Zen Pinball

Zen Pinball

Kommer du också ihåg hur helgerna helst spenderades framför pling-plongande flipperbord i jakten på poäng? Fick du helst ut din veckopeng i en av femkronor tyngd plastpåse? Gör du det är garanterat Zen Pinball något för dig.

Vi svenskar borde faktiskt få en extra nostalgitår i ögonvrån så fort vi ser ett nytt digitalt flipperspel sprattla till liv i spelvärlden. Det var ju trots allt så vi blev berömda världen över en gång i tiden, när DICE hette Digital Illusions och gjorde världens absolut bästa flipperspel. Numera har ZEN Studios tagit över den stafettpinnen, och har med sin senaste giv Zen Pinball levererat ett av de mer prisvärda spel du kan hitta på Playstation Network.

Upplägget ter sig från början ganska simpelt, dom flesta vet ju ändå vad det handlar om när det gäller flipperspel (och gör du inte det, ja då läser du helt klart fel recension av helt fel spel). Zen Pinball erbjuder i sitt grundutförande fyra olika spelbord med fyra olika teman; V12, Shaman, Tesla och El Dorado. Löften finns från Zen Studios om att nya bord ska gå att tanka hem för dina surt förvärvade slantar i en kommande framtid, men till en början är det fyra bord som gäller.

Och det är faktiskt ganska tillräckligt för stunden. Varje bord är helt unikt designat, och erbjuder en hyfsad bra bredd i svårighetsgraderna. För min egen del är V12 det lite svårare bordet, då du direkt sätts öga mot öga med en blockad som hindrar dig att nå de högre poängen längre upp i bordet. Men oavsett vilket är variationen mellan borden tillräckligt stor för att du ska känna att du faktiskt spelar fyra unika spel.

Men även om de fyra borden alla håller hög varierande klass, lider de fyra också av samma småproblem. Borden är väldigt väldesignade med mängder av små detaljer, bonusmöjligheter och luckor dit du kan skjuta iväg din kula, men det blir ibland nästan lite för mycket av det goda. Speciellt ett bord som Shaman kan upplevas som aningen plottrigt och svåröverskådligt, vilket är särskilt enerverande när multiball-kulorna kommer vinande mot dig som en hagelstorm under älgjakten.

I övrigt är alltså designbiten i Zen Pinball riktigt fin. Banorna är väl detaljerade och har en nivå av realism som välkomnas. I vissa fall finns där lite extra grafiskt lull-lull, men dessa går att stänga av hur smidigt som helst i menysystemet. Dessutom finns här flera olika vinklar att välja på när du ska spela, välkommet beroende på hur du gillar att spela flipper. Den enda jag saknar här är den överskådliga vinkeln där man ser hela bordet, men det är en småsak i sammanhanget.

Man märker också hur Zen Studios vill locka till sig hardcore-spelarna, då det går att ställa in i stort sett alla fysiska varianter i de olika borden, såsom lutning och liknande. Tänk dock bara på att trophies inte kan vinnas och online-ranking inte kan registreras om du inte spelar på grundinställningarna. Även ljudet är bra, men jag rekommenderar er även att stänga av musiken om ni vill uppnå den där riktiga flipperhallskänslan. Så länge ni inte försöker trycka in femkronor i cd-luckan på er Playstation 3 bara. Det är inte bra. Gör inte det.

Zen Pinball levererar extra hårt när väl kulan är i rullning. Det märks att teamet på Zen Studios lagt ner både själ och hjärta i att krama ur sitt spel en riktigt bra fysikmotor, för kulan far runt på bordet precis som den gjorde i min ungdoms dagar när veckopengen gick mer åt flipprande än något annat. Möjligtvis kan jag tycka att det är lite för lätt att "dämpa" kulan med dina huvudflippers. Ett grundläggande trick i flipperboken som här är lite väl lätt att utföra för att det ska bli en riktig utmaning. Men i övrigt agerar kulan precis som den ska i alla lägen.

Kontrollen i Zen Pinball är busenkel och sitter som den ska redan från första stund. Du skjuter iväg kulan med x-knappen och styr dina flipprar både uppe och nere med L1 och R1. Mer än så är det inte att hålla reda på.. Man kan även tilta till bordet med hjälp av den vänstra analoga spaken, en möjlighet jag hellre hade setts lagt till sixaxis-funktionen i handkontrollen då det känns mer naturligt.

Ett spel som Zen Pinball lever och dör mycket på dess spellägen. Som tur var finns här ett flertal varianter för att hålla dina pekfingrar i styr. I enspelarläge finns inte mycket att snacka om. Du spelar för att nå high-score och spelet håller reda på inte bara högsta poäng, utan även detaljer som din bäst spelade minut, hur bra du spelat på varje bord och så vidare. Det går även i detta läge att spara spelet om du skulle ha en riktigt fin score på gång. Men återigen, detta avaktiverar trophies och online-ranking, något som även gäller om du använder dig av den finfina slow motion-effekten som erbjuds.

Nej, det är som multiplayerspel Zen Pinball verkligen levererar. I offline-läge kan du spela upp till fyra personer, där man spelar varannan kula. Online tävlar du mot inte bara dina motståndare utan även en på förhand uppsatt poängsumma. Först till den summan vinner, sist är en rutten gammal 70-talsdoftande Pong-maskin. Du har oändligt antal kulor, men straffas samtidigt för varje förlorad kula. Under mina stunder med Zen Pinball upplevde jag heller aldrig lagg eller annat krångel, något som skulle varit förödande för en spelupplevelse som bygger nästan uteslutande på reaktionsförmåga.

Rankingsystemet i Zen Pinball må kännas aningen begränsat, men å andra sidan, det är ju högsta poäng som räknas. Du kan rankas efter totalpoäng på de olika borden, samt bästa minut och sekund. Det finns också ett turneringsläge där du får en påminnelse i spelet varje gång en ny ska till att starta, och allt detta gör att ditt flipprande säkerligen kommer ske lika mycket online som offline. Speciellt om du har en webbkamera till ditt Playstation 3, då Zen Pinball har stöd för video-chat under multiplayermatcher.

Zen Pinball ger dig som du märkt en hel del för den väldigt billiga peng det kostar att tanka hem. Variationen finns där redan från början då de olika borden kräver en hel del spelande innan du hittat alla poängmöjligheter och fått in det där riktiga flytet. Mot andra spelare, både hemma i soffan och över nätet, ökar spelkänslan ytterligare ett hack vilket gör Zen Pinball till ett av de mer prisvärda spel du kan hitta på Playstation Network.

Zen PinballZen PinballZen PinballZen Pinball
8 / 10
+