Svenska
Gamereactor
recensioner
Gears of War 2

Gears of War 2: Dark Corners

Jonas har återvänt till planeten Sera för att återigen ta itu med sluskiga locust-svin och prova på Cliffys bortklippta scener i matiga expansionen Gears of War 2: Dark Corners...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Multiplayer-banor kommer kontinuerligt till de flesta actionspel. Ofta släppta i omgångar om 3-4 banor stycket. Gears of War 2: Dark Corners är dock mer ambitiöst än så och innehåller dels hela sju nya multiplayer-banor, och dels en borttagen del kallad Road to Ruin ur själva kampanjen som visar vad Epic ursprungligen hade planerat men som samtidigt ändå inte kom med i slutändan. Självfallet finns även ett par nya achievements att plocka för den som är lagd åt det hållet.

En mer renodlad expansion alltså med extra allt för alla smaker beträffande Gears of War 2, men frågan är väl om det mest spännande än inte är Road to Ruin, det nya kapitlet som hör till själva kampanjen till, vilket också är anledningen till att jag behandlar det sist, annars skulle förmodligen inte en enda av er bemöda sig med att läsa resten av recensionen.

De sju nya multiplayer-banorna är av växlande karaktär där det tydligt märks att Epic velat ta fram en karta för varje spelstil. Här hittar vi bland annat prickskyttefantastens våta dröm Nowhere, röjarfesten Allfathers Garden och öppna Memorial som verkligen är som gjord för truppbaserad krigsföring. Bäst känns War Machine som utspelas i en gammal tågstation med starka vapen som Boomshot, Longshot och Mulcher samt plattformar i nivåer att kriga ifrån. En bana som verkligen innehåller allt som kännetecknar Gears of War 2 när det är som absolut bäst.

Vill även slå ett slag för Way Station. En dödens kammare dit Locust fraktar fallna COG-soldater. Trångt, gott om gömställen och försiktig eldgivning kännetecknar Way Station där minerade granater har lyckats ge mig åtskilliga poäng från oförsiktiga motståndare som rundar hörn lite för snabbt, snävt och oförsiktigt.

Detta är en annons:

Men så var det ju såklart Road to Ruin. När man startar kampanjen dyker det upp en varningsskylt som förklarar att den här delen inte alls hör till resten av spelet, det går inte heller att spara under den och de sparfiler man har sedan tidigare i själva äventyret kommer inte att beröras. Road to Ruin är en helt bortklippt del ur spelet som helt enkelt inte ansågs platsa eller riktigt passa in i själva äventyret när Gears of War 2 släpptes och därför togs bort. Vilket nu i efterhand alltså har lett till en småstökig implementering av banan.

Road to Ruin inleds med en liten miniintervju med mister Gears of War själv, Cliff Bleszinski, som förklarar varför man bestämde sig för att slopa det hela innan man kastas rakt in i scenariot efter att Dom träffat Maria. Varpå Marcus ställer frågan om Dom vill skjuta sig fram eller om man ska ta det lite mer taktiskt. Vilket jag beslutar mig för.

Ett klokt val ska det visa sig, för skjuta har jag gjort förr i Gears of War 2, men nu kastas jag plötsligt in i vad som närmast liknar Stealth of War, med Marcus och Dom iförda Theron Guard-uniformer och hjälmar. Uppdraget blir nu att tillsammans ta sig fram längs ett extremt Locust-infekterat område utan att bli genomskådad. Problemet är bara att de hemska Locust-svinen har ett gott luktsinne.

Kommer man för nära, även om de så har ryggen till, så känner de doften (eller stanken får man förmoda, för ingen av svettbiffarna Mackan eller Dom framstår ju som några hygienkungar direkt). Det leder till ett intressant spel där man får lista ut hur fienderna rör sig, hur man bäst avleder deras uppmärksamhet och försiktigt smyga sig fram mot Nexus. Själv spelade jag på Insane, dels för att det är roligast och dels för att få Road to Ruin att hålla så länge som möjligt. Det resulterade i fiender på helspänn och blir man upptäckt är man en dödens lammunge eftersom man absolut inte är optimalt positionerad för krig.

