Champions Online

Champions Online

Champions Online är ett onlinerollspel där sjysst stil är lika viktigt som att farma xp. Mikael har dragit på sig trikåer av alla de slag för att se vad City of Heroes-utvecklarnas senaste hjältefest har att erbjuda

Har du någonsin velat vara någon annan? Någon som kan flyga, skjuta blixtar med ögonen, teleportera sig, nån som bär upp en kroppsstrumpa på bästa sätt? Ja, en superhjälte helt enkelt? Champions Online ger dig chansen.

I dagens Blizzard-dominerade spelvärld ska det till något alldeles speciellt för att kunna klara sig i konkurrensen. Att som Warhammer försöka slå World of Warcraft med samma medel duger inte. Vill man spela med alver, dvärgar, orcher och troll så finns det helt enkelt alltid något bättre. Det går inte att bli mer wow än WoW, så att säga. Utvecklarna på Cryptic har istället tagit sin superhjälteexpertis från City of Heroes och förbättrat sig på samtliga punkter.

Framför allt är karaktärseditorn smått fantastisk. Oavsett om du vill vara en mänsklig varg eller en robot eller en slemmig alien eller en gammal hederlig karl i trikåer eller alltihop på en gång går det att genomföra. Med undantag för överviktiga; om du har The Blob som förebild har du tyvärr inget att hämta här. Resultatet är att jag fyllde upp spelets kvot på åtta figurer inom någon timme och sedan dess har raderat och återskapat ett helt gäng i jakt på mina favoriter.

Champions Online är faktiskt ett licensspel. Det bygger på det nästan trettio år gamla pappersrollspelet Champions som var ett heltäckande spelsystem just för att skapa superhjältar och äventyra med dem. Nu är det väl få som kommer att dyka in så fort som möjligt för att hälsa på Defender eller Kinetix - inget ont om dem men några Arthas eller Thrall är de inte. Men det är charmigt på något sätt att vara så trogen en totalt bortglömd förebild.

På tal om trogen. Ursprungligen var Champions tänkt att bli Marvel Universe Online, men det projektet körde i sank (troligen efter licensgräl). Men det märks varifrån inspirationen har kommit och om du inte har så värst mycket fantasi går det alldeles utmärkt att skapa sina egna kopior av klassiska hjältar. Praktiskt taget alla typiska förmågor finns representerade. Det går att skapa närstridskämpar som Wolverine och Psylocke, det går att skapa folk som utnyttjar tekniska prylar som Batman, det går att bygga superrustningar som Iron Man, det går att svinga sig i nät som Spider-Man, teleportera sig som Nightcrawler, åka på isflak som Iceman och flyga svävare som Green Goblin. Varje hjälte har en transportförmåga för att kunna röra sig runt snabbare, som man får redan ungefär en timme in i spelet. Därmed slipper vi harva runt på marken i onödan utan kan koncentrera oss på att spöa upp skurkar, rädda världen och annat som superhjältar sysslar med.

Överhuvudtaget saknar Champions många typiska onlinerollspelsinslag. Det finns "klasser" med olika grundförmågor och valmöjligheter men de är snarast generella riktlinjer, lite som i Oblivion. Om du vill går det att göra en svintung kille i dykarrustning som flyger runt och gör ninjasparkar, eller en pytteliten robot som tål gigantiska mängder stryk. Det går också att byta förmågor fram och tillbaka i olika "builds", för att anpassa sig efter gruppens behov, något som gör spelet lite mer flexibelt än World of Warcraft. Vi snackar alltså inte bara om att byta "talents" utan att få helt nya färdigheter.

Efter att ha spelat igenom det obligatoriska startområdet öppnas spelet upp i två alternativ. Där får du sedan spela igenom en kortare kampanj varpå du hamnar i din första riktiga zon och kan börja utforska på riktigt och även besöka de andra. Det finns inga servrar som sådana, utan alla spelare är uppkopplade i samma värld, uppdelad i ett antal kopior med ett visst antal spelare i varje. Varje gång du byter zon (eller när som helst från kartan) kan du byta till den kopia där dina kompisar råkar vara eller helt enkelt där det finns flest andra att spela med. Vi slipper alltså strul med att skapa sin karaktär på "fel" server, men i gengäld försvinner känslan av en gemensam värld.

