Kirby Super Star Ultra

Kirby Super Star Ultra

Inte lika känd som Mario, inte lika äventyrsglad som Link och inte lika dödlig som Samus. Men mer rosa och rund än alla nämnda tillsammans. Kirby är tillbaka

Kirby är bra på två saker; att vara en söt rosa klump och att glupskt äta upp sina motståndare. Nu är han tillbaka i ett nygammalt plattformsspel till Nintendo DS och han är lika hungrig som vanligt. De fiender som Kirby tuggar i sig ger honom inte bara näring, de skänker honom också olika förmågor. Käkas en trollkarl upp så lär Kirby sig att kasta trollformler. En uppäten fågel ger Kirby bättre flygförmåga. Detta i sig är en bra idé att basera ett spel på. Men det finns en viktig detalj som förvandlar den bra idén till lysande.

Kirby tar nämligen inte bara över sina fienders förmågor, han klär sig också i olika söta hattar som representerar de nya färdigheter han fått. Kirby är helt enkel otroligt gullig i sina olika utstyrslar. Han passar lika bra i nattmössa som i ninjadräkt. Det ligger mycket sanning i det gamla talesättet: allt klär en rosa klump.

Kirby Super Star Ultra är en samling korta plattformsspel i stigande svårighetsgrad. Det första spelet fungerar som en introduktion till Kirby och hans värld. När eftertexterna rullar efter det första äventyret öppnas ytterligare spel upp. Det är ett annorlunda sätt att bygga upp ett plattformsspel, men ganska underhållande. Gillar man avslut får man inte bara ett, utan flera. Spelet är i det närmaste identiskt med Kirby Super Star, en gammal kassett till Super Nintendo. Versionen till Nintendo DS har några extra minispel inslängda, men de tillför i ärlighetens namn mycket lite.

De olika äventyren är överlag ganska lika, men viss variation förekommer. Ett av de kortare spelen är en kapplöpning över plattformsbanor mot en ilsnabb motståndare. Ett annat handlar om att leta skatter gömda på en gigantisk bana. I ett tredje kastar sig Kirby mellan planeter för att samla olika förmågor. Trots att det finns ett gäng olika spel så har Kirby Super Star Ultra kort hållbarhet. Visst har jag några skatter kvar att samla, men jag känner mig klar med spelet redan efter två medellånga sittningar.

Det krävs ingen speciell finess i spelstilen. Kirby öser på utan speciellt mycket tanke bakom sitt agerande. Lite synd, eftersom man med hjälp av Kirbys ärvda förmågor kunnat bygga upp en del intressanta pussel på banorna. Eller rentav tvingat spelaren att använda lite taktik gentemot de lätta fienderna. Den enkla svårighetsgraden gör att jag aldrig behöver anstränga mig, det är bara att röja loss. Slutet av spelet är undantaget som bekräftar regeln, då råkar Kirby faktiskt på en hel del spö.

Grafiken är mysigt färggrann men har ganska låga ambitioner. Spelet har dessutom mellan varven väldigt fula mellansekvenser i 3D. Mellansekvenser ska vara så välgjorda att de fungerar som en morot inför fortsatt spelande. I Kirby känns de mer som ett straff.

Mellan varven är Kirby Super Star Ultra inte bara ett charmigt plattformsspel, utan faktiskt riktigt roligt. Vid några tillfällen satt jag och fnissade lätt för mig själv. Det finns till exempel en riktigt kul parodi på slentrianmässiga rollspelsstrider. Kirby och hans motståndare turas om att attackera och allting kommenteras som om det var en turbaserad rollspelsstrid styrd från menyer. Efter att striden är över delas fiktiva erfarenhetspoäng ut. Kirby stiger i nivå inom kategorier som ögonblänk, rundhet, mjukhet och kärlek. Inga stats som påverkar spelet naturligtvis, men väldigt trevligt.
Förutom rollspelsstriden finns det massor med blinkningar till ett gäng andra spel. När Kirby äter en svärdviftande fiende får han ett svärd och en grön mössa. Han ser ut som en rosa klump som cosplayar Link. Även Metroid, Donkey Kong och Lolo finns med som tydliga referenser.

Ett initiativ som jag verkligen uppskattar är tvåspelarlösningen. En vän med egen Nintendo DS kan hoppa in och spela som Kirbys medhjälpare, något som verkligen tillför mycket. Fler spel borde använda flerspelarmöjligheten i huvudäventyret.

Sammanfattningsvis är Kirby ett lättsamt och aningen för enkelt plattformsspel med kort hållbarhet. Tillsammans med en vän ökar spelvärdet, men det känns lite väl kort för att vara ett fullprisspel. Turligt nog väger karaktären Kirbys charm upp många av bristerna.

Kirby Super Star UltraKirby Super Star UltraKirby Super Star UltraKirby Super Star Ultra
6 / 10
+