Matt Hoffman's Pro BMX 2

Mat Hoffman's Pro BMX 2

Jonathan fortsätter skrubba sin knän i extremsport-världen. Nu har tiden kommit till Mat Hoffman och han cyklar.

Activisions O2-lineupp växer sig allt starkare för varje år som går. Det som en gång började med Tony Hawk's Pro Skater har vuxit sig gigantiskt och uppenbarligen skapat en helt egen genre. Ett av de allra första spelen att dyka upp i kölvattnet på Neversofts makalösa skateboardspel var Mat Hoffman's Pro BMX. Spelet var både underhållande och välgjort, men enligt mig väl likt originalet. Därför har jag varit måttligt inställd till uppföljaren som jag befarade vara ännu ett spel där man åker snålskjuts på Neversofts väletablerade varumärke. Men ack så fel man kan ha! Mat Hoffmans cykelspel har mognat rejält och erbjuder något betydligt djupare än så.

I fråga om spelalternativ är det mesta sig likt i förhållande till Activisions övriga O2-titlar. Här bjuds bland annat ett karriärläge i vilket spelaren får prova lyckan som professionell BMX-cyklist, samt traditionella freeride och singelplay-moment. Men utöver dessa har utvecklaren uppfunnit ett nytt spelalternativ kallat Road Trip. Precis som det låter väntar en turné som i detta fall tar dig genom USA. Under turnerandet vi får besöka platser som Las Vegas, New Orleans, Los Angeles, Boston och Chicago. För att komma till nästa destination krävs det att man klarar vissa delmål på varje bana. Som väntat handlar dessa om att klara vissa trick, uppnå ett speciellt antal poäng och samla olika saker, bland annat bensin till turnébussen. Sammanlagt finns åtta banor och varje stad inkluderar tolv uppdrag uppdelade i tre klasser; amateur, semi-pro och professionell. Utmaningen är perfekt balanserad och varje avklarad bana känns riktigt belönande.

Den som är lite insatt i sporten kan glädja sig åt att de valbara åkarna tillhör den verkliga världseliten. Förutom legendaren Mat Hoffman har Activision skrapat ihop ett respektabelt gäng bestående av bland annat Seth Kimbrough, Cory Kastazio, Nate Wessel, Ruben Alcantra och Day Smith. Varje åkare tycks efterlikna sina verkliga motsvarigheter på pricken vad gäller såväl utseende som åkstil. Skulle de mot förmodan inte falla i smaken går det att justera dem efter eget tycke och smak. Efter varje avklarad bana belönas spelaren med videoklipp från proffsåkarnas verkliga turnéliv. Det hela är ett enkelt men välkommet inslag, eftersom det tillför lite mer inlevelse i spelupplägget och gör spelet värt att spelas flera gånger då varje åkare har sina egna videoklipp.

I sann Tony Hawk-anda är tricken hämtade från verkligheten men aningen överdrivna, ungefär som i ett arkadspel. Förutom standarduppsättningen med trick som volter och diverse grinds har varje sina speciella trick. Beroende på vilken åkare du valt kan du tydligt se hur denne skiljer sig från de andra. Samtidigt som upplägget och känslan är bekant från Tony Hawk's Pro Skater, har Mat Hoffman's Pro BMX 2 fortfarande många annorlunda egenskaper. Tack vare att man cyklar blir förstås fartkänslan mer påtalig och de höga hoppen ännu högre. Men framför allt tycker jag att det nästintill överdrivna tricklänkandet passar bättre här än i något annat actiosportspel. Åken är konstant fartfyllda och det stora utbudet av flatland-kombinationer gör att jag kan komma på mig själv bara glidandes omkring på banorna och experimentera med nya trick, vilka alltid imponerar lika mycket med sina extremt realistiska animationer. Utöver detta finns det naturligtvis också ett enormt sortiment med trick för rampen och räckena, som tillsammans gör Mat Hoffmans nya BMX-spel till ett spel med särget innehållsdjup.

Grafiken är även den imponerande. Rainbow Studios bevisar att Neversofts grafikmotor är lika makalös än idag. Miljöerna är på många ställen enorma och detaljrikedomen är det aldrig något fel på, inte heller skärmuppdateringen. Saker som bilar och dylikt är faktiskt mer välgjorda än i Tony Hawk's Pro Skater 3. Detsamma gäller karaktärerna som både ser och rör sig otroligt realistiskt. Däremot hade jag önskat mig mer av soundtracket. Framför allt eftersom Activision licenserat Iggy Pops "Passenger" som ledmotiv, något som mig efter åtskilliga speltimmar fått att avsky den. Detta är synd på en annars så bra låt, men som här tjatats ut rejält. Och när det i sin tur finns risk att höra Boom Funk MCs "Freestylaz" stänger jag helst av musiken.

Mat Hoffman's BMX Pro 2 är ytterligare ett bra exempel på att Tony Hawk's Pro Skater inte längre är det självklara alternativet för den actionsportsugne. Nejdå, detta är i stort sett lika bra som den senaste installationen i Neversofts skateboardserie. Tackvare Mat Hoffman's Pro BMX 2 är det bara frågan om vilken sport du föredrar; skateboard eller BMX, som kan avgöra vilket spel du bör lägga slantarna på.

8 / 10
+
Ordentligt speldjup, snygga animationer