Svenska
Gamereactor
recensioner
Wasteland 2

Wasteland 2

En av de hittills största Kickstarter-framgångarna har nu äntligen fått sin officiella lansering. Vi har tagit reda på om alla backers fått vad de hoppas på när Wasteland återvänder...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det finns en väldans massa bakgrundshistoria i Wasteland 2, klart mer än i en vanlig uppföljare. Originalet släpptes 1988, men fick aldrig någon riktig fortsättning annat än Fallout och Fallout 2 som brukar betraktas som andliga uppföljare. Sedan köpte Bethesda upp rättigheterna och tog serien i en annan riktning.

De som beklagat sig över att det isometriska perspektivet försvann i Fallout till förmån för dagens förstapersonsupplägg i Fallout 3 och Fallout: New Vegas fick dock chansen att rösta med plånboken när nyckelpersonerna bakom Wasteland, däribland Brian Fargo (som ledde det team som skapade de ursprungliga postapokalyptiska klassikerna), lanserade en Kickstarter-kampanj för att göra en riktig uppföljare till original-Wasteland. Ett spel som skulle fortsätta i samma still som de båda första Fallout-spelen (jag ska vara ärlig och erkänna att jag var med och satsade en slant), och på så sätt föddes Wasteland 2.

Wasteland 2
Grafiken kanske inte imponerar på bild, men detaljrikedomen är utsökt.

Efter den mycket framgångsrika Kickstarter-kampanjen har Wasteland 2 funnits tillgänglig ett tag som ett Early Access-spel via Steam till PC. Men först nu har det alltså släppts i sin slutgiltiga form och vi får äntligen chansen att se om det lever upp till historien.

Detta är en annons:

Och det ska sägas direkt. I de flesta fall har våra högt ställda förväntningar faktiskt infriats. Det kanske inte är ett toksnyggt spel i ordets traditionella bemärkelse och en del platser vi besöker är lite väl spartanskt utformade, men hur man än vänder och vrider på saken är det ett enormt detaljarbete som lagts ned på att verkligen skapa ett vackert rollspel.

Wasteland 2
Räkna med att få spendera en hel del tid i menyerna.

Och vilket äventyr sedan där dina val för en gångs skull verkligen har betydelse och styr utformningen av ditt äventyr helt och hållet, vilket i sin tur lett till att extra genomspelningar gett oss helt nya händelser och berättelser. Wasteland 2 är dessutom ett stort spel med två huvudsakliga områden där man startar i Nevada-öknen, innan man senare arbetar sig fram mot det grönare men precis lika postapokalyptiska Los Angeles.

Som spelare styr du över en grupp Desert Rangers, med fler personer av olika bakgrund som ansluter under äventyrets gång. Att balansera sitt team är viktigt och att slarva med detta leder till att spelet blir rejält mycket svårare, inte minst i början. Det tar ett tag innan man fattar hur det fungerar, men när det väl är löst så fungerar det fläckfritt. Det mesta av spelet utspelas i realtid där du som spelare flyttar omkring dina trupper över enorma områden, löser diverse utmaningar, klarar uppdrag, levlar upp och annat vi är vana vid från rollspelsgenren.

Detta är en annons:
Wasteland 2
Det finns gott om sidohistorier och valmöjligheter som faktiskt betyder något. Ingen omspelning blir den andra lik.

Just det här med att levla upp är en viktig del av Wasteland 2. Efter nog mycket XP får du beskedet att det är dags att klättra i nivåerna, varpå du måste kontakta basen för att få ett poäng som du sedan använder till att specialisera din figur efter eget tycke. Även livmätaren fylls på vid levling, så det går att vara taktisk med detta för att spara på den extrahälsa du bär med dig. Levlandet sker så pass ofta att tjusningen lite försvinner och det blir något av ett måste istället för den där euforin det borde vara när man går igenom sitt team.

En annan intressant aspekt av spelet som också kan bli lite tröttsam i längden är att uppgradera och utrusta sina figurer med rätt grejer. Varje figur har en speciell vapentyp de föredrar, men mycket av utrustningen går att blanda och ge som man önskar. Därför fastnar man ofta i menyerna, bläddrandes runt för att hitta bästa tänkbara upplägg. Gillar man sådant pillande är det rena julafton medan andra lär önska ett enklare upplägg.

Wasteland 2
Dina val kommer att forma ditt äventyr i betydligt högre grad än andra rollspel.

Spelet går som ovan nämnt i realtid, men när det vankas strider övergår det till att bli turbaserat. Fiendefloran varierar från andra Raiders till märkliga kreatur och enorma laserbombande robotar. Striderna är rättframt utformade där varje figur har begränsade förmågor att röra sig och nyttja vapen (skjuta, ladda och agera när de låst sig). Sedan finns skydd som ger bonuspoäng och särskilt mycket mer är det inte. Efter ett tag går man nästan på autopilot och efter ett trettiotal timmar börjar striderna kännas lite oengagerande.

Alla platser man besöker i spelet sitter ihop via en världskarta som man måste hålla koll på. Vatten måste exempelvis via oaser och kraftigt förorenade områden bör till varje pris undvikas. Fiender vandrar såklart också omkring och stöter du på någon vankas en mindre strid. Dessa minibanor som då används återanvänds i hög grad, men går lyckligtvis att undvika med rätt förmågor.

Wasteland 2
Även om spelet går i realtid, så är striderna turbaserade.

Den ofrånkomliga styrkan i Wasteland 2 kommer från den sällsamma spelvärlden, de härliga karaktärerna och såklart den svarta humor som finns. Sistnämnda kan handla om personer man möter med namn som antyder att utvecklarna kan sin populärkultur, till obskyra referenser som säkerligen kommer få dig att dra på smilbanden. Allt detta roliga startar dessutom från och med startskärmen och hänger sedan med igenom äventyret. Även om storyn är välskriven så är det ändå genom alla härliga miniuppdrag och sidostorys som fantasin verkligen kittlas.

Röstskådespelarna gör dessutom ett gott jobb och har välskriven dialog att arbeta med där vissa personer i ditt lag ger utökade valmöjligheter i kommunikationen med andra. Jag gillade verkligen tonen i spelet som är precis lagom bitsk mot den väldiga svärtan i en ond värld med barbari och kraftigt våld.

Det är kort sagt djupet i spelvärlden och humorn den presenteras med som till slut vinner mig över och får mig verkligen gilla Wasteland 2. Visst händer det att tempot sjunker ibland, men mestadels är det ett händelserikt och engagerande rollspel och jag känner mig lika glad som stolt över att ha Kickstarter-sponsrat detta.

HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbar spelvärld, massor av valmöjligheter, högt omspelningsvärde, långt äventyr, suverän humor, bra design
-
Bitvis monotona strider, mycket menypill
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Wasteland 2Score

Wasteland 2

RECENSION. Skrivet av Mike Holmes, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

En av de hittills största Kickstarter-framgångarna har nu äntligen fått sin officiella lansering. Vi har tagit reda på om alla backers fått vad de hoppas på när Wasteland återvänder...

0
Ny trailer för Wasteland 2 till Switch

Ny trailer för Wasteland 2 till Switch

NYHET. Skrivet av Ronny Carlsson

Inxile Entertainments Wasteland 2 såg framgång på Kickstarter för ett par år sedan och blev bemött av relativt fina betyg vid lanseringen; inte minst från oss. Nu kickar...



Loading next content