Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Sunset Overdrive

Folket bakom Ratchet & Clank och Resistance är tillbaka med en ny spelserie smockfylld av galna vapen, enorma bossar, taskiga mutanter och härligt färgglad grafik...

Detta är en annons:

Att vara funktionär på en stor musikfestival är inte så glamoröst som man kanske tror. Folk har roligt medan man själv släpar runt på en städvagn och plockar upp folks halvt urdruckna buteljer och trakasseras av besökare som fått för mycket av det goda. Det är där Sunset Overdrive tar sin början, Fizzco Corp lanserar sin nya energidryck Delirium XT och har ställt till med ett kalas av sällan skådat slag.

Detta är en annons:

Den 80-talshårdrockare, med inspiration hämtad från Eddie i Brütal Legend, jag skapat verkligen vantrivs åt de dunkande basgångarna som en Dead Mau5-liknande DJ pumpar ur sig till en jämfotahoppande publik. Jag gillar hur träffsäkert Insomniac Games skildrar dekadensen och hur det faktiskt brukar kunna se ut på sådana här tillställningar. Men det vore ju inte mycket till ett spel om inte något mer hände än så, och det är precis vad det gör. En till synes illamående person ramlar ihop framför mina fötter innan han förvandlas till något jag bäst kan beskriva som en hög oklämda och gyllengula finnar med armar och ben som utan förvarning attackerar - och sekunden efter kommer fler... och fler.

Sunset Overdrive
Man skapar sin egen huvudperson i Sunset Overdrive, och allt eftersom äventyret pågår får man allt mer bisarra platt att dra på sig.

Redan här känner jag att det här är ett spel jag kommer att gilla och bättre kommer det att bli då jag raskt kastas in i spelet. Insomniac Games spiller ingen onödig tid på att ge mig en logisk förklaring till det som hänt, helt enligt principen att det aldrig behövs en ursäkt att få kötta elaka mutanter. Varje gång de försöker berätta historien är det snarare så att de gör den mer bisarr bara för att man ska få skratta än få något logiskt avslut.

Presentationen är superb och det är framför allt grafiken som får mig att falla pladask. Istället för att satsa på trist realism har Insomniac Games krämat på med så mycket färger det överhuvudtaget bara går, sedan försett spelet med en stabil bilduppdatering, filat bort alla ojämnheter på ett sätt jag normalt annars bara förknippar med Nintendo och till sist skapat ett originellt spelupplägg av det slag som gör att man inte bryr sig så mycket om att komma vidare - utan bara om att ha roligt.

Sunset Overdrive
Det dräller av sidouppdrag som lockar fram asgarv.

Sunset Overdrive är genuint underhållande och nästan vad man är gör så är det kul att spel. Döda stunder, transportsträckor och frustration existerar inte utan det är roligt på det där sättet som gör att man alltid vill spela mer av exempelvis Crazy Taxi och Jet Set Radio. Just sistnämnda är för övrigt ett spel som Sunset Overdrive är hyggligt nära besläktat med spelmässigt - men mer om det senare.

Tillbaka till min arma huvudperson igenom som under en ilsnabb genomgång av spelkontrollen får lära sig att biltak är fullgoda ersättare för jättelika trampoliner, att höga fall inte är så farliga som man kanske kunde tro, att LP-skivor inte bara låter bra utan är perfekt vapenammunition och framför allt att skor inte bör användas för att gå med utan till att glida på saker. Just sistnämnda är vad jag skulle identifiera som nyckelfunktionen i Sunset Overdrive och istället tar man sig fram genom att glida under eller över allt från staket till elstolpar och skyltar samt mycket annat.

Sunset Overdrive
För de som spelat Ratchet & Clank eller Resistance kommer det knappast som någon överraskning att Insomniac gillar galna vapen.

Det här gör det underhållande att ta sig runt i kaliforniska Sunset City, och det har på ett kreativt sätt sedan vävts in i spelets grundmekanik där det inte bara handlar om att dräpa fiender, utan om att göra det med stil. Och för att få hjälp med detta gäller det att samla på sig Amps och Overdrives för att utöka den tillgängliga arsenalen av vapen och färdigheter. Tyvärr är systemet märkligt komplicerat utformat och känns ofta som ett nödvändigt ont snarare än något jag självmant vill göra, men baktanken är god och ger finfina möjligheter att skräddarsy sin spelupplevelse.

Jag har alltid varit ett stort fan av Ratchet & Clank-spelen och har haft förmånen att recensera de flesta av dem för Gamereactors räkning, och de som är bekant med den serien kommer att känna igen sig mycket i Sunset Overdrive. Det känns dock hela tiden lite mer old school och är ett sådant där spel där man äntligen får chansen att känna sig riktigt duktig när man klarar en överdimensionerad boss eller sätter några riktigt bra combos av attacker mot intet ont anande vandrande mollusker.

Sunset Overdrive
För mycket energidryck gör dig till en dregglande mutant. I Sunset Overdrive åtminstone.

