FIFA 15

FIFA 15

Vi har äntligen fått sparka boll i FIFA 15. Kolla in vår mastiga recension för att se om detta är den fotbollsrevolution du väntat på till den nya generationens konsoler...

FIFA 15 är ungefär vad du kunnat vänta dig: en solid simulator fullproppad med spellägen, uppdaterad med de senaste lagen, men även drabbad av lite kontroverser. Inget nytt under solen för EA Sports Canada med andra ord, utan de har återigen lyckats tolka detta ädla bollspel på ett imponerande vis.

I huvudsak är vi nöjda med vad vi fått. Som fotbollssimulator är det snudd på oöverträffbart (även om vi har osedvanligt höga förhoppningar på Pro Evolution Soccer 2015 i år), och detaljarbetet som lagts ned är direkt häpnadsväckande i allt från gräsbesudlade dobbar till läktarvrålen under matcherna och alla detaljerade arenor. Presentationen är helt enkelt oklanderlig.

FIFA 15
Detaljrikedomen är makalös och varenda arena tycks vara närmast perfekt avbildad.

Så är det bättre än FIFA 14 då? Svaret där är mindre självklart, och vi kan åtminstone slå fast att det är annorlunda. Inget drastiskt såklart, men ändå nog för att erfarna spelare ska märka av den nya artificiella intelligensen på målvakterna, det förbättrade försvarsspelet och de utökade dribblingsmöjligheterna. Störst är naturligtvis skillnaden för de som även passat på att uppgradera sig till den nya generationens hårdvara. De utökade digitala hästkrafterna ger bättre grafik, mer detaljerad publik, en artificiell intelligens som används av fler spelare samtidigt samt mer realistiska texturer. Det är lätt att både se och känna skillnaden. Till och med kommentatorerna är bättre (även om vi trots det stängde av dem efter ett par matcher).

Mer intressant är såklart hur matcherna spelas, och som förväntat är även detta stabilt simulerat. Att spelet balanserats om har lett till att anfallarna blivit giftigare och det är lättare att dribbla, snurra runt och tvärvända medan försvararna blivit mer svårhanterliga och trycket framåt minskats. Det har kort och gott blivit mer mål under de matcher vi spelat, vilket är något positivt. Däremot är vi inte helt sålda på domarna. Det vi tycker är frispark har visat sig skilja sig diametralt mot vad utvecklarna gör och alltför ofta får syndare springa vidare ostraffat, vilket på ett sätt påminner om den frustration alla felaktiga domslut i verkliga matcher ger. Är det avsiktligt är jag imponerad, men det tvivlar jag på.

FIFA 15
Medspelarna är inte alltid så bra på att läsa det som händer som man skulle kunna önska.

Som jag skrev ovan har den artificiella intelligensen utökats och det märks på hur laget agerar som helhet och hur mycket mer trovärdigt spelarna beter sig. Efter en tuff tackling kan en hetlevrad lirare storma ikapp den skyldige, arg som ett bi. Och om en ledning försvaras parkerar man bussen på ett snyggt sätt, medan alla satsar mer offensivt om det krävs mål i sista minuten i viktiga matcher. Det är inga enorma skillnader men förbättringarna finns där och gör mycket för helheten.

Det finns dock tyvärr tillfällen när datorkontrollerade bolltuktare inte riktigt hänger med. Medspelarna förstår exempelvis inte alltid hur jag lägger upp spelet och passningsspelet blir lidande, och ibland markeras mina lagmedlemmar så hårt av andra datorkontrollerade motspelare att de blir helt oanvändbara. Inte heller är centrarna med och fyller upp backlinjen där det behövs, vilket gör den onödigt svag mellan varven.

FIFA 15
Att bläddra i menyerna är en ren fröjd, de har aldrig varit bättre i FIFA-serien.

När det fungerar är det dock ett sant nöje att spela FIFA 15, men när det inte stammer är den massiva frustrationen ett faktum. Inte helt olikt att som supporter kolla verkliga matcher. Det har varit ånga tillfällen när jag lovat mig själv att aldrig spela igen, bara för att timmen efter plocka upp handkontrollen på väg mot nya stordåd. Det finns ett rejält urval av spellägen för att hålla folk sysselsatta, men vi har spenderat mest tid med karriärläget.

Vi är fortfarande inte helt sålda på det nya scout-systemet för transfers (den gamla metoden att scanna databasen var bättre), men det är också den enda riktiga bristen. Annars är FIFA 15 ett väldigt djupt spel med gott om valmöjligheter för spelarna att forma sin egen spelupplevelse med. De som bara vill ha igång en snabb match kan till exempel spela en kort turnering och Skill Games är glädjande nog tillbaka igen. Att välja det man vill ha är dessutom trevligare i år tack vare förbättrade menyer.

FIFA 15
För den som kan FIFA-serien blir det snart uppenbart vad mycket småsaker som förändrats under huven.

Ultimate Team är också med på nytt, vilket är ett spelläge jag inte nyttjat sådär väldigt mycket innan FIFA 15, men i år gav jag mig i kast med det för att få reda på varför det är så populärt hos seriens stora community. Om du är obekant med det, så tänk att det påminner om en blandning av sådana där samlaralbum med klistermärken samt 'fantasy football' komplett med minispel och mikrotransaktioner. Spelar du Xbox One-versionen kan du dessutom se fram emot att få använda med klassiska fotbollslegender, vilket är ett trevligt inslag exklusivt till Microsofts format.

Går du online finns det ännu mer att upptäcka, här kan du spela mot flera olika motståndare under en hel säsong, dänga dina vänner i en miniliga och en kombination av dem kallad Co-op Season där man slår sina påsar ihop med någon annan för att tillsammans ta sig an världen. Sedan finns såklart FUT och möjligheten att spela 11 mot 11, där sistnämnda dock inte är något för mig.

Under mitt onlinespelande har upplevelserna varit blandade. Många sticker om de ligger under och det är inte så konstigt för det är inte roligt att bli alltför förnedrad själv under de långa matcherna. Det är mot vänner online det verkligen glänser. Vi har haft lite lagg, vilket möjligen kan bero på att de vi mötte sannolikt höll till i USA eftersom spelet inte var ute i Europa när vi spelade.

FIFA 15
Det hade varit kul att se EA ta ut svängarna lite mer och våga sig på något nytt, nu känns det som FIFA-seriens utveckling avstannat något.

Lite småbrister som vi snubblat över är omgångar som inte velat ta slut där tiden gått ut och matchen är över utan att domaren gjorde något. Det slutade med att jag fick ge upp, trots att vi dängt vår motståndare. Ett annat problem är det ökända till PC där alla spelare rusar mot mittcirkeln samt uppkopplingstrubbel till Playstation 4. Vi har mestadels spelat Xbox One-versionen som haft minst problem, men även i den drabbades vi av att loggas ut i mitten av en match utan anledning.

För några år sedan var FIFA snubblande nära perfektion, men steget till den nya generationen gör att det tillkommit nya platåer att nå. FIFA 15 är inte riktigt den revolution vi hade hoppats på, utan mer ett naturligt och lite försiktigt steg framåt där spelet hålls tillbaka av många av de brister som fanns i föregångaren. FIFA 15 är i slutändan ett mycket bra spel, om än inte mästerligt, men i väntan på FIFA 16 som förhoppningsvis levererar det jag hoppas på kommer detta att duga mer än väl.

8 / 10
+
Mycket realistiskt, suverän presentation, genomtänkta spellägen, mästerlig ljudbild, bra spelkontroll, hög detaljrikedom