Lego Ninjago: Nindroids

Lego Ninjago: Nindroids

Lego Ninjago: Nindroids är spelet som baseras på den populära TV-serien med samma namn. Håller verkligen spelet samma mått? Fredrik har testat och delat ut betyg...

Lego Ninjago: Nindroids följer handlingen från den animerade serien med samma namn och bygger vidare på föregångaren Lego Ninjago: The Videogame till Nintendo DS. Utvecklaren TT Games har gjort sitt yttersta för att försöka förbättra vissa aspekter gentemot föregångaren men faktum är att de inte riktigt lyckas fullt ut. Visst, Lego Ninjago: Nindroids är ett betydligt snyggare spel rent grafiskt men det finns även mycket annat som kunde varit bättre.

Lego Ninjago: Nindroids
Fiendetyperna som spelet erbjuder är få till antalet och inga som helst problem att besegra.

Spelet bygger på en samling hjältar vars uppdrag är att förinta Overlord som är källan till allt ont som händer i Ninjago. Med de orden sagda så förstår du kanske att det också är ditt uppdrag i spelet. Ett uppdrag som skulle visa sig enklare än vad jag på förhand hade trott det skulle vara.

Spelet erbjuder 30 nivåer. Det kan låta väldigt mycket men sanningen är den att varje nivå varar inte längre än tre minuter. Vissa av nivåerna har jag dessutom vandrat igenom i lugn och ro på mindre än en minut. Striderna i spelet är inte alls särskilt roande och det blir snabbt väldigt enformigt. Det finns ungefär fem stycken olika fiendetyper i spelet och ingen av fienderna är någon särskilt stor utmaning. Det behövs cirka tre tryck på action-knappen innan de faller ner för räkning. Nytt gentemot föregångaren är att utvecklaren har infört specialattacker som är väldigt effektiv om man stöter på flera fiender på samma gång. Specialattackerna byggs upp via en mätare som fylls på allt eftersom du spöar fiender och med ett enkelt knapptryck så förvandlas karaktären till en virvelvind som slår ut de flesta av elakingarna som står i vägen. Dessvärre är det här den enda specialattacken som används i spelet och oavsett vilken karaktär du väljer att spela som så utformas alla specialattacker på samma sätt.

Lego Ninjago: Nindroids
Mellansekvenserna är underhållande och riktigt trevliga att kika på.

Lego-spelen brukar oftast vara kända för sina kluriga pussel och som jag personligen tycker är ett riktigt trevligt inslag i den populära serien. Faktum är att i Lego Ninjago: Nindroids försöker utvecklaren skapa ett pussel som riktar sig mot de yngre förmågorna. Om jag ska vara helt ärlig så är dessa klurigheter inte ens någon utmaning för de absolut minsta och oftast avslöjar spelet lösningen åt en ständigt genom att använda sig av en grön pil som visar vilken riktning man ska gå samt vart föremålet finns att hämta.

Till råga på allt så är laddningstiderna överdrivet långa. Jag hinner troligen med att fullborda ett toalettbesök eller åtminstone hämta något från kylskåpet innan spelet har laddat klart. Laddningarna sker frekvent mellan varje avslutad nivå eller om jag väljer att återvända till staden för att köpa nya karaktärer för de så kallade studs som jag har samlat in under äventyret.

Lego Ninjago: Nindroids
Bossarna är enkla men även ett mycket trevligt inslag i spelet.

Det finns även några positiva aspekter i spelet. För den som inte känner sig helt nöjd och vill ha ut så mycket som möjligt så finns det tio stycken uppdragsmål att klara av på varje enskild bana. Det kan till exempel röra sig om att nivån ska slutföras på en viss tid eller att ett viss föremål ska införskaffas. Den som lyckas belönas med en legobit och totalt sett finns det 350 stycken legobitar att hämta från utmaningar i spelet.

Bossfighterna är en av höjdpunkterna i spelet. Här har utvecklaren verkligen lyckats fått till det riktigt bra och jag har betydligt roligare med bossarna här än vad jag haft i många andra Lego-spel. Även om bossarna är få till antalet och väldigt enkla så har utvecklaren sett till så att bossarna hålls vid liv längre än vad jag annars är van vid när jag spelar Lego-spel. Mellansekvenserna som spelet har att erbjuda är riktigt underhållande och röstskådespelarna gör ett fantastiskt jobb. Här känns det som om spelet förs tillbaka till liv igen men lika snabbt blir jag påmind om alla dessa brister så snart jag tvingas in i nästa nivå.

För att summera det hela så saknar Lego Ninjago: Nindroids underhållningsvärde i allra högsta grad. Utvecklaren hade alla förutsättningar att lyckas bättre och bygga vidare på föregångaren men tyvärr lyckas man inte alls. Det finns några positiva bitar som faktiskt räddar spelet från att sjunka ännu lägre i betyg och om utvecklaren har några som helst planer på att göra ytterligare ett spel i Ninjago-serien så finns det otroligt mycket som de behöver arbeta på för att möjligtvis ge oss ett spel som ger valuta för pengarna.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+