Utmaningarna man ställs inför är föredömligt varierade med både jakter, feta strider, uppdrag där något ska försvaras eller vara med och attackera områden. Dessutom finns flera sköna sidouppdrag med betydligt märkligare saker som ska utföras, vilka jag dock inte vill spoila här. Som bara för att göra allt ännu lite bättre har Insomiac Games lagt till high score-listor som direkt fick mig att försöka flera gånger sedan jag noterade att kollegor gjort något bättre än mig. Det kunde jag såklart inte tolerera utan gick all in för att vara bäst i allt.

Utöver detta finns ett multiplayer-läge där upp till åtta personer kan vara med och skapa kaos tillsammans (varför inte bomba ballonger med varmkorvar?), och allt blir som vanligt betydligt roligare när man är flera. Tyvärr fick jag aldrig möjligheten att spela på åtta personer inför recensionen, men nätkoden verkar föredömligt stabil.

Sunset Overdrive
Sikten i Sunset City är ofta häpnadsväckande god och designen är ljuvlig,

Däremot saknas ett traditionellt spelläge som dödsmatcher, vilket jag ändå förmodar är något som många hade gillat. Samtidigt är det såklart viktigt och modigt att försöka frångå traditionella upplägg till förmån för något helt nytt, och jag antar att multiplayerdelen är något som kontinuerligt byggs ut när Insomniac ser hur och vad folk väljer att spela.

Sägas ska att Sunset Overdrive inte är ett överdrivet långt spel, det finns dock mycket att göra, massor av sidospår och är såpass kul att åtminstone jag ville spela vidare sedan äventyret var avklarat. Det tog mig 12 timmar att spela igenom det utan överdrivet mycket pysslande vid sidan om, vilket enligt spelet gjorde att jag klarat drygt 30%. För ett spel i denna genre måste det anses vara strax över medel, men jag upplevde det som att jag egentligen bara skrapat på ytan och satte raskt igång med att spela vidare och bekräftade min egen test. Sammantaget är det alltså en titel med god hållbarhet.

Sunset Overdrive
Att glida längs rälsar och linor är en av de absoluta nyckelfunktionerna i Sunset Overdrive.

Det är svårt att placera Sunset Overdrive i ett fack. Fingertoppskänslan för populärkulturella referenser matchas enligt min ringa mening bara av Borderlands-serien medan spelbarheten mest kan liknas vid en mix av Infamous, Crackdown och Jet Set Radio. Tekniken bakom spelet är mäkta imponerande med hög detaljrikedom och det är hela tiden lång sikt och föredömligt tydligt. Jag har helt enkelt svårt att se att någon inte skulle ha roligt med detta. Lägg till det bra musik och du har en titel som tillfredställer både ögon och öron.

Just för att spelet är utformat på ett sådant sätt att man hela tiden kan skapa sina egna utmaningar, utforska och hitta saker ingen annan gjort, tror jag att det här kan bli ett spel där folk kommer nyttja inspelningsfunktionen flitigt och vilja visa upp sitt spelande via Twitch och Youtube. Det är verkligen som gjort för det, och lite beroende på hur populärt det blir och hur lojalt community det får kan jag tänka mig att detta är ett spel som kommer spelas under lång tid framöver.

Sunset Overdrive
Räkna med många episka möten mot mutanter, robotar och allhanda ruskprickar i ett av de mest kreativa äventyren på länge.

För att summera så gillar jag verkligen Sunset Overdrive. Precis som med Infamous: Second Son eller Plants vs Zombies: Garden Warfare har det blivit en av de här titlarna jag kan plocka upp när som helst bara för att spela en halvtimme eller två och sedan sluta. Ett mål är inte så viktigt, för spelbarheten är bra nog i sig självt. Ibland blir humorn lite för påstridig och uppgraderingssystemet kunde verkligen vara smidigare, men i slutändan rekommenderas detta varmt för alla som saknat originellt lättsamma och roliga spel av det slag som var så vanliga under 90-talet, men som man idag måste leta bland indies för att hitta. Ett riktigt bra spel, helt enkelt.

Sunset OverdriveSunset OverdriveSunset OverdriveSunset Overdrive
Sunset Overdrive
Sunset Overdrive
Sunset Overdrive
Sunset Overdrive
Sunset Overdrive
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Suverän spelkontroll, underbar grafik, varierade uppdrag, skön humor, roligt onlinestöd, mycket innehåll, väldigt vanebildande
-
Tillkrånglade menyer, singleplayer hade kunnat vara längre

En andra åsikt

Sebastian R. Sørensen, GR DK
Det är en maffig spelupplevelse som väntar dig i Sunset Overdrive. Det känns stundtals som hämtat ur gamla arkadhallar (på ett bra sätt) och är som gjort för att skapa galna Youtube-videos. Det är kort sagt underbart att spela och varje gång jag stänger av längtar jag efter att få starta min Xbox One igen för mer förödelse och finslipande av mina parkour-färdigheter. 9/10
Detta är en annons: