Platsen är ett post-apokalyptiskt Kalifornien som erövrats av Kina och miljöerna består av allt från uteserveringar till överfulla arkadhallar. Slagsmålen är uppdelade i tre stycken ronder (som Killer Instinct) och slagsmålssystemet påminner en hel del om Tekken. Det är inte fullt lika enkelt att utföra läckra combos som i Namcos spelserie, men grepp, kast och diverse specialrörelser utförs på samma sätt. Under den bitvis ruskigt snygga ytan där extremt välgjorda karaktärer trängs på påverkningsbara, variationsrika miljöer döljer sig dock ett spelsystem som lämnar en del att önska.

Studio Gigante har varit ambitiösa i sitt arbete och varje karaktär besitter en hel del olika rörelser. Däremot uppenbarar sig missar i timingen och combosystemet är helt enkelt inte nog genomarbetat. Tillkommer gör en något ryckig animeringsteknik där vissa rörelser tvärt avbryts av nästa vilket skapar ett osmidigt och aningen överdrivet tempo. Mortal Kombat: Deadly Alliance är ett bättre köp om du tröttnat på mer klockrena kvalitetsslagsmål som Dead or Alive 3 och Capcom vs SNK 2.

Tao Feng: Fist of the LotusTao Feng: Fist of the LotusTao Feng: Fist of the LotusTao Feng: Fist of the Lotus
5 / 10
+