Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Dead Rising 3

Att lemlästa tusentals och åter tusentals av zombier med diverse osannolika tillhyggen lär aldrig bli riktigt gammalt. Men är Dead Rising 3 rätt spel att göra detta i? Vi har svaret...

Detta är en annons:

Dead Rising fick bli mitt andra inköp till min sprillans nya Xbox 360 när det begav sig. Det var en tid då Capcom fortfarande gjorde de bästa spelen innehållandes vandrande döda, vilket säger en del om hur mycket som faktiskt hänt sedan dess. Jag minns hur imponerande spelet var rent tekniskt, inte minst sett till hur många zombies som rymdes på skärmen samtidigt. Jag förälskade mig i köpcentret i Villamette där spelets handling tog vid, (något som i princip gjorde det till ett inofficiellt Dawn of the Dead-spel) och jag uppskattade dess lättsamma ton.

Detta är en annons:

Det är såhär åtta år senare därför rätt trevligt att få återbekanta sig med den här världen igen i Dead Rising 3, denna gång till Microsofts nya konsol Xbox One. Istället för att springa ifrån ruttnande monster i köpcentrum och kasinon är det här den fiktiva lilla staden Los Perdidos som agerar lekplats och huvudrollsansvaret har förts över till den unga mekanikern Nick Ramos. Femton år har passerat sedan Villamette-incidenten och det är Nick och hans vänners främsta prioritet att snabbt snickra ihop ett funktionsdugligt flygplan för att undfly en överhängande bombning som ska dekontaminera staden.

Dead Rising 3
Los Perdidos är tyvärr en ganska färglös plats men det är inget som förstör spelglädjen nämnvärt.

Seriens stöttepelare förblir mestadels intakta i dess tredje fullgoda del. Antalet zombies som trängs på skärmen samtidigt är på gränsen till ofattbart för det allra mesta. Föreställ dig en Black Friday-armé i kombination med antalet besökare på en stadiumspelning av Justin Bieber så får du kanske ett hum om vad som väntar dig. Jag vet att det kan låta överväldigande i teorin - särskilt om det senaste zombiespelet man tillbringade tid med var Resident Evil 2 - men Capcom Vancouver har varit hyggliga nog att proppa spelet fullt av verktyg som kan användas för att rensa gatorna från dödkött.

För även om det absolut finns pistoler, hagelgevär, raketkastare, granater, automatkarbiner och mer traditionella dödsredskap är det knappast skjutvapnen som är stjärnorna i Dead Rising 3. Inte ens de roligare alternativen som baseballträn, machetes, gräsklippare, nallebjörnar eller katanas är vad du kommer vilja använda annat än i nödfall. Det är de kombinerade vapnen som stjäl dödsbringarshowen. Vad sägs om brinnande bredsvärd, dubbla motorsågar, lasersvärd, elektriska stoppljus och bomber som pulveriserar allt inom tvåhundra meters avstånd.

Dead Rising 3
Med en vän blir allting roligare. Särskilt när man är klädd såhär.

Det är alltid ett rent nöje att använda dessa spektakulära föremål för att samla på sig erfarenhetspoäng genom zombieslakt som senare omvandlas till "skill points" som i sin tur omsorgsfullt förbrukas till att göra din karaktär starkare, snabbare och effektivare inom olika färdighetsområden. Faktum är att jag mest troligt tillbringade mer tid med att bara kämpa mig fram genom köttmassorna som zombierna bildar på gatorna enbart för skojs skull än jag gjorde i uppdragen. Det är dessutom när man verkligen tar sig tid till att utforska Los Perdidos som man hittar de olika ritningarna som möjliggör konstruktionen av ännu fler och ännu sjukare vapen vilket ytterligare manar en till att ändlöst vela runt bland döingarna för att testa nya saker.

Dead Rising 3
Dead Rising 3
Dead Rising 3
Detta är en annons: