Trots Jonas Mäkis små-ljumma omdöme om Fallout 3 så älskade jag det och klockade in nästan 50 timmar innan jag ens brydde mig om att börja följa spelets huvudspår. Det enda som jag verkligen avskydde med det, förutom vissa envisa buggar (som när en karaktär plötsligt svävade 20 meter ovanför marken och vägrade komma ner, trots flera hagelskott mot benen), var slutet - det kändes billigt och höll inte alls lika hög kvalité som resten av spelet.
Operation: Anchorage och The Pitt, de två tilläggspaket som redan släppts till Fallout 3, hjälpte till att förlänga spelupplevelsen, men de utspelade sig alltid innan slutet och gjorde ingenting för att förbättra denna essentiella del av spelet. Därför kommer Broken Steel som en skänk från ovan, då det tar vid 2 veckor efter att originalspelet slutar. Jag ska inte avslöja exakt vad som händer, har du inte upplevt det än så ska jag inte förstöra det för dig, men jag vågar mig på att gå så långt som att säga att det nu är dags att göra upp med The Enclave, en gång för alla.
Det absolut viktigaste för de flesta spelare är dock att man numera kan nå level 30, istället för att gränsen går vid level 20. Det låter kanske som en rätt liten detalj, men det har en otrolig påverkan på spelet. Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att det borde ha gjorts redan med Operation: Anchorage. Tidigare, när man väl hade nått level 20, var Fallout 3 förvisso fortfarande underhållande men efter ett tag var man så övermäktig att det hela kändes mer som God Mode i gamla Doom 2 än ett utmanande rollspel...
10 extra levels gör alltså mer än att enbart bjuda på mer hälsa och nya perks att förbättra din karaktär med, de gjuter ett helt nytt liv i hela spelet. Samtidigt ger nya och mäktigare typer av fiender att Fallout 3 plötsligt blir utmanande igen, något som jag helt saknade i slutdelen av The Pitt. Hur kul det än är att vara mäktig så kan det bli rätt tråkigt i längden, speciellt när man spenderar större delen av sin tid med att mest samla på sig pengar och ammunition som man knappt behöver.
Handlingen i Fallout 3 förtjänade kanske inte en Oscar eller något Nobelpris för att vara speciellt nytänkande. Det gör den inte i Broken Steel heller, men den är skönt episk. Man är ju trots allt den största hjälten i vildmarken och passande nog så skjuter man sin väg genom mängder av Enclave-soldater, slåss sida vid sida med gigantiska robotar och mutilerar Deathclaws på löpande band. Tempot är högre än någonsin och Broken Steel känns överlag som en bättre och värdigare avslutning på Fallout 3 än vad originalspelets lama slutmoment gjorde.
En Fallout 3-expansion är självklart inte komplett utan lite nya vapen och där levererar Broken Steel den underbara Tesla-kanonen. Elektricitet är kul, speciellt när det används för att vaporisera allt som står i din väg. Tillsammans med vapen som Man Opener, från The Pitt, så har du en god arsenal att decimera dina fiender med. Det är inte ofta våld är så här vackert.
Har du fortfarande inte bestämt dig för om du ska investera i något av expansionerna till Fallout 3 tycker jag det är dags nu. Broken Steel har en massa godsaker för Fallout-älskaren, inklusive fler vapen och fler sidouppdrag. Har du inte köpt någon av dem så rekommenderar jag att du börjar med den här, då 10 extra levels blåser nytt liv i ett spel som höll på att bli ganska stelt och tråkigt.