Fantasy Life

Fantasy Life

Skaparna bakom Professor Layton-serien ligger bakom Fantasy Life. Spelet som ger dig tillåtelse att leva ett liv, precis som du vill ha det. Fredrik har spelat och delat ut betyg...

Fantasy Life är ett spel som försöker blanda Animal Crossing med Final Fantasy. På förhand en fullgod idé men problemet är bara att rollspelsinslagen inte riktigt fungerar fullt ut. Jag önskar hellre att Level-5 skulle ha sparat på krafterna och lagt allt sitt krut på en renodlad livssimulator. Storyn är för det mesta helt ointressant och det känns som om jag har hört den här historien hundra gånger förut.

Landet Reveria står inför svåra tider och något som kallas för Doom-stenar faller från himlen. Ditt uppdrag är såklart att rädda världen från en hemsk och plågsam undergång. Dialogerna är för det mesta långdragna och efter cirka fem timmar in i äventyret så väljer jag att hamra på A-knappen så mycket som jag bara kan för att slippa lyssna på det ointressanta babblet som sker frekvent så snart ett samtalsämne startar. Utöver det är striderna simpla och jag känner ingen som helst glädje när jag får chansen att dräpa stora som små vilddjur ute på fältet.

Fantasy LifeFantasy Life
Världen som vi lever i är otroligt charmig och mycket, mycket vacker

Som jag var inne på tidigare har utvecklarna försökt få spelet att åtminstone till viss del vara en kopia av Animal Crossing. Här får jag chansen att forma mitt liv precis som jag vill ha det. Tolv stycken jobb finns att välja bland och vad sägs om att starta sin karriär som snickare, riddare eller kanske rent av som en Kock? Valet är ditt och du kan när som helst byta jobb under spelets gång. Spelet erbjuder dessutom ett suveränt belöningssystem som ger dig möjligheten att klättra uppåt i din karriär. Varje jobb ger dig en stor mängd uppdrag och för varje arbetspass du klarar av så belönas du med poäng - som i slutändan ökar din arbetsnivå och ger dig nya utmaningar och föremål så det räcker och blir över.

Till viss del kan några av uppdragen vara enformiga. Under mitt första jobb valde jag yrket riddare och begav mig ut för att dräpa lite fiender. Ett av uppdragen jag skulle slutföra gick ut på att ta kål på tre stycken banditer. Ett annat på listan krävde att jag dödade fem stycken av samma sort. Tråkigt nog räckte det med att jag dödade några av de banditer som fanns, för att kort därefter springa ut från fältet och in i min stad, för att direkt återvända och krossa samma banditer som jag nyss stött på. På så sätt kan man alltid återvända till samma plats för att snabbt slutföra ett uppdrag, om det inte finns rätt antal av de fiender som jobbet kräver.

Fantasy LifeFantasy Life
Striderna är för det mesta riktigt simpla och rollspelsinslagen är överlag ingen höjdpunkt

Under äventyrets gång kommer en fjäril vid namn Flatter förfölja oss. Förutom alla jobbuppdrag så erbjuder Flatter andra typer av uppdrag. Här räcker det oftast med att gå till en specifik plats för att prata med en person för att få veta mera om själva storyn. När några av uppdragen är slutförda så får vi något som kallas för Blizz-poäng. Poängen kan senare bytas ut mot användbara bonusar i form av en större väska så du kan bära fler föremål eller ett större utbud av prylar hos affärerna som finns utspridda runt om i landet. Några av Blizz-uppdragen är dessutom obligatoriska för att komma vidare i storyn.

Det finns även drösvis av bybor som behöver hjälp med olika uppdrag. Det kan exempelvis röra sig om att någon är väldigt trött och behöver ha hjälp med att hitta ett medel som håller honom vaken, och en annan kanske helt enkelt vill att du ger honom ett ägg. Alla bybor som du lyckas hjälpa belönar dig med en summa pengar, vissa kan till och med vara så pass generösa så dem dessutom ger dig ett användbart föremål.

Världen som vi lever i är stor. Upptäckarglädjen är enorm och här möter jag en av de vackraste och charmigaste världar jag stött på i ett fantasy-spel på senare tid. Hela tiden känner jag mig manad att ta mig vidare till nästa destination för att fortsätta utforska alla de intressanta städer och byar som jag kommer stöta på. Men världen är begränsad. Till en början kommer vi endast kunna spela i vår egna lilla stad för att senare låsa upp fler och fler städer desto längre vi väljer att gå vidare med huvudstoryn.

Fantasy LifeFantasy Life
I Fantasy Life får vi leva vårat liv precis som vi vill. Vad sägs om att inreda sitt hus eller rent av ta sig en ridtur?

Affärer finns det gott om. Här kan du både köpa och sälja vapen, kläder, mat och allt som du kan tänka dig. Det finns även drösvis av föremål som du kan plocka upp. Ta till exempel en sådan sak att du kan skaka på ett träd för att få äpplen att falla. Dessa äpplen är användbara i strider om du behöver fylla på ditt liv.

Fantasy Life erbjuder massor av möjligheter. För att ta oss fram betydligt snabbare kan vi hyra en häst. Vi kan också inreda vår egna lilla vindsvåning och arbeta ihop till en viss summa pengar för att ha råd att flytta till eget hus, eller helt enkelt skaffa oss ett husdjur om vi skulle känna oss ensamma. Om vi väljer yrke som skogshuggare kan vi till exempel sälja all den ved som vi fixat ihop under dagen. En god ekonomi är starten för att leva ett bra och lyckligt liv.

Slutligen är Fantasy Life inget dåligt spel. Snarare tvärtom. Här har jag fått uppleva vackra och charmiga städer, trevligt belöningssystem och fått äran att leva mitt liv precis så som jag vill. Tyvärr är jag mindre tillfreds med rollspelsinslagen där varken story, strider eller de långrandiga dialogerna gjorde någon som helst succé. Men är du ute efter ett spel där du vill känna friheten att bara leka runt så är Fantasy Life något som jag verkligen rekommenderar.

7 / 10
+
Otroligt vackert, charmiga omgivningar, trevligt belöningssystem, massor av uppdrag/föremål