Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes

Vi har svingat våra ljussablar i det senaste tillskottet i den aldrig sinande skaran Star Wars-spel, och önskar att den mörka sidan fått dräpa oss för länge sedan

Det fanns en tid då Star Wars fortfarande rönte enorm respekt från alla. Då det var ett fenomen att räkna med och något som fostrat flera generationer av unga killar till att bli jedi-riddare och begripa varför man ska hålla sig borta från den mörka sidan. Men det var innan George Lucas började pilla med de tre ursprungsfilmerna, gjorde dem mer slap stick-aktiga och ändra fundamentala saker som när Han Solo mötte Jabba i Mos Eisley eller när han sköt Greedo.

Sedan blev det ännu värre med den nya trilogin som fylldes med jobbiga "roger-roger"-svamlande robotar, Jar-Jar Binks och taffliga specialeffekter. Men tydligen tyckte inte Lucas att Star Wars-universumet fått vad det förtjänade och lanserade kort därefter även en miniserie och sedermera Clone Wars där vi får följa klonkrigen i en datarenderad horrör för de allra yngsta.

Mycket väl medveten om att Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes är tänkt just för de allra yngsta petar jag ändå glatt in våran recensionsversion i min Xbox 360 och startar upp. Trots allt var ju ändå Lego Star Wars: The Complete Saga mer eller mindre ett mästerverk, så viss förhoppning hade jag ju inför ännu ett plattformsspel förlagt till den där galaxen långt, långt borta.

Förhoppningar som skulle komma att grusas brutalt. Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes är nämligen inte ett färdigt spel, inte på långa vägar och har några av de märkligaste lkösningar jag någonsin sett i ett plattformsäventyr. Redan under spelets träningsbana där man ska få lära sig spelkontrollen av en fantastiskt usel Yoda-imitatör lyckas jag fastna utan att veta hur jag ska komma vidare.

Samtidigt förklarar Yoda om och om igen vad jag ska göra medan jag försöker klura ut hur. Spelkontrollen är direkt vidrig och saknar alla former av precision och kameran är dessvärre om möjligt ännu sämre. Nej, det går inte. En fyrarmad robot äger mig sönder och samman om och om igen och jag tvingas uppsöka en fusksida på nätet (lyckligtvis är Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes ute i USA, en lyx man vanligtvis inte har när man recenserar spel) för att få veta hur jag ska klara träningsbanan, bara för att inse att det finns flera som frågat samma sak.

Vuxna spelare som uppenbarligen känner till fusksidorna och dessutom har konton där, har alltså kört fast på första träningsbanan i ett barnspel. Något som inte säger ett jota om spelets svårighetsgrad, men väl hur usel spelkontrollen faktiskt är och hur dåligt planerat det är. Och värre ska det tyvärr bli. För vad man ska göra härnäst i ett spel helt utan valfrihet är nämligen ytterst oklart, trots att man bara går längs en rak linje, något som resulterar i att man ofta får hoppa mot en till synes säker död för att prova sig fram vart man egentligen ska härnäst.

Tydligen har utvecklarna själva förstått precis hur uselt deras spel är och kompenserat det genom att ge dig som spelare ett oändligt antal liv. Det är alltså mer eller mindre bara att prova på tills man kommer vidare, något som gör att man heller aldrig bemödar sig med att faktiskt anstränga sig.

Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes stödjer co-op, men av någon totalt oförklarlig anledning inte online. Vilket betyder att man måste släpa över en polare om man vill kunna sitta i samma bekväma TV-soffa och ha sjukt tråkigt tillsammans. Hade man haft onlinestöd hade man åtminstone när som helst kunnat hitta en partner att lida med, dygnet runt. Co-op gör inte ett värdelöst spel bättre och enda anledningen att ens spela på det viset är väl för att få achievements (eftersom några kräver co-op).

Det hade varit trevligt att kunna säga att allt i Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes är värdelöst och att det helt enkelt är ett hopplöst fall. Men det vore inte sant, tvärtom hör det här till den värsta sortens stinkbomber där man ser att det finns potential dold bland all uselhet. Till exempel finns det banor där man får spela som klonsoldater på närmast Gears of War-inspirerade banor vilka hade varit riktigt roliga om det återigen inte varit för fasansfull spelkontroll och det faktum att ens handlingar saknar konsekvenser. Det finns även banor där man får flyga och förvandlar Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes till ett shoot 'em up, men återigen sätter spelkontrollen effektivt käppar i hjulet.

Dessutom är grafiken näst intill godkänd och musiken är ju faktiskt klanderfri. Banorna är läckert modellerade och faktiskt ganska detaljerade. Dessutom har viss tanke lagts på de lysande föremål man ska samlar för att kunna köpa saker som Indiana Jones-hatt eller ett enormt C-3PO-huvud att ha på sin figur. De går alltid att ta, och känns som en ganska lagom utmaning.

Nej, Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes är ett helt ofärdigt spel som aldrig borde ha släppts i nuvarande skick. Istället för att bli ett riktigt roligt spel för de yngre har det blivit en total katastrof där det inte spelar någon roll hur gammal och rutinerad man är, för man kommer ofelbart fastna här och var ändå och slentrianmässigt knapphamra sig igenom det konsekvenslösa äventyret. Fet varning utfärdad för det sämsta licensspel jag spelat sedan... ja, Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels.

Star Wars The Clone Wars: Republic HeroesStar Wars The Clone Wars: Republic HeroesStar Wars The Clone Wars: Republic HeroesStar Wars The Clone Wars: Republic Heroes
03 Gamereactor Sverige
3 / 10