Svenska
Gamereactor
recensioner
Halo: The Master Chief Collection

Halo: The Master Chief Collection

Bungies krigsgröna dunderkrigare intar Xbox One i form av en ojämn spelsamling proppad med multiplayermys

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Besvikelsen ligger som en blöt filt över mina första tio timmar med Halo: The Master Chief Collection. Det finns gott om minuspunkter här, gott om saker att klaga på. Om gnällhumöret kliver på skulle det utan problem gå basera en hel recension endast på klagomål. Låt mig börja med bristen på konsekvens som den här samlingen stoltserar med.

Halo (1) levereras i form av den två år gamla Halo: Combat Evolved Anniversary-versionen som nu bumpats upp till 1080p-upplösning samt skrämts upp i den dubbla bilduppdateringshastigheten (60 istället för 30). En välgjord re-make av ett mästerligt spel som för alltid kommer att stå sig som som en av genrens absoluta höjdpunkter.

Halo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief Collection
Microsoft har pratat om att man "helt och hållet" re-mastrat Halo 2. En sanning med modifikation.

Halo 2 har fått samma behandling, på ett ungefär. 343 Industries har inte gjort om lika mycket av grunden utan tycks ha polerat fasaden mer än vad de förstärkt själva reglarna. Det blir lite som en sminkad gris vissa stunder. Högupplösta texturer och urläckra granatexplosioner har klistrats ovanpå tio år gamla modeller och tio år gammal, förlegad bandesign som utan tvekan står sig som spelseriens lågvattenmärke. Ibland måste jag klicka mig tillbaka till originalgrafiken för att påminna mig om att spelet faktiskt gjorts om till en toppmodern spelkonsol.

Detta är en annons:

Missförstå mig rätt nu, jag älskar Halo som spelserie. Bungie förändrade actiongenren för all framtid och det första spelet är tillsammans med GTA III och Half-Life det bästa jag någonsin avnjutit. Men tvåan, även fast jag för tio år sedan njöt av det, har en hel del väldigt tydliga svagheter som en direkt följd av en dokumenterat strulig utveckling. Som jag redan nämnt är bandesignen inte av samma klass som i det första spelet, fienderna känns dummare, storyn slår knut på sig själv och Arbiter-bitarna är slöa rent spelmässigt.

Jag trodde helt klart att den omgjorda versionen skulle vara snyggare, som sagt. Mycket, mycket snyggare. Jag hade hoppats på något mer av en totalrenovering och den något märkliga obalans som uppstår när man slungas tillbaka från en ultraläcker mellansekvens till det förlegade äventyret - är aningen bisarr. Att Microsoft dessutom inte låtit Blur Studios rendera samtliga av de fyra Halo-äventyrens många mellansekvenser på nytt utan nöjt sig med filmsnuttarna från Halo 2 - känns även det som en märklig grej som bara tillför till känslan av inkonsekvens och en till en början lite väl splittrad produkt.

Halo: The Master Chief Collection
Det hade såklart inte varit fel om Microsoft döpt samlingen till Halo: The Complete Collection istället, och även stoppat med Reach, ODST och Halo Wars.

Snyggast av samtliga fyra Halo-spel är utan tvekan Halo 4. Att Bungie är grymt duktiga på mängder av saker vet vi alla, grafik i världsklass har dock aldrig varit en av dessa saker, även om Halo aldrig någonsin varit fult. Halo 4 (som inte utvecklades av Bungie) är betydligt, betydligt snyggare rent tekniskt än alla av Bungies Halo-titlar och även fast spelmotorn givetvis optimerats för en nio år gammal konsol är det fantastiskt att se hur läckert äventyret fortfarande är. Precis som i fallet Halo och Halo 3 är upplösningen bumpad upp till 1080p även i Halo 4 och skärmuppdateringsfrekvensen dubblerad.

Detta är en annons:

Orsaken till att Halo 2 är det enda av de fyra titlarna som inte renderas i Full-HD är man precis som i Xbox 360-versionen av Halo: Combat Evolved Anniversary när som helst kan växla mellan det tio år gamla Xbox-originalet och den omarbetade Xbox One-versionen. Därför renderas Halo 2 Anniversary i 900p, vilket jag anser vara en smula snålt. För min del hade 343 lika gärna fått skippa funktionen där man kan växla mellan ny och gammal grafik (i realtid) för att på så sätt låsa upplösningen till konsolens maxgräns.

Mer då? Varför sluta gnälla här? Presentationen känns aningen fattig. Menysystemet är lika onödigt flashigt som i Halo 4 och det krävs för många knapptryck för att ta sig till rätt spellägen och för att kunna aktivera vissa funktioner. Det finns såklart en rätt saftig ironi i det faktum att Halo-seriens menysystem blivit mer och mer svårlästa för varje titel som släppts, istället för tvärtom. Här har 343 en hel del att lära och jag hoppas en dag att snyggt animerade knappar och märklig struktur helt får stryka på foten till favör för enkelhet och intuitiva gränssnitt.

Efter tio timmar med Halo: The Master Chief Collection känns det som om Microsoft slarvat. Det känns för min del som om detta hade kunnat varit så mycket mer. Varför inte arbeta om samtliga titlar, rendera om samtliga mellansekvenser och varför döpte de inte det till Halo: The Complete Collection och kastade med Halo: Reach, Halo 3: ODST och Halo Wars? Orsaken är förmodligen att Microsoft och 343 Industries avser att släppa fler samlingar med Halo-tema och vill därmed (naturligtvis) inte bränna allt krut på en och samma gång. Jag börjar tröttna på hela grejen med hur varenda utgivare värd namnet fullkomligen vräker ur sig högupplösta versioner av flera år gamla spel och på kuppen förmodar att spelare ska vara beredda att punga ut fullpris för det.

Halo: The Master Chief CollectionHalo: The Master Chief Collection
Alla titlarna renderas i 1080p numer förutom Halo 2 som körs i 900p.

5000 tecken enbart fyllda med kritik. Jag tror aldrig i hela mitt liv att jag varit så negativ i en recension som i slutändan handlar om ett spel vars innehåll jag gladeligen, varmt rekommenderar. En motsägelse i sig och vi får väl se om jag lyckas vända på det här nu under den senare halvan av den här texten. Men! Det som gör Halo: The Master Chief Collection till ett riktigt bra, riktigt köpvärt paket, i slutändan, är givetvis multiplayeraspekten. Det spelar ingen roll att singleplayerupplevelsen i sig i Halo 2 haltar, att kvaliteten i mellansekvenserna eller menysystemet saknar konsekvens. För min del kommer furiösa dödsmatcher i Bungies till stor del gravitationsbefriade rymduniversum alltid att stå sig som det bästa jag vet när det kommer till multiplayeraction. Det finns inget bättre - och det har verkligen aldrig varit bättre än såhär.

Halo: The Master Chief Collection innehåller varenda multiplayerbana från alla fyra numrerade Halo-spel som släppts inklusive de PC-exklusiva varianterna som Gearbox snodde ihop till Halo: Combat Evolved. Jag har försökt räknat dem alla och kommit fram till att 343 Industries packat in 106 (!) banor i den här samlingen, varav över 40 av dem hör till mina favoriter. Du kan ställas inför att välja mellan att lira "Blood Gulch" från Halo (1) tillsammans med "Haven" eller "Ravine" från Halo 4. Dessutom finns Forge kvar så man kan blanda och ge och skapa den ultimata Halo-upplevelsen och i sin helhet är detta en strålande idé som genomförts med stor precision.

Trots vissa smärre buggar har flytet i de matcher Gamereactor deltagit i (online) varit riktigt bra, inte minst tack vare dedikerade servrar. Till det kommer seriens patenterat superba matchmaking. Halo har sedan 2004 varit en genrens främsta när det kommer till onlineprestanda och matchning av spelarskillz och jag är helt enkelt löjligt förtjust i hur 343 lyckats sy ihop allt, från alla fyra spel, till en strömlinjeformad och väl sammanhållen multiplayerupplevelse.

Halo: The Master Chief Collection
Som multiplayerspel är det svårt att hitta något bättre än denna samling.

Halo Waypoint är ett suveränt tillägg, Spartan Ops och Forge tillför massor av speldjup och jag har haft fenomenalt roligt med Playlist-funktionen. Ljudet är kraftigt uppgraderat rakt igenom hela produktionen, också, tack vare snillena på Skywalker Sound och det är inget snack om att Halo: The Master Chief Collection är det spel som låter allra bäst till Xbox One. Surroundmixen är briljant, det finns betydligt mer detaljrikedom och upplösning i ljudbilden samt betydligt saftigare bas.

Halo: The Master Chief Collection är inte perfekt. Det är så långt ifrån perfekt att det svider i skallen på mig. Vissa delar känns framstressade, andra ogenomtänkta och den där blaffiga überpatchen (15 GB) som krävs att du laddar hem för att få Halo 2 att fungera som det var tänkt är en tydlig indikator på att det gick lite väl fort där mot slutet hemma hos 343 Industries. Buggarna är många och onlineportionen fungerar inte som den borde. Jag hade gärna bestraffat spelet för detta slarv. Det har kliat i fingrarna på mig. För någonstans måste vi såklart sätta ned foten nu när den tydligaste trenden under året som gått varit att dundra ut ofärdiga spel till fullpris för att sedan under sex jobbiga månader försöka laga skiten med regelbundna patchar.

Hade det inte varit för konsolvärldens bästa dödsmatcher samlade på ett läckert sätt, hade den här återutgivningen varit värdelös för min del. Nu kan jag dra ihop kompisgänget, utgå från spelsystemet och funktionerna i Halo 4 och mysa lite på Hang Em High med Saw-puffran i högsta hugg och med Ordnance Drops-funktionen aktiverad. För mig står sig detta som ett av de bästa multiplayerspelen som går att köpa för pengar just nu så länge du håller dig till lokalt spelande via system link/split screen, och just därför delar jag i slutändan ut ett högt betyg till Halo: The Master Chief Collection.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Otroliga mängder högkvalitativa multiplayerbanor, larvigt bra matchmaking, strålande skärmuppdateringshastighet, fenomenal ljudbild
-
Ojämn kvalitet, en del jobbiga buggar, instabil skärmuppdatering
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Jonas Mäki
Petter har en poäng gällande den ojämna kvaliteten i de olika Halo-äventyren, men inget kan ta ifrån multiplayeraspekten i Halo: The Master Chief Collection att det är bland det bästa som gjorts. Det är svårt att hitta ett mer prisvärt paket som på bästa sätt erbjuder de senaste tio årens bästa konsolmultiplayer med ett stort, krigsgrönt presentsnöre lindat runt alltihopa. 9/10

Medlemsrecensioner

  • fille49
    Detta är en kollection av dom finaste varorna på marknanden man att allt har ruttnat. Dena förödelse av katastrof kan beskrivas med digerdöden... 2/10
  • chrise
    Att återuppleva ett av världens bästa spelserier är inte samma sak som att uppleva det som första gång. Första Halo förblir den bästa av... 7/10

Relaterade texter



Loading next content