Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

F1 2014

Årets upplaga av Codemasters Formel 1-spel är en rejäl besvikelse. Petter Hegevall har delat ut betyg...

För fem år sedan kallade jag Codemasters för världens främsta racingstudio. Idag skulle jag inte ens tänka tanken. Efter besvikelser som Dirt 3, Grid 2, Dirt: Showdown, Grid Autosport och nu F1 2014 känns det som det brittiska spelhuset tappat mycket av det försprång som de samlat på sig efter att ha dundrat ut dominanta arkadracinggiganter som Dirt 2 och Grid. Årets upplaga av utvecklarens obligatoriska F1-licens släpps endast till förra generationens konsoler (samt PC) och precis som i fallet Grid Autosport känns det som en snålt förpackad gratisprodukt som hamnat på fel butikshylla.

F1 2014
Till PS3 och Xbox 360 är grafiken riktigt snygg. Till PC ser F1 2014 gammalt ut.
Detta är en annons:

F1 2012 var ett riktigt bra formel 1-spel. Det balanserade snyggt på gränsen mellan simulatorsmisk och arkadlättja och blandade spellägen och funktioner på ett sätt som gjorde att såväl icke-initierade casual-fans såväl som F1-tokar kunde njuta av det. F1 2013 var inte fullt lika vasst men ändå underhållande. Framförallt Classic-läget var en strålande nyhet som jag tillbringade massor av tid tillsammans med. F1 2013 var långt perfekt, men en balanserad och väl sammansatt produkt.

Detta är en annons:

F1 2014 kan dessvärre inte skryta med några av dessa kvaliteter. Det känns istället som en snålt tilltagen, aningen billig nonsensprodukt som slängts ihop av ett oinspirerat team för att kunna kränga några miljoner kopior innan Codemasters tar det slutliga klivet över till den nya generationen. Menyerna är lånade (i sin helhet) från fjolårets spel och mängden innehåll och spellägen har bantats ganska drastiskt.

F1 2014
Codemasters har fångat karaktären i de nya V6-bilarna väl, även om vi på Gamereactor aldrig rattat någon F1-bil i verkligheten.

Det märkligaste är att man plockat bort Classic-delen som enligt mig var den enskilt trevligaste nyheten i F1 2013. Att ratta runt Alain Prost i en 1980 Williams FW07B runt Monza i en med Murray Walker skrikandes i PA-systemet var en ren fröjd för mig som alltid tyckt att sporten som sådan bara blivit sämre och sämre, mer och mer urvattnad, med åren. I år är spelläget som bortblåst. Codemasters har inte kommenterat varför man valt att plocka bort Classic Mode men jag drar till med en vild gissning och förmodar att de valt att spara spelläget till "nextgen"-versionen av F1 2014 som släpps till våren, då baserad på en helt ny version av Ego-spelmotorn.

Bristen på innehåll är dock inte den största svagheten i F1 2014. Det enskilt största problemet i årets spel är att man verkar ha adderat någon slags fördröjning mellan de kommandon och knapptryck som utförs på själva handkontrollen och när själva bilen reagerar på dem. Jämfört med fjolårsspelet känns det inte sällan som att spela ett racingspel på en lastgammal LCD-TV med rysligt usel responstid, eller som att någon slagit ned en matsked sirap i dosan.

F1 2014
Classic Mode saknas, varför vet ingen.

För att slippa detta krävs det att du lirar med ratt och att du införskaffar PC-versionen där inställningsmöjligheterna är bättre. Med en bra ratt (vi använder oss av Fanatec GT2) och med rätt inställningar kan F1 2014 vara roligt. Det går att gräva fram kvalitet i denna mediokra hög av slafs men det är sannerligen ingen lätt match.

På pluskontot hittar vi de nya bilmodellerna som från och med säsongsstarten nu huserar turbomatade V6-motorer snarare än de gamla, icke överladdade V8:orna. Codemasters har fångat de nya F1-bilarna väl både vad gäller uppförande (när turbon laddar fullt och vridmomentet slår in är det enkelt att provocera ut bakändan) och när det kommer till det mer lågmälda, mindre dramatiska motorljudet. I övrigt är det som sagt enkelt att avfärda årets upplaga.

F1 2014
Körkänslan dras med en sirapseg fördröjningseffekt som adderats sedan fjolårsspelet. Helsnurrigt och enbart negativt.

Grafiken är bra dock. Till PC är F1 2014 frånsprunget sedan länge av otaliga titlar, detta eftersom Ego-motorn är åtta år gammal vid det här laget. Till våra gamla konsoler är spelet däremot ett av de snyggaste som går att hitta och imponerar med såväl läcker ljussättning som ytterst kapabla polygonmodeller. Även ljudet är bra där Codemasters fångat såväl det karaktäristiska V6-ljudet som rätt mängd skrikande slicks samt strålande kommentatorer.

Codemasters har varit lata på slutet, bekväma och har pumpat ut ett antal titlar som inte håller samma skyhöga klass som vi är vana vid från studion. Dirt 3, Grid 2, Grid Autosport och F1 2014 är alla besvikelser och jag hoppas verkligen att man tar i från tårna nu med versionen till Playstation 4 och Xbox One som ska släppas till våren.

F1 2014
F1 2014
F1 2014
F1 2014
F1 2014
F1 2014
F1 2014
F1 2014
F1 2014
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Skaplig grafik, härligt ljud, korta laddningstider, möjligheten att köra igenom karriärläget i valfritt stall
-
Seg körkänsla, bristande realism, svag force feedback, gammal presentation, snålt med innehåll, Classic Mode saknas
Detta är en annons: