Vi tjatar rätt mycket om Real Racing, här på redaktionen. Om den underbara körkänslan, den stilsäkra presentationen och den sköna utmaningen. Om hur det är i en klass för sig till formatet. Gamelofts Asphalt 5 anstränger sig inte speciellt mycket för att utmana. Utan det är samma ryckiga spelkontroll, usla fysikmotor och intetsägande körupplevelse som tyvärr präglar många racingtitlar till App Store.
Min kanariegula, fräsiga 370Z ser inte så creddig ut längre när den spasmiskt kränger från sida till sida. Gyrokontrollen är inte alls så följsam och smidig som den kunde ha varit. Motorn låter som en entonig bisvärm och in-game-musiken är skränig. Och man har inte lyckats särskilt väl, om man får en frän supersportbil välsignad med en 3,7 liters V6:a att kännas som en kartong fylld av uppretade flygfän.
För att förenkla körningen accelererar bilen automatiskt i grundinställningarna, precis som i alla andra racers till formatet, och den enda knappen man egentligen behöver bry sig om är nitrosymbolen. Det finns en handbromsknapp också, om man skulle vilja ställa sig brett genom kurvorna. Dessvärre sinkar det här bara ner, och fungerar så pass otympligt att jag snabbt förtränger dess existens. Orkar jag hålla koncentrationen uppe klarar jag mig ändå utmärkt med plattan i mattan, rakt igenom.
Grafiskt är det lite bättre. Varierade banor i bland annat Las Vegas, St Tropez och Aspen passerar godkänt, med minus i kanten för en ibland vacklande draw distance. Dessutom kan jag spela online, och så fort jag skapat ett Gameloft-konto går det relativt snabbt att hitta en session att gå med i.
Men frågan är om man verkligen vill gå så långt. För förutom en stel spelkontroll och ryckig bilfysik bjuder Asphalt 5 även på ett rejält stycke onödig könsdiskriminering, där man belönas med nya kvinnliga bekantskaper allt eftersom man avancerar i karriärläget. Beroende på vilken av dessa lättklädda vakuumskallar man väljer att ha som följe, får man en liten extra bonus i form av mer pengar eller liknande. Eller så kan man tråna efter dem i bildgalleriet. Eller så inte. Till skillnad från till exempel GTA IV där storyn kräver sina PK-fria utsvävningar, är det bara extremt fjantigt i Asphalt 5.
Lägg på bristfällig kollisionshantering och frånvarande fartkänsla på det, och du har Asphalt 5 i ett nötskal - något man dessutom förväntas betala 49 kronor för. Håll avstånd, spela Real Racing istället.