Överhuvudtaget känns Champions Online som ett MMO light. Spelkontrollen är anpassad för att kunna spelas med handkontroll inför den kommande (men försenade på obestämd framtid) Xbox 360-versionen, men det går också att välja en mer traditionell uppsättning knappar. Striderna är snabba och intensiva vilket gör att det är viktigt att placera sig rätt. I ett spel där praktiskt taget alla kan flyga är det inte oväntat att fienderna har avståndsvapen, men det går ändå oftast bra att fly om det skulle behövas.

En smart idé är att varje spelare också har sin egna ärkerival, en onding som du får skapa när du nått nivå 25. Den rivalen kommer sedan att dyka upp i specialgjorda, unika uppdrag för att göra livet surt för dig. Sånt uppskattas förstås. En annan trevlig del är den underjordiska arenan som är spelets huvudsakliga PvP-inslag. Där möts två slumpvis ihopsatta lag om fem spelare (om du inte redan samlat ihop ett gäng alltså) för att spöa det bruna (och blå, röda och gröna) ur den andra sidan. Här märks förstås hur brutalt obalanserat spelet är. Närstridskämpar gör visserligen mer skada men det hjälper mitt alter ego Mike Protagonist föga när han försöker svinga sitt svärd mot någon som flyger och skjuter eldstrålar...

Tyvärr känns det som att spelet har stressats ut innan framför allt Aion dyker upp som konkurrens. Även nu när spelet officiellt har släppts sker många stora förändringar och servrarna har i skrivande stund varit nere hela kvällen. Känslan av att vara betalande betatestare finns hela tiden där. Många uppsättningar färdigheter är relativt värdelösa och eftersom det ändras nästan från dag till dag kan du inte vara helt säker på att ha hittat rätt.

Ett annat problem är att det finns extremt lite innehåll. Att plöja sig genom spelets fem huvudzoner lär ta ett tag med vanliga spels mått mätt. Det finns redan en del besvärliga bossar att ta sig an och bara att spela upp till maxnivån 40 kommer att ta otaliga kvällar. Men med tanke på att det är ett onlinerollspel mäts speltimmar inte i timmar utan i dagar. Tänk dig ett World of Warcraft som bara hade bestått av Lordaeron fast utan Plaguelands. Mycket att göra, visst, men inget man betalar i månader för att fortsätta med. Lyckligtvis har Cryptic ett gott rykte sedan förut. City of Heroes fylldes på med nytt material regelbundet och mycket talar för att även Champions Online kommer att växa. Det är redan en gratisexpansion på väg, till exempel.

Det är vanskligt att betygsätta ett spel som bokstavligen fortfarande är under utveckling, men jag får se till det som finns och den grundläggande strukturen. Och där är spelet inte alls pjåkigt. Den kraftfulla karaktärseditorn är en gudagåva för alla som tröttnat på att välja mellan sju ansikten på sin nattalv eller absolut skulle vilja göra en robot med fjärilsvingar, och själva spelandet är både intuitivt och underhållande. Det är också något väldigt tillfredsställande med att susa fram mellan husen i Millennium City och slå ner på valfritt tak för att spöa upp en massa bus.

Så även om man helt bortser från MMO-biten kan man se Champions Online ungefär som ett Crackdown som fungerar som ett rollspel istället för en tredjepersonsskjutare. Det räcker för mig, för tillfället. Om det håller i längden får framtiden utvisa.

Champions OnlineChampions OnlineChampions OnlineChampions Online
7 / 10
+
Otrolig karaktärseditor, smart stridssystem, härlig design, stor valfrihet
-
Obalanserat upplägg, brist på innehåll

Petter Hegevall
Jag gillade verkligen City of Heroes, åtminstone till en början. Att leva livet som benhård superhjälte i en härligt serietidningstypisk stad fungerade som en perfekt paus från polygonfattiga dvärgar i World of Warcraft. Champions Online är bättre än City of Heroes på alla sätt och vis och imponerar med varierade miljöer, lättsamt och perfekt anpassat spelsystem samt en briljant karaktärseditor. Jag har roligt när jag springer omkring med min överdrivet muskulöse hjälte "Kung Taco" och slår andra spelare på truten. Visst saknas det innehåll men det har sannerligen börjat bra. Riktigt bra. 8/10

• ironmanken
    Hur kan det komma sig att flera medelmåttiga spel - är de jag gillar mest? De har ofta riktigt bra bitar. Första gången jag såg Champions... 6/10
  • bac10