Section 8

Section 8

Utvecklarna bakom F.E.A.R. Perseus Mandate har pillat ihop ett multiplayer-spel som för tankarna till Tribes och Frontlines. Petter har satt betyg

Jag minns min tid som redaktör för spelmagasinet Missil. Dagarna ägnades åt att försöka reda ut alla begrepp som ingår i att göra papperstidning, och år lades på att lära sig saker som jag aldrig trodde jag skulle behöva kunna. För att inte tala om att piska uppstudsiga frilansare som mister Wiborgh, med flera. På nätterna, under denna förlovade tid, spelade vi spel, LAN-spel, på alla de topputrustade speldatorer som förläggaren Spray smidigt nog blivit sponsrade med. Vi spelade Quake 3, Half-Life DM, Counter-Strike, Soldier of Fortune och... Tribes. Vi spelade ohälsosamma mängder Tribes.

På förhand har Time Gate Studios Section 8 sett misstänkt mycket ut som ett nytt Tribes. Stora stridspittar i glänsande rustningar, redo att klå varandra på små multiplayerbanor med hjälp av futuristiska vapen, jet packs och dåligt humör. Men det var på förhand det. Section 8 är i praktiken inte särskilt likt Tribes alls, utan mer som en ganska trögflytande soppa där lika delar Halo blandats med Battlefield 2 och Counter-Strike. Ingen av delarna är särskilt väl plagierade och slutresultatet känns som en medelstor fnysning, som mest.

Section 8 är en fräck liten trupp übersoldater som svischar ned genom skyn och landar på slagfältet i enorma rustningar, redo att slåss. Singleplayer-delen är, precis som i Call of Duty-spelen, baserad på en tunn story där uppdrag staplats på varandra, centrerade kring flertalet mindre deluppdrag. Gå dit, placera en bomb. Gå dit, skjut en gubbe med fula skor. Gå dit, spräng en stationär kulspruta. Tänk dig Frontlines: Fuel of War fast med ännu mer framtidsfixerad estetik.

Storyn doftar ordentligt av hårt hyvlad ost. Och inte den fina sorten. I framtiden har människan koloniserat rymden (det du!). I ett försök att kontakta ett par av de mest avlägsna kolonierna stöter vi människor på ett meddelande som skvallrar om att fiendegruppen Arm of Orion lagt beslag på en massa godis där ute i rymden. Det blir arméns trofasta och pålitliga 8:e division som får i uppdrag att resa till de invaderade kolonierna och göra slut på tramset som Orion-packet ställt till med. Det du!

Section 8 är ett multiplayerspel, rakt igenom. Kampanjen, äventyret för den ensamme spelaren, är inget annat än ett rad multiplayer-moment staplade på varandra för att bilda ett fantasilöst och trist äventyr som doftar nödlösning lång väg. I multiplayer är Section 8 bättre, även om det bara är godkänt. I lobbyn väljer man vilken typ av soldat man vill spawna som, vilka två vapen man vill bära med sig och var man vill landa då man skjuter ned mot marken som en raket. Hela momentet med att i första person åka som en raket ned mot spelytan mellan varje gång man dör, känns helt sjukt meningslöst och är bara ett irritationsmoment efter man sett det för första gången.

Själva spelkontrollen är väldigt traditionell och spelkänslan är väldigt lik den i Frontlines: Fuel of War. Tyvärr har Time Gate misslyckats med känslan i vapnen som känns som fjösiga vattenpistoler snarare än högteknologiska dunderbrakare med massor av eldkraft. Detta tillsammans med den bristfälliga bandesignen gör Section 8 till ett knappt dugligt multiplayerspel som kan tänkas roa för stunden, men som absolut inte kan konkurrera med spel som Halo 3: ODST, Call of Duty: Modern Warfare 2 och Battlefield: Bad Company.

Section 8Section 8Section 8Section 8
5 / 10
+