Band Hero

Band Hero

Activision klär om Guitar Hero 5 i turkost och gör ett bandspel för omyndiga topplistelyssnare. Elfving har försökt smälta glitter och censurerade låttexter i Band Hero

And good old boys were drinking [...] and rye. Är detta Så Ska Det Låta? En del av låttexten till American Pie har tagits bort, men i stället för att censuren gjorts av en SVT-profil i tävlingssyfte är det i stället Activision som vill skapa ett familjevänligt Guitar Hero, där skadliga ord som "whisky" inte får nå känsliga familjeöron. Så om du är sugen på ett mjukare musikspel där gitarrerna som värst är lagom distade och där varken rusdrycker eller intimt umgänge omsjungs kanske Band Hero kan vara något för dig!

Det där kan ha uppfattats som en sarkastisk inledning. Det är egentligen inte hela min mening. Jag har aldrig sett något fel med att Guitar Hero och Rock Band släppts i olika versioner, band- eller temaspecifika, eftersom det ger mer valfrihet och möjlighet för spelare att hitta precis vad de vill ha. Därför kan det sägas redan nu, det som sagts i ganska många musikspelsrecensioner vid det här laget; gillar du låtlistan kommer du att ha kul med det här spelet. Därför tar vi en titt på den redan nu:

* 3 Doors Down - "When I'm Gone"
* The Airborne Toxic Event - "Gasoline"
* The All American Rejects - "Dirty Little Secret"
* Alphabeat - "Fascination"
* Aly and AJ - "Like Whoa"
* Angels & Airwaves - "The Adventure"
* Ben Harper and the Innocent Criminals - "Steal My Kisses"
* Big Country - "In a Big Country"
* The Bravery - "Believe"
* Carl Douglas - "Kung Fu Fighting"
* Cheap Trick - "I Want You To Want Me (live)"
* Cold War Kids - "Hang Me Up To Dry"
* Corinne Bailey Rae - "Put Your Records On"
* Counting Crows - "Angels of the Silences"
* Culture Club - "Do You Really Want To Hurt Me"
* Dashboard Confessional - "Hands Down"
* David Bowie - "Let's Dance"
* Devo - "Whip It"
* Don McLean - "American Pie"
* Duffy - "Warwick Avenue"
* Duran Duran - "Rio"
* Evanescence - "Bring Me To Life"
* Everclear - "Santa Monica (Watch The World Die)"
* Fall Out Boy - "Sugar, We're Goin' Down"
* Filter - "Take A Picture"
* Finger Eleven - "Paralyzer"
* The Go-Go's - "Our Lips Are Sealed"
* Hilary Duff - "So Yesterday"
* Hinder - "Lips Of An Angel"
* Jackson 5 - "ABC"
* Janet Jackson - "Black Cat"
* Jesse McCartney - "Beautiful Soul"
* Joan Jett - "Bad Reputation"
* Joss Stone - "You Had Me"
* Katrina and The Waves - "Walking On Sunshine"
* The Kooks - "Naive"
* KT Tunstall - "Black Horse and the Cherry Tree"
* The Last Goodnight - "Pictures Of You"
* Lily Allen - "Take What You Take"
* Maroon 5 - "She Will Be Loved"
* Marvin Gaye - "I Heard It Through The Grapevine"
* Mighty Mighty Bosstones - "The Impression That I Get"
* Nelly Furtado - "Turn Off The Light"
* N.E.R.D. - "Rockstar"
* No Doubt - "Just A Girl"
* No Doubt - "Don't Speak"
* OK Go - "A Million Ways"
* Papa Roach - "Lifeline"
* Parachute - "Back Again"
* Pat Benatar - "Love Is A Battlefield"
* Poison - "Every Rose Has Its Thorn"
* Robbie Williams and Kylie Minogue - "Kids"
* The Rolling Stones - "Honky Tonk Women"
* Roy Orbison - "Oh Pretty Woman"
* Santigold - "L.E.S. Artistes"
* Snow Patrol - "Take Back the City"
* Spice Girls - "Wannabe"
* Styx - "Mr. Roboto"
* Taylor Swift - "Love Story"
* Taylor Swift - "Picture To Burn"
* Taylor Swift - "You Belong With Me"
* Tonic - "If You Could Only See"
* The Turtles - "Happy Together"
* Village People - "YMCA"
* Yellowcard - "Ocean Avenue"

Fokus på 2000-tal och modern pop alltså och även om du rynkar på näsan åt Spice Girls och "Wannabe" kan du åtminstone hitta några sköna gamm-rockgubbar som Rolling Stones och David Bowie, eller bara oförargliga bitar som YMCA, ABC och Kung Fu Fighting. 65 låtar totalt alltså, en helt okej mängd men förstås mindre än Guitar Hero 5.

Apropå Guitar Hero 5 är det just det spelets grund som Band Hero vilar på, och samma föredömligt spelarvänliga upplägg finns även här. Bandet kan bestå av vilken instrumentkonstellation som helst, bandmedlemmar kan snabbt hoppa in och ut ur låtar, alla låtar finns upplåsta från början och småbestyr som att byta instrument eller svårighetsgrad är så smidiga som de kan vara. Jag uppskattar även möjligheten att sortera låtar efter svårighetsgrad för de olika instrumenten, och att man i karriärläget får små miniutmaningar som exempelvis att sätta så många hammer-ons som möjligt.

Som trogen plastgitarrist är bland det första jag kollar in vilka de svåraste gitarrlåtarna är. Lifeline och The Impression That I Get ska vara värst, och då dessa bara har 6 av 10 på intensitetsmätaren klaras de utan problem. Enligt spelets mätare har YMCA tredjeplatsen och jag funderar på vilka gitarrpartier som överhuvudtaget finns där. Inga, visar det sig förstås. Gitarristen får här spela både fiol och blåsorkester, vilket känns ungefär så fel som det kan göra. Detta återkommer dessvärre i flera låtar och om du testat demot på spelet vet du att Walking On Sunshine är en av dem. Det finns helt klart en poäng med att använda gitarrinriktade låtar i ett spel där vi faktiskt använder plastgitarrer.

Sångdelen är desto roligare och som vokalist slipper du alla dessa kompromisser. Turtles "So Happy Together" är en personlig favorit, inte bara för att det är en briljant låt, utan eftersom den tvingar dig att hoppa kvickt mellan toner. Bad Reputation (Joan Jett) och Take What You Take (Lily Allen) är också karaoke-kul, dessutom gör dessa bägge låtars tempo lirandet även roligt för trummisen. Sen gillar jag förstås att nasal-kväka fram Honky Tonk Women (Rolling Stones), men av princip vill jag nästan bojkotta låten då följande rad också fallit offer för den enormt löjliga censuren: She tried to take me upstairs for a [...] Suck. De sjunger "ride", Activision, inte "fuck"!

Värt att nämna är också de nya trummorna vilka efter ett hårdtest av Petter "Peart" Hegevall har fått enormt bra betyg. Denna gång daskar vi på de överlägset bästa musikspels-trummorna i mannaminne, om man bortser från svindyra speciallösningar som Ion eller Roland:s TD-set. De känns rejälare, stabilare och med superskönt dämpade pads som ger en realistisk studs som påminner om ett hårt spänt pukskinn. Pedalen är snabbare också, och mer stabil än den till Guitar Hero: World Tour-trummorna. Även gitarren har blivit snyggare och förbättrats med smartare slide-platta. Men, och detta är ett ganska stort men, om du vill få tag på dessa instrument krävs att du köper hela superbundlen med spel och allt, för cirka 1900 bagis. Oerhört synd för den som bara vill ha ett schysst trumset.

Det är värt att upprepas; detta är ett spel vars underhållningsvärde står och faller beroende på spelarens musiksmak. Älskar du Aly & AJ kan du för all del lägga på en pinne eller två till betyget. Själv är jag skeptisk till både musikvalet och, framförallt, kompromisserna de inneburit. Men jag försöker komma över Band Heros rosapoppiga koncept och inte vara ytlig, det gör jag verkligen. Det är nästan som en inre debatt förs, mellan sur-Jonas och låt-gå-Jonas, och jag är rätt säker på vilken sida som har övertaget.

Menyerna är turkosa och rosa.
Jaja, lite färg har väl ingen dött av?

När låtarna klarats står "You Rock" skrivet i glitter.