Madden NFL Arcade

Madden NFL Arcade

Våldsamma kroppstacklingar och hejdundrande touchdowns. Jonas har spelat arkad-football med EA...

EA provade flera gånger med olika lättsamma varianter av sina ordinarie über-simulatorer till sportspel. Bland annat släppte man NFL Street och FIFA Street där man kunde få sporta under enklare former som alla kunde begripa. Några succéer blev dessa spel dock aldrig. Kanske var det den flåshurtiga hiphop-inspirerade presentationen som avskräckte folk, kanske var det at EA ansträngt sig alltför hårt för att göra spelen coola eller kanske var det bara ett så enkelt faktum att det inte riktigt kändes som fullprisspel när man jämförde dem med sina ordinarie smockfyllda storebröder i Madden NFL- och FIFA-serien.

Därför försvann dessa spel från EA:s repertoar till min stora sorg. Lättsam partysport är bland det roligaste jag vet. Största problemet med spelen var att de nog inte riktigt hade hittat sin plats ännu i den förra generationen. För nuförtiden har vi ju PSN, Wiiware och Xbox Live Arcade för denna typ av titlar. Lättsamma partyspel som inte behöver en massa extra lullull utan bara en intressant kärna.

Kanske att det rent av är en fördel att ha ett minimum av presentation, inställningar och liknande och med ett attraktivt pris kan det räcka precis hur långt som helst. Något EA kände på sig och släppte därför tidigare i år 3 on 3 NHL Arcade. Där återupptog man tanken på lättsam partysport men tonade ner all hiphop och fånig getto-attityd till förmån för rena tokerier och bonusföremål.

Det blev succé såklart och nu har turen kommit till amerikansk football att få en släng av sleven i Madden NFL Arcade. Här spelar man football med fem spelare i varje lag på en ynka 60 yards-plan. Och regelverket som vanligtvis är så omfattande i football är nedbantad till ett absolut minimum. Här gör man bara det roliga, det vill säga springer med boll, tacklar och gör tjusiga touchdowns samt nyttjar sköna specialförmågor.

Det är inga penalites, inga special teams, inga extra points och faktiskt inte ens ett tidtagarur. Och playcallingen är bantad till ett absolut minimum bestående av tre passar och ett springspel (och därmed även tre typer av pass defence samt en blitz). Nu har ingen några ursäkter att inte testa amerikansk fotboll längre, det kan helt enkelt inte bli mycket enklare än såhär.

Madden NFL Arcade spårar dock aldrig ur och precis som det ska vara i ett spel av den här typen finns det ett väldigt djup under den snabbspelade ytan som gör att man avverkar en normal match på runt kvarten. Det går lätt att läsa spelet och för den som vill försöka sig på några oväntade varianter finns det möjligheter att lyckas med det.

Det ska väl slås fast direkt att samtidigt som den föredömligt avskalade presentationen snabbt gör att man kommer in i spelet och kan sätta igång med det roliga, för den också med sig det faktum att det inte finns speciellt mycket att göra för den ensamme spelaren. Inga ligor, ingen chans att arbeta sig uppåt, ingen Super Bowl eller något annat. Bara spela match efter match mot datorn.

Madden NFL Arcade är helt enkelt ett klassiskt multiplayer-spel och man kan faktiskt lira upp till fyra personer offline. Något jag varmt kan rekommendera. Det är mot mänskligt motstånd (även när man bara är två) som Madden NFL Arcade kommer mest till sin rätt och blir den riktigt roliga football-bagatell det trots allt är, och har man ingen hemma att spela mot finns självklart onlinestöd. Något som för övrigt även gäller 3 on 3 NHL Arcade.

Madden NFL Arcade är lätt att rekommendera för alla som bara vill ha ett lättsamt och kul football-spel att kunna lira med polarna. Det har alla 32 NFL-lag och alla deras toppstjärnor, men saknar som sagt saker att göra för den som helst bara spelar mot datorn. Möjligen att det skulle kunna förbättras till nästa års utgåva. Men EA har helt klart hittat rätt med denna nya typ av partysportspel och jag kommer roa mig kungligt med Madden NFL Arcade och håller krampaktigt tummarna för en liknande FIFA-variant nästa år.

Madden NFL ArcadeMadden NFL ArcadeMadden NFL ArcadeMadden NFL Arcade
7 / 10
+