Killer Instinct

Killer Instinct

Jonas Mäki har sysslat med handgemäng och är nu redo att recensera uppföljaren till Rares kultklassiska slagsmålsspel Killer Instinct. Så här bra är det nya spelet...

Jag hade mina tvivel vid Killer Instinct-utannonseringen. Visst var jag glad över att serien äntligen gjorde comeback efter närmare två decenniers saknad, men det var ju inte Rare som utvecklade och dessutom var det en free to play-titel. Just fallet Killer Instinct är ett av de fall när jag i egenskap av recensent faktiskt är glad att spelet officiellt släppts först nu i Sverige, just eftersom det ofta är en av de svåraste speltyperna som finns att recensera.

Det tar helt enkelt tid att hitta alla finesser som finns gömda och att lära sig spelsystemet är något som kan ta upp till tio år. Det finns gott om historier om hur bästa figur varierat i exempelvis Street Fighter II sedan nya tekniker kommits på åratal efter premiären. Att i det läget försökta berätta hur balansen är mellan figurerna efter kort tids testande, är såklart egentligen omöjligt.

Killer Instinct
Jago är den vanligaste figuren du kommer stöta på online i Killer Instinct, och av många betraktad som seriens svar på Street Fighter-Ryu.

I fallet Killer Instinct har det här extra året dock fått mig att omvärdera spelet. Att Double Helix utvecklade istället för Rare var ett genidrag. Dessa lirare kan sina saker och det känns direkt i hur bra spelkontrollen svarar att det finns ett vettigt system i grunden. Men innan man utmanar ens en enda person på en omgång handgemäng bör man ta några lektioner i träningsläget. Genom ett väldigt pedagogiskt upplägg får man veta hur det mest utmärkande draget i serien, långa combos, fungerar och får ett bra grepp om spelkontrollen.

Och att det är ett free to play visade sig också vara ett klokt beslut, rent av så bra att jag hoppas att det är en onlinemodell för fightingspel som blir standard i framtiden. För tack vare detta har vi fått ett levande community där motstånd aldrig saknas. En figur är hela tiden tillgänglig gratis och kommer såklart vara överrepresenterad. Men inte så mycket som man kan tro. För när folk lärt sig en figur och en ny tar vid så köper de loss den de gillade för en billig penning. Möjligheten finns även att handla klabbet direkt (och få originalet på köpet!).

Killer Instinct
Flera gamla ansikten är tillbaka, och flera saknas i ensemblen som även innehåller nya ansikten som Sadira.

Combo-systemet är väldigt komplext och en hel vetenskap i sig, men generöst nog för att man ska kunna göra enklare även som glad amatör. Vill man göra mer skada är det bara att lära sig vad som kan länkas med vad, vilken attack som måste komma efter vilken och när det ska levereras hårda eller lösa attacker. Och tro mig när jag säger att det är något man kan grotta ner sig i.

Lyckligtvis finns även Combo Breakers att ta sig ur genom att trycka två likvärdiga attackknappar (exempelvis medium slag och spark) vid rätt tillfälle och din motståndare för stryket returnerat. Missa och du blir en dödens lammunge utan möjlighet att försvara dig. En handkontroll räcker inte riktigt till för att spela på hög nivå, men det fungerar ändå hyggligt om du inte vill satsa på att bli proffs. Då krävs en arkadstick, vilket lyckligtvis finns och även är något vi ska testa till veckan.

Killer Instinct
Bra Spinal-spelare är ren terror att möta med ilsnabba teleporteringar och isande hånskratt från det gamla benranglet.

Allt är inte frid och fröjd dock, för Killer Instinct känns som ett spel som nästan lika gärna kunde ha kommit till Xbox 360. Visst, man kanske inte kan ha riktigt samma förväntningar på ett gratisspel när det kommer till det grafiska, men det här är verkligen inte godkänt med platta bakgrunder, taskig detaljrikedom, dålig svärta, otillräcklig kantutjämning och en upplösning på 720p. Det rullar lyckligtvis på i 60 bilder per sekund, men ärligt talat, det gör all bra fighting. I denna genre är det en standard.

Antalet karaktärer är inte heller jätteimponerande. Nu har vi visserligen hunnit få exempelvis Fulgore och Spinal som de som köpte konsolen tidigt fick vänta på, men det är ändå bara åtta figurer, nio om man räknar med Shadow Jago. Återigen, det är en gratistitel som till råga på allt bytt utvecklare i halvtid till begåvade Iron Galaxy, och fler är planerade. Men ändå, tio månader efter lanseringen så är det helt enkelt för få och även jag har trappat ner mitt spelande på slutet i väntan på nya figurer. En varannan månad borde vi ha kunnat få i alla fall.

Killer Instinct
I säsong två som startar i höst kommer fler figurer, bland annat är T.J. Combo utannonserad.

Det för mig till den kanske bästa grejen av dem alla med Killer Instinct, nämligen musiken. Den har arbetats om med stor respekt för originalet av Mick Gordon och kunde omöjligen ha uppdaterats av en mer säker hand. Både ledtemat och individuella figurers låtar har aldrig låtit bättre och det är ett spel jag alltid spelar på en omotiverad hög nivå (fråga grannarna mina) tack vare just detta. Det är rent av så att jag kan lämna spelet på i menyerna bara för att få höra soundtracket, vilket väl ändå säger en del.

För mig har det under året varit en titel som dragits fram under alla årets spelsammankomster med polarna, men det är också ett spel de tröttnat på snabbare än många andra spel. Och det summerar även hur jag känner, som att utvecklarna inte riktigt tagit vara på potentialen av varken konsol eller spel. Det har verkligen flera riktigt bra inslag och idéer samt inte minst spelkontroll - men det skulle behöva få en riktig presentation så det känns som ett Xbox One-spel. Det gör det inte idag. Killer Instinct snubblar därmed på mållinjen lite och når inte riktigt sin fulla potential.

7 / 10
+
Förstklassigt soundtrack, smart combo-system, bra online-community, smidig spelkontroll, suveränt träningsläge