Toca Race Driver

Toca: Race Driver

Följ nykomlingen Ryan McKanes hårda kamp om guldbucklan i Codemasters aningen upphottade Race Driver.

Äntligen har Race Driver släppts till Xbox och PC och medan Colins vilda framfart, kantrad av grovt grus och vansinnigt vridmoment, förgyllt min vardag de sista tre månaderna har jag nu återigen gjort allt för att slå mig fram i Touring Car-världen.Precis som i PS2-spelet axlar du rollen som den unga, uppkäftiga nykomlingen Ryan McKane. Ryans, vars far dött i en racerbil, är nu fast besluten att kvala, avancera och sedermera vinna världsmästerskapet i Touring Car-cirkusen. Då spelet börjar saknar du helt kontrakt och måste så bevisa din förmåga innan du får en plats i kommande säsong. Med hjälp av korta mellansekvenser drivs den enkla handlingen framåt och Ryans jakt på världsmästartiteln och sin kaxige storebrors skalp trappas upp.

Denna del som aningen optimistiskt kallades Bil-RPG innan spelet släpptes fungerar bra även om jag gärna sett mer dramatik och framförallt mer handling. Röstskådespelet samt den bildregi som sekvenserna innehåller ärdock av absolute toppklass och trots den ganska söliga grundstoryn lyckas Codemasters hela tiden hålla intresset för Ryans kämpande uppe.

Spelmässigt är spelet likt sin PS2-förlaga till punkt och pricka. Race Driver placerar sig i mellanlandet mellan arkadracing och simulation med störst vikt på det förstnämnda. Istället för den välavvägda realism och utmanande fysik som TOCA2 till Playstation och PC innehöll har Codemasters dock valt att förenkla allt när det kommer till spelmekanik, allt för att skapa en mer arkadlik spelkänsla. Medan en alltför hård inbromsning i TOCA 2 kunde leda till total greppsförlust, och en tidsförödande avvåkning återfinns problemet överhuvudtaget inte i Race Driver. Fysiken är till och med så förlåtande att man med manuell växellåda kan kasta in högre växlar då motorn varvar rött i en stenhård vänsteslägga, ena hjulparet är på gräset och farten uppgår till strax under 180km/h. Tillkommer gör en tillika slätstruken skillnad mellan de olika bilarna i spelet. 4-cylindriga framhjulsdriva småbilar överstyr på samma sätt som 4-hjuls drivna V6:or och när en mullrande, bakhjulsdriven nascarcheva med en 500 hästars V8:a uppför sig nästan exakt som en Opel Astra. Denna obalans gör tillsammans med den förlåtande fysiken att Race Driver aldrig riktigt utnyttjar sin fulla potential. Visst är det smart att spelet nu tilltalar en bredare målgrupp och ter sig betydligt mer lättillgängligt än exempelvis TOCA2. För en som nött banorna i F355 Challenge i över 300 timmar skulle dock ett smörgåsbord av tokkrävande realism smakat bättre.

Grafiken är den del som mått bäst av att konverteras till en så pass mycket kraftigare hårdvara. Allt från bilmodeller till omgivningar och effekter är nu snyggare och mer genomarbetat. Upp till 20 stycken fordon rör sig samtidigt på skärmen och skärmuppdateringen flyter oerhört smidigt, hela tiden. Tillkommit har även möjligheten att köra tvättäkta kvalificering.

Det kanske bästa i hela Race Driver, oavsett vilken plattform man pratar om, är trots allt kollisionsmotorn som levererar trovärdigt uträknade, detaljerade förluster av allehanda bildelar vid krock. Det är härligt att se ett helt balanserat deformeringssystem där rätt slags smäll orsakar rätt sorts skada, något som trots allt ger Race Driver både en viss realism och spelbarhet. Jag har vid några tillfällen krockat så oturligt att bland annat hjulupphängningen i framvagnen helt gått sönder varpå jag tvingats bryta respektive lopp. Detta tillsammans med en klart godkänd artificiell intelligens gör att vissa scenarion, då många bilar slåss om placeringar, framstår som riktigt spännande. Tyvärr spelar det dock lite eller ingen roll då eventuell upphämtning är möjlig oavsett misstag, det är bara att hålla in gasen och motståndarna framstår som pensionerade söndagstrafikanter.

Visst, TOCA Race Diver är bäst på Xbox och PC och i sitt grundutförande ett redan bra racingspel. Dock finns det svagheter även om Codemasters ska ha beröm massvis med för vissa delar av innehållet. Spelets grundfysik alltför förlåtande, motståndet alldeles för litet, något som får mig att längta efter en uppföljare lika svårspelad och krävande som TOCA 2, fast med fortsatt handling om Ryan McKane. I det här läget är Race Driver ett genomarbetat, välgjort och underhållande spel med originella inslag. Med större realism och mer krävande spelbarhet har det mycket väl kunnat vara världens mest underhållande bilspel för konceptet med en drivande handling är attraktivt likt en lättklädd depåbrud.

Toca Race DriverToca Race DriverToca Race DriverToca Race Driver
8 / 10
+