Colin McRae Rally 3

Colin McRae Rally 3

Jag är löjligt förtjust i allt som innehåller rallybilar. Varje gång Codemasters släpper en ny del i Colin-serien blir jag lika fnittrigt ivrig som när jag ibland plockar fram bilbanan.

Som jag nämner i Playstation2-recensionen av det här spelet är Colin McRae 3 ett underbart spel på alla sätt och något som ingen får missa. Det finns dock skillnader i de olika versionerna och därför reder vi ut begreppen.

Den största, eller egentliga skillnad som jag ser det ligger i spelet fysiska uträkningar vilket innebär en lite annorlunda körkänsla. Som jag skriver i recensionen av PS2-spelet så har Codemasters gjort små men betydande, naggande goda förbättringar i den tredje delen. Toppeffekten som annars svärtar ned nästan vartenda rallyspel har blivit mer vridmoment vilket gör att bilarna känns så starka som de verkligen är. Det känns inte längre som att finköra en BMW M5 längs grusgångarna i Australien och utväxlingen på McRaes Focus känns riktigt bra.

Även tyngdpunkt och bromsverkan är något som Codemasters förändrat inför del 3. Det är aningen enklare att bromsa in inför kurvtagning men för hård inbromsning skapar rörelse i bilens tyngdpunkt vilket kan leda till avåkning. Även själva inlevelsen och energin har Codemasters lyckats fånga då in-car-vyn bjuder på realism som jag aldrig tidigare upplevt. Det smattrar och smäller och bilens motorljud låter äntligen precis som det ska göra. Fjädringen gnisslar och skriker medan Nicky Grist gör allt för att snabbt leverera noterna.
Upplägget i Colin McRae Rally 3 skiljer sig från de föregående spelen på flera punkter. Dels eftersom du axlar rollen som Colin själv och får en välbvalanserad och superbt utformad inblick i rallyvärldens absoluta högborg, nämligen Ford-stallet. Det gäller att jobba hårt för att nå de resultat som förväntas av dig och i slutändan är detta något som inget tidigare rallyspel lyckats med, även om V-Rally 3 till viss del redan försökt.

Däremot känns körkänslan aningen mer sladdrig på Xbox och det är precis som om friktionen mellan däck och underlag har minskats i utvecklingsarbetet. Jag har varvat de båda versionerna, kört samma sträckor och provat samma manövrar och faktum kvarstår: Colin McRae Rally 3 är bättre till Playstation 2 tack vare en mer finslipad fysik. Jag frågade Codemasters om detta och påpekade att underlaget känns halare i Xbox-spelet och att bilen tvärställer och glider mer över körbanan i Xbox-versionen. En av huvudproducenterna berättade att arbetet utförts av två skilda delar av teamet och att de skräddarsytt varje version mot respektive hårdvara och att detta kunde vara orsaken. Han hävdade dock även att de lånat källkod, framförallt från spelets fysikmotor, av varandra och att denna skillnad kanske enbart berodde på handkontrollens utformning. Men nej, så är det alltå inte, spelen skiljer sig när det kommer till körkänsla vilket gör att Xboxversionen definitivt halkar efter. Den oerhörda balans och den superpolerade körkänsla som återfinns i PS2-versionen är inte lika optimerad på Xbox.

När det kommer till grafik så kan det ju tyckas att Xboxversionen borde vara minst dubbelt så snygg. Så är det inte. Visst, polygonmodellereringen är mer kantutjämnad och skärmuppdateringen är strået vassare men mer än så är det inte. Playstation 2 -spelet har tack vare hårdvaran en mer realistisk och blek färgskala som perfekt förmedlar känslan av att man verkligen befinner sig i en skog och jag tycker att miljöeffekterna är snyggare i PS2-versionen. Däremot är alla detaljer och effekter givetvis exakt likadana och jag blir fortfarande lika imponerad varje gång jag ser bromsskivorna glöda, eller hur bilen går sönder vid kollision. Missförstå mig rätt, detta är sockersött på alla sätt och väldigt välgjort rent visuellt men hade kunnat varit mycket snyggare då Xbox är en betydligt kraftigare hårdvara än Playstation 2.

Den här recensionen är inte så lyriskt beskrivande som en 9:a enligt vårt betygsystem borde vara, jag vet. Detta för att jag ville förklara exakt vad som skiljer versionerna åt.
Colin McRae Rally 3 till Xbox är ett fullkomligt strålande spel, tro inget annat, men inte lika oerhört fullkomligt som PS2-uplagan. Trots att Colin är ett mer simulatorlikt rallyspel så får det konkurens av det mer lättsinniga Rallisport Challenge till Xbox. På Playstation 2 där körkänslan är aningen bättre och fysiken mer optimerad saknas det dock motsvarighet eller konkurens om pallplatsen. Colin är kung helt enkelt.

Colin McRae Rally 3Colin McRae Rally 3Colin McRae Rally 3Colin McRae Rally 3
9 / 10
+