Detta är en annons:

Stealth och Mackan och Dom är knappast saker som går hand i hand, men faktum är att det fungerar riktigt bra. Gears of War-serien har hela tiden fascinerat mig eftersom man bitvis stöter på inslag som påminner om ett gammaldags pixelbaserat 8 bits-spel. Stealth-biten är just ett sådant exempel där man som i gamla agentspel verkligen studerar hur motståndarna rör sig och springer runt dem för att överlista en artificiell intelligens som ytterst medvetet rör sig i förutbestämda banor.

Man får till och med chansen att stöta på en gammal bekant från det första Gears of War under äventyret, vilket är lite kul för fansen. Kort sagt gillade jag verkligen kapitlet Road to Ruin även om det var över på under timmen även på Insane. Även om jag förstår vad Cliffy menade med att det inte riktigt passade in i resten av äventyret, är det kul att få spela det nu och jag hoppas det är början på fler "directors cut"-inslag i spel framöver. Att få prova mer experimentella inslag som inte riktigt kom med i det färdiga spelet, och då allra helst av stortitlar som just Gears of War 2.

Ganska mastiga 1200 Microsoft-poäng (runt 130 kronor) får man betala för Gears of War 2: Dark Corners. En ansenlig summa. Men då ska man minnas att till Halo 3 kostar vanligtvis tre banor 800 Microsoft-poäng (runt 90 kronor), till Killzone 2 kostar två banor 55 kronor och till Gears of War 2 har tidigare banpaket bestått av fyra banor för 800 Microsoft-poäng. Därmed är 1200 Microsoft-poäng för sju banor plus en ny del till kampanjen ändå inte helt orimligt.

Road to Ruin är som sagt den mest uppseendeväckande delen av Gears of War 2: Dark Corners, men även de sju multiplayer-banorna är riktigt välgjorda. Och till det finns några fiffigt utformade achievements som spontant ska bli riktigt roliga att ta eftersom flera av dem är anpassade efter det ljuvliga spelsättet Horde. Korta sagt, om du tröttnat på Gears of War 2 men har letat en ursäkt att kunna börja spela det igen är Dark Corners exakt rätt expansion för dig.

Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2Gears of War 2
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Road to Ruin rockar, cool stealth-action, läcker grafik, maffigt ljud, nya multiplayerbanor
-
Dyrt, Road to Ruin är för kort
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Nilas89
    Fortsättningen på min all-time favoritspelserie; Gears of War. Spelades under större delen av "The Great Plague"-tiden i mitt liv.... 7/10
  • Alexanders79
    Jag älskar action spel speciellt svåra och långa action spel med detta sagt kan jag nöjt säga att gears of war 2 är ett mästerverk här är... 9/10
  • Omen
    Det har sågats och gormats i epics uppföljare Gears of War 2,men hur bra är det egentligen? Det är fortfarande mäktiga Locust mot futtiga COG.... 9/10
  • Matte4393
    Det började med att jag köpte spelat och spelade första banan sen bytte in det för jag inte såg det roliga, sen så sa en kompis att jag bara... 9/10
  • Tom 2mat
    "Välkommen till kriget soldat" säger kaptenen och jag börjar såga monster.... du är Marcus Finix, och du ska döda aliens. dem kommer... 6/10
  • ViktoriusVax1337
    gears of war är ett grymt action spel där mycket saker händer. som när Carmine dör, och lite saker. Vi har vår hjälte här också Marcus... 10/10
  • Snipershooter
    Ahh bombat med äckliga utomjordingar! Och vad har jag jo en granat en handpistol och jaa inget mer! Nu får det vara nog tänker jag jag tar en... 9/10

Relaterade texter

Gears of War 2: Dark CornersScore

Gears of War 2: Dark Corners

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas har återvänt till planeten Sera för att återigen ta itu med sluskiga locust-svin och prova på Cliffys bortklippta scener i matiga expansionen Gears of War 2: Dark Corners...

Gears of War 2Score

Gears of War 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Epic följer upp det fantastiska Gears of War med en lika tung, slafsig och välberättad actionpärla som sist...



Loading next content