Galleon

Galleon

Jag spelade Galleon på ECTS-mässan 1998. Nu, fjorton förseningar senare, är Toby Gards evighetsprojekt färdigt

Toby Gard heter mannen bakom allt från karaktärsdesign till renderingsverktyg, story och fysik i Galleon. Toby Gard är också namnet på designern som i mitten på nittiotalet skapade Lara Croft, ansvarade för den övergripade bandesignen i Tomb Raider och bidrog i omfattande form till att Cores äventyrsepos blev så bra som det verkligen blev. Gard hoppade av Core, startade sin egen studio och påbörjade i slutet på 1997 produktionen av sitt alldeles egna äventyr, Galleon. Jag träffade Toby på ECTS-mässan 1998 och fick då spela ett till 10% färdigt Galleon, då på PC. Jag var imponerad. Grafiken var utsökt och alla rörelser som Lara kunde behärskade spelets manliga hjälte - Rhama - med bravur.

Allting gick dock inte som Toby Gard ville och nu, nästan sju år och en himla massa problem senare, är Galleon äntligen klart. Spelet som först skulle släppas 1999 till PC, sedan 2000 till Dreamcast är nu alltså Xboxexklusivt och utgivet av den krympande utgivaren SCi. I Galleon får vi följa äventyraren tillika sjökaptenen Rhama Sabrier. Rhama är en ståtlig karlakarl som seglar världens alla hav i jakt på äventyr, något han givetvis finner då han i början av spelet anländer till staden Akbah för att sammanstråla med den legendariske medicinmannen Areliano. I Akbah finns ett mystiskt skepp med oanade krafter som Rhama får i uppdrag att sjösätta. Ombord på skeppet finns en förtrollad växt och med hjälp av denna seglar Rhama ut på öppet hav för att finna mäktiga skatter. Väl ute på havet finner Rhama och hans sköna medhjälperska Faith att Arelios lärling Jabez är en ond liten gubbe (med jazzskägg) och har för avsikt att stjäla den mäktigt magiska växten som finns ombord på båten. Härifrån får vi följa Rama på hans resa genom en trist och platt fantasivärld sammanknuten av ett flertal meningslösa båtfärder i form av knackiga mellansekvenser.

Galleon är uppbyggt på exakt samma sätt som de tre första Tomb Raider-spelen och det märks tydligt att Toby Gard och Confounding Factor hoppats kunna upprepa de enorma framgångarna som Laras första äventyr rönte. Action blandas med äventyrande och det blir snabbt uppenbart hur mycket denna genre utvecklats sedan Tomb Raider satte en ny standard för äventyrande i tre dimensioner. Pusslen är banalt gamla, banornas design katastrofalt stel, begränsad och förutsägbar och spelmekaniken är minst sagt förlegad. Rhama rör sig som en aningen vigare Lara Croft med samma bångstyriga kontrollschema. Han springer ganska snabbt fast med sega, graciösa rörelser och hoppas på samma sätt som Cores bystiga äventyrerska. Rhama kan även promenera med den högra avtryckaren intryckt, greppa klippkanter då han hoppar från hylla till hylla i spelets mörkgrå grottor samt gå armgång. Precis som Lara. När det kommer till bandesignen i sig är ordet fantasilöst en bra sammanfattning. Grottor byts mot små stränder som byts mot gröna gräsplättar omringade av... bergen som grottorna finns i. Miljöerna är relativt stora och Rhama rör sig olika beroende på vilket underlag han springer på, detta räddar dock inte det faktum att spelets alla miljöer känns oerhört ihoprafsade och långt ifrån genomtänkta. Rent tekniskt är allt i Galleon väldigt förlegat (givetvis), något som främst märks på omgivningen. Katastrofalt låtupplösta och enformiga texturer klär spelets polygonkorridorer som ibland byts ut mot runda, öppna ytor med blockig modellering och urtrista effekter.

Rhama kan förutom de färdigheterna han direkt ärvt av Lara även slåss, utföra karatekast och sparkas, något som kommer väl till hands då han och Faith attackeras av allt från simpla rövare till muterade monster utefter äventyrets gång. Allt detta blandas med enkelspåriga pusselmoment och tradiga, geografiska gåtor. Vore det inte för superb musik och väldigt bra röstskådespel skulle Confounding Factors debutspel belönas med betyget tre snarare än den åtråvärda fyran.

Galleon framstår som en betydligt sämre variant av Laras första äventyr och framförallt ett vansinnigt föråldrat spel som borde ha släppts för fem år sedan, som planerat. Det händer inte ofta att en designfadäs som denna släpps, när det väl gör det är det dock spännande att se hur mycket en ensam spelskapares visioner kan fela och hur tiden lätt kan svälja vilket lovande projekt som helst. I direkt jämförelse med de bästa äventyrsspelen till maskinen såsom Prince of Persia och Beyond Good & Evil framstår Toby Gards vision om ett manligt Tomb Raider enbart som ett föråldrat misslyckande.

GalleonGalleonGalleonGalleon
04 Gamereactor Sverige
4 / 10