Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

recension

Destiny

Årets hetaste spelsläpp har äntligen landat och Jonathan har utforskat universum i jakt på betyg. Är Destiny värt all väntan, Activisions två miljarder kronor och all hype?

Vissa titlar, i synnerhet påkostade storspel, borde med tanke på den tid och budget som skjuts in i projekten kunna erbjuda oss konsumenter något mer. Kanske något nyskapande, något storslaget... något legendariskt om man nu så vill. I fallet Destiny, som är ett actionorienterat onlinerollspel i förstapersonsperspektiv tillika tidernas dyraste spelsatsning och ett för många det mest emotsedda spelet på flera år, så lovades vi inte bara en legendarisk, mästerlig, storslagen, otrolig upplevelse. Vi var lovade tillfället att axla rollen som en legendar. Faller Destiny tungt ned i avgrunden eller speglar det sig högt upp på himlavalvet? Det är förvisso ett välbyggt, underhållande, läckert designat spel proppat med storlek, frihet och häftiga eldstrider. Men det är inget mästerverk.

Destiny
Sand så långt ögat kan nå. Vissa fanstyg som vill döda finns förvisso också på Mars.

Du axlar rollen som en så kallad Guardian, en legend bland människor och andra folkslag. Din uppgift är att försvara den fria världen (det som finns kvar i varje fall) mot ondskan och alla dess hejdukar. Det är en rätt simpel grundhistoria i Destiny men Bungie lyckas dra den tusentals varv för mycket och introducerar sidohistorier och karaktärer på alldeles för kort tid vilket får mig som spelare att sakta men säkert tappa greppet. Precis som i senare Halo-spel slår de knut på sin egen mytologi, vilket såklart är synd och skam, och trots spelets fantastiskt stora ambitioner hade man helt klart tjänat på att hålla huvudstoryn enkel.

En episk historia är inte synonymt med en bra historia kort och gott. Att man även haft det goda smaken att snärja åt sig pålitliga skådisar likt Peter Dinklage och Lance Reddick för att sedan låta dem slött och oengagerat läsa lökiga repliker rakt upp och ned är en likväl stor sorg. Om man lyckas leda historien på de rätta vägarna i något av de kommande, nedladdningsbara, tilläggen är upp till bevis. Jag känner personligen att det fortfarande finns mark att bygga på trots detta och det skulle vara väldigt tråkigt om Bungie slarvar bort chansen att berätta en riktigt bra historia.

Destiny
Bossfajterna är ofta långa och det gäller att ha rätt arsenal för jobbet.

Men som tur är har Destiny mer att erbjuda än bara en för tillfället blek huvudstory. Det är i slutändan den sociala aspekten som vikten ligger på och det är glädjande nog de bästa med Destiny och att tillsammans med två kamrater utforska uråldrig tempel på Venus eller slåss mot vidunder på Månen är anledning nog att införskaffa det. Det gamla uttrycket "delad glädje är dubbel glädje" gör sig påmint och Destiny skiner som allra starkast i goda vänners lag. Detta trots att mångfalden av de uppdrag som erbjuds är oerhört repetitiva och är stöpta i samma välkänt beprövade form. Destinys uppdrag, oavsett om de är baserade i huvudstoryn eller enskilda "Strike-missions" (mer utmanande uppdrag som kräver tre spelare), går kort summerat ut på att man ska ta sig rakt från punkt A till punkt B utan att dö.

På vägen så stöter man på stora vågor med fiender av varierad styrka samt utseende. När man nästan kan smaka segerns sötma så dyker en oftast enorm och slafsig boss upp som man måste göra sig av med genom att fylla den med sjukliga mängder bly och annat gott. Efter oerhört intensiva och svordomsfyllda strider så är det över och man får snällt ta sig vidare till nästa uppdrag utan att kunna utforska världen närmare. Konceptet må vara något man sett mer än en gång förut i andra titlar och man hade absolut hoppats på något mer från en titel som Destiny. Men bara för att något blivit gjort förut så är det självfallet inte så att det kommer att vara en dålig upplevelse eller en tråkig stund. Inte alls faktiskt.

Destiny
Ibland får man till det där perfekta skottet.

För Destiny lyckas att hålla mig kvar tack vare intensiva eldstrider med underhållande vapen, specialattacker och fiender samt en iögonfallande vacker omvärld som fångar min fantasi och gör mig sugen på mer hela tiden. Sedan får Destiny mig även att verkligen investera i viljan att bli bättre. Att förbättra just min Guardian med nya tunga vapen, gedigna rustningar och storslagna specialförmågor är något jag mer än gärna hänger mig åt.

Sedan har man hela tre karaktärsklasser (Warlock, Titan och Hunter) att upptäcka och utveckla varpå alla har två olika subklasser att levla upp och lära sig. Exempelvis så har karaktärsklassen Titan, som är en perfekt klass för oss som gillar närhet med shotgun och hårda slag, en subklass som är mer inriktad på anfall medan den andra (som man låser upp först vid level 15) har sin fokus på försvar. För att komma upp i level så väljer vissa spelare att gå ut i grupp eller på egen hand köra lite uppdrag i "den riktiga världen" medan de flesta gör sitt nivåklättrande i den tidigare nämnda mördararenan The Crucible.

Destiny
Uppe i atmosfären väntar man på att polarna ska ansluta så man får skjuta loss lite.

Det är för övrigt i det senare som Destiny visar sina starkaste sidor med välbalanserad strider, perfekt avvägt speltempo, grymt skön fysik och underhållande banor. Att lyckas få till en specialattack i ett rum fyllt med kombattanter är en fantastiskt skön känsla och det är tydligt att det är i The Cruible som flest timmar kommer att spenderas. Tur är då att spelkontrollen är, precis som i fallet med studions tidigare Halo-spel, fantastiskt väl avvägd och balanserad men ändå behagligt svår att bemästra. Det räcker exempelvis med en match i den tävlingsinriktade multiplayerarenan The Crucible för att greppa spelkontrollen oavsett om du är van vid genren eller inte. Men för att vara kung över galaxen så kommer man få arbeta sakta men säkert för att finna rätt teknik och tillvägagångssätt. Spelkontrollen i Destiny är i mitt tycke perfekt till både den som är ny till genren och den som äter, sover och skiter actionspel i förstapersonsperspektiv.

Destiny
Att få till en perfekt specialattack i något av PvP-lägena är sanslöst tillfredsställande.
Destiny