Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Oddworld: New'n'Tasty

Mudokon med hästsvansen och den igensydda munnen är tillbaka. Är det ett motiverat återtåg till Oddworld som erbjuds eller borde man stanna hemma...

Du vet hur vissa spel känns som att de var påtänkta för en annan tid? Att ett visst spels existens i detta nu inte är den rätta stunden för just det spelet att existera. Jag vet att det kan framstå som meningslöst flummande men den här känslan och tanken har alltid krupit sig på när jag blir påmind om första delen i historien om den förslavade mudokon Abe, nämligen Oddworld: Abe's Oddysee. Det här var ett spel som hade en sådan spännande design och framtoning att man inte visste man skulle komma att vänta sig från utvecklarna Oddworld Inhabitants.

Oddworld: New'n'Tasty
Historien må vara hemsk men designen är dundersnygg.
Detta är en annons:

När spelet till slut dök upp så var det en mörk historia om rå kapitalism och grym industrialism men även om att finna sina rötter och att finna sitt eget mod som vi fick serverat till oss och en hel spelvärld jublade över spelet. Trots allt detta så kände jag att Abe med vänner var alltför tidigt komna till världen. Oddworlds tid var helt enkelt inte då i mitt huvud. Därför blev jag upp över öronen begeistrad när den uppsnofsade versionen av Oddworld: Abe's Oddysee, nämligen det nya Oddworld: New'n'Tasty, blev annonserat. Är det äntligen dags att släppa ut Oddworld i den, enligt mig, rätta tiden?

Detta är en annons:
Oddworld: New'n'Tasty
De otäcka paramites är fega på egen hand men dock livsfarliga i grupp.

Det som slår mig allra först när jag startar upp Oddworld: New'n'Tasty är den otroliga nostalgi som sköljer över mig. Spelet må vara omgjort från topp till tå grafikmässigt men själen är sannerligen intakt. Menyn där Abe ploppar upp sitt genom ett hål centrerat i skärmen och att man kan öva på sin "språkfärdigheter" genom att låta grabben få fisa, vissla och hälsa med några enkla knapptryckningar... det är ett av de finaste minnena från dåtiden för egen del och det är kul att se hur utvecklarna Just Add Water valt att bygga något nytt på pålitlig grund. Enkelt men effektivt. Detta konceptet appliceras dessutom på grafiken i Oddworld: New'n'Tasty och det är underbart att se fabriksgolven och skogarna från Playstation 1 - eran få liv i gnistrade tre dimensioner.

Oddworld: New'n'Tasty
Just Add Water har verkligen fångat essensen av originalspelet, vilket är suveränt.

När Oddworld: Abe's Oddysee dök upp var det i två dimensioner och överdådigt snyggt. Något som det är än idag till och med. Men jag måste säga att jag gillar den designen som Oddworld: New'n'Tasty erbjuder mer. Faktiskt. Hur ljuset skimrar fram försiktigt mellan fläktar och träd samt hur bakgrunden skvallrar om ett helt eget äventyr där bortanför träden tack vare det enastående djupet som man upplever. Det känns som att Just Add Water arbetat väldigt hårt på att få till helt rätt atmosfär och jag kan inte säga annat än bravo till dem för den är underbar hela spelet igenom.

Det enda jag kan känna skulle behövts polerats en aning mer skulle då vara designen på karaktärerna som ibland känns som billiga urklipp framför den ljuvliga bakgrunden. Sedan, i enlighet med min mer morbida sida, hade det varit intressant att se hur innovativa utvecklarna kunnat vara med de olika sätt som Abe kan möta sin skapare på. Personligen tycker jag att det skulle passa spelets ton som handen i handsken och faktiskt bidra till historien. Men jag förstår att man nog vill behålla den där åldersgränsen på 12 år trots allt.

Oddworld: New'n'Tasty
När man möter en av de egna så blir det en hel del visslande och fisande. Som sig bör.

Förutom ansiktslyftet från två till tre dimensioner så här spelmekaniken nästintill identisk med den från 1997. Du styr Abe höger eller vänster och leder honom förbi olika pussel, minor, bomber och fiender i hans jakt på frihet för sig och sitt folk. Oddworld: New'n'Tasty är ett spel som bygger på att försöka och försöka igen tills det att det går. Tyvärr kan spelkontrollen vara rätt så oresonlig emellanåt och en stor portion av hoppen resulterar i att man landar mitt i bomben eller hålet vilket leder till en säker död. Styrningen var inte fantastisk när det begav sig 1997 och man kan tycka att Just Add Water insett det. Att många av spelets checkpoints är utsatta på ställen som gör att man, vid dödsfall, hellre stänger av än kör om är inte heller något som faller undertecknade i smaken. Troligtvis kommer även du att gnissla tänder emellanåt.

Oddworld: New'n'Tasty
Alla vill mörda dig i industrikomplexet, i synnerhet Sligs med sina automatvapen.

Men nedslipade gaddar är helt klart värt det när allt kommer omkring för Oddworld: New'n'Tastyär ett solklart köp för dig som älskar plattformsäventyr. Själv så andas jag äntligen ut efter 17 år av osäkerhet då Just Add Water äntligen gett mig ett Oddworld som jag faktiskt kan acceptera existerar i detta nu. Nu hoppas jag bara att det inte är för sent kommet och att den här världen börjar på en ny kula. En ny och smakrik sådan till och med.

Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
Oddworld: New'n'Tasty
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbar grafik, härlig nostalgi, spännande story, intuitivt koncept, roligt för både nya och gamla fans
-
Karaktärerna känns ofta urklippta, ojämn spelkontroll
Detta är en annons: