NBA Inside Drive 2003

NBA Inside Drive 2003

Fjolårets basketdebut från High Voltage och Microsoft var en lyckad sådan.

Tempomässigt överdrivet och förenklat men fortfarande systemstrategiskt nog för att roa under en längre tid, speciellt för de mer insatta. Medan Segas brilljanta NBA2K2 roar med sin simulatorlika realism bjuder Microsofts basketplan på en lite mer lättillgänglig korgboll, framförallt med tanke på att fokus fortfarande hela tiden ligger i det offensiva spelet, Det enda som egentligen krävs är ett starkt spel på insidan. Därav spelets namn antar jag.

Den officiella säsongen är i full gång och medan tidigare osynliga lag som Dallas Mavericks fortsätter att spela stabilt försöker jag än en gång att ta favoriterna Sacramento Kings till slutspel. Bibbys skytte tillsammans med Divacs rutinerade centerspel och Webbers ojämna men visuellt bedårande plockande gör mig lycklig helt enkelt.

Inside Drive 2003 är väldigt, väldigt likt sin föregångare på nästan alla punkter. Den enda egentliga skillnaden som spelar roll är tillförandet av ett fullfjädrat franchise-mode. Att denna del utelämnades ifjol var enligt utvecklaren själva ett resultat av den tidspress som de arbetade under, något som alltså nu rättats till. Att kunna byta, köpa, sälja och skapa egna spelare är en självklar ingrediens i ett spel av den här typen, något som nu kompletterar ett i övrigt välgjort spel.

Annars är dock det mesta sig likt. Låt mig börja med det spelmässiga. Som jag nämnt är Inside Drive ett spel med fokus på det offensiva spelet. Liksom ifjol räcker det med att spela ett traditionellt man-man-försvar med regelbundet skiftande till zon för att förbli framgångsrik. Anfallen är ofta över väldigt snabbt på grund av spelets höga tempo och lämnar egentligen inte så mycket tid till att planera sitt försvarsspel. Post-up-spelet har förbättrats en aning dock och dina medspelare håller sina markeringar bättre än sist. Offensivt finns det dock fler möjligheter att variera sig och strukturera sitt spel. Det märks här att High Voltage har polerat systemet för att både sätta upp och begära screens liksom inspelet mot korgen. Spelare rör sig mer naturligt in mot centern och uppför sig smartare i nästan alla lägen. Tillkommit har att antal nya dunkar och några ytterligare skottvarianter.

Visuellt sett är Inside Drive 2003 nästan identiskt med sin föregångare, vilket känns ganska självklart egentligen. Spelet såg redan ifjol väldigt bra ut, både på håll och i detalj och utvecklarna har helt enkelt satsat det mesta av sin tid på att inkludera ett franchise-mode. Spelarna är snyggt modellerade och efterliknar sina verkliga förebilder på pricken. Planen med tillhörande publik ger också ett stabilt intryck och lämnar inte mycket att önska. Polygonbaserade åskådare, individuellt animerade hade varit trivsamt, men så hade även en lyxvilla i Monaco och ett skafferi med 1200kg dillchips, eller hur?

Ljudet har genomgått en förbättring och kommentatorerna gör ett ännu bättre jobb i år. De pratar mycket och ofta, gärna i munnen på varandra, och skapar en skön atmosfär med starka NBC-vibbar. Ljudeffekter såsom gnisslet under skosulorna, nätet, ringen och plankan fungerar lika bra som ifjol.

Inside Drive 2003 är en liten men naggande god förbättring av ett redan lyckad basketspel. Bra bollfysik, superb spelkontroll, bra tempo, snygg grafik och strålande ljud gör detta till en given vinnare. Det tveklöst bästa basketspelet till Xbox och ett av de bättre på flera år.

NBA Inside Drive 2003NBA Inside Drive 2003NBA Inside Drive 2003NBA Inside Drive 2003
8 / 10
+