MTX: Mototrax

MTX: Mototrax

Activisions senaste tillskott till motorcrossgenren är underhållande och spelmekaniskt välbalanserat menar Petter

Motorcrossgenren är inte direkt överfylld av kvalitet. Motorcross Madness satte en ny standard för dryga sju år sedan som sedan enligt mig inte överträffats vad gällande motorcrossfysik och underhållningsvärde. Den gångna månaden har dock präglats av inte bara ett bra motorcross-spel utan av två. Japp, du hörde rätt, två. Först ut var MX Unleashed från Rainbow Studios och sedan alltså Activisions MTX: Mototrax.

Mototrax är utvecklat av Left Field Productions som också stod bakom Nintendo 64-versionen av det kultklassiska Excite Bike. Enligt samma grundmall som användas i Excite Bike 64 har Left Field laggt tyngst fokus på racing, något som MTX: Mototrax gör förvånandsvärt bra. Motorcrossfysiken är underhållande samtidigt som den är lagomt realistisk. Den analoga styrningen fungera perfekt och man kan ladda inför ett framförliggande hopp genom att hålla in A-knappen eller helt enkelt dra den vänstra styrspaken bakåt. Rent spelfysiskt är crossarna snabba och kvicka runt böjarna samt väldigt lätta att kontrollera. jag hade önskat mig känslan av aningen kratigare motorer, speciellt då man når de större 400cc cyklarna och framförallt från stillastående läge då det ibland verkar helt omöjligt att spinna loss på riktigt.

Sin vana trogen har Activision (som även står bakom Tony Hawk, Kelly Slater och Matt Hoffman-spelen) implementerat ett imponerande djupt och spelmekaniskt roligt tricksystem. Det finns här mängder av olika trick och många av spelsts freestyle-banor är väl utförda. Vad gäller banor är racingbanorna, speciellt de tre första, lyckade i båda design och storlek och skapar en skön atmosfär som andas tvåtakt, benbrott och torrt grus.

När det kommer till det grafiska är MTX: Mototrax dock inte speciellt imponerande. Hela spelet andas medelmåttighet och allt från crossarna till förarna till miljöerna detaljrikedom känns lite väl enkelt och o-ambitiöst. Inte heller kollisionsdetektionen är speciellt genomarbetad och vissa av de krasher som jag utfört har genererat en hel del väldigt lustiga fysikuträkningar.

Vad som däremot får högst betyg från mig är spelets musik och de strålande ljudeffekterna. Faith No More, Static X, Disturbed och The Misfits utgör grundstommen av spelets perfekt matchade soundtrack. Crossarna motorljud är också väldigt bra återskapade.

MTX: Mototrax innehåller möjligheten att spela online vilket inte det konkurrerande MX Unleqashed gör. left Field har gjort ett lika underhållande som komplett motorcrossspel även om grafiken är av relativt låg kvalitet.

MTX: MototraxMTX: MototraxMTX: MototraxMTX: Mototrax
7 / 10
+