Avatar: The Game

Avatar: The Game

Storfilmen Avatar har snart premiär och Ubisoft har gjort ett spel baserat på filmens krig mellan naturskövlande människor och tremeters-smurfar... Elfving berättar hur kul kriget är i spelform

Jag gillar storsatsningar, jag gillar effekter, jag gillar nytänkande. Och smurfvarelser samt hybrisrisk till trots har jag länge sett mycket fram mot Avatar, James Camerons multimegamastodont-satsning som i runda slängar ska ha kostat lika mycket som en taxitripp till Andromeda-galaxen, eller vilken ekonomisk jämförelse som är populär just den här veckan. Satsningen har varit så omfattande att jag dessutom trodde att licensspelet i filmens svallvågor faktiskt skulle bli bra, allt för att göra helhetslanseringen så övertygande som möjligt. Jag hade fel, visade det sig. Avatar: The Game är ett mediokert actionspel som nu ansluter sig till skaran licenstitlar vi snabbt kommer att glömma. Tyvärr.

Avatar: The Game utspelar sig på planeten Pandora, men följer en egen handling jämfört med filmen. Resources Development Administration (RDA) är ett gäng naturplundrande styggingar som gör det blå och långa Na'vi-folket sura genom att skövla deras hemland på naturtillgångar. Du börjar spelet som en av styggingarna men efter att ha få cyber-lånat en av Na'vi-folkets tre meter långa kroppar ställs du inför ett val - spela som RDA eller Na'vi resten av spelet. I vilket fall vankas det action i tredjeperson och även om vapnen hos de båda lägren är olika är upplevelsen som två äpplen från samma träd.

På tal om träd är det en grönskande, magisk och fascinerande värld vi hamnar i och det finns absolut inget att klaga på vad gäller grafiken. Träd och växter du aldrig sett förr hänger slänger skugga över vackra floder och utforskandet (i den mån den finns) är riktigt gemytligt och får en att förbanna RDA som vill förstöra något så underskönt. Med det sagt är naturen även hotfull, rentav livsfarlig och växter som käkar armen av dig hör till den vanliga floran. Ubisoft har skapat denna värld med en modifierad version av Cryengine 2-motorn och det är tjusigt rakt igenom, men förbered dig på ett överskott av grönt...

Den natursköna nyhetens behag avtar dock snabbt när farhågorna om en aningen framstressad produkt börjar besannas. Trots en del warpande och några fordon får du exempelvis promenera en jädra massa. Uppdragen du ställs inför är dessutom riktigt, riktigt slätstrukna och känns mest som att bara ta sig till nästa gula markör på kartan. När jag spelar Avatar: The Game får jag alltför ofta flashbacks till de sämsta av MMORPG-världens utfyllnadsuppdrag, där uppgiften bara består av att samla en stor mängd av en viss växt, slakta några skogsvarelser eller bara leta upp någon att prata med.

Detta blir inte bättre av att fienderna sällan ändras i takt med att jag spelar. Det hade behövts minst dubbelt så många fiendetyper för att vara godkänt och för att ge någon slags dynamik i ens framfart genom storyläget. Det hade heller inte skadat om dina motståndare var smarta nog att inte springa på stället mot ett träd, vilket hände mig mer än en gång.

Här finns ett standardmässigt system med erfarenhetspoäng och i takt med att du låter bössan gå varm blir du rutinerad och får tillgång till fetare vapen och rustningar. Tyvärr kan du inte välja i vilken riktning du vill uppgradera dina prylar, utan det väljer spelet själv åt dig. Själv har jag sällan sett anledning till att använda något annat än maskingeväret, vilket funkat bra i de flesta lägen.

Ett sidospår som faktiskt är småkul och innovativt är Conquest Mode, vilket är ett miniatyr-strategispel som du kommer åt genom Pandoras olika warppunkter. Här delas hela månen upp i ett rutnät och genom att köpa trupper för pengar du fått genom levling kan du sätta igång slag, och försöka ta över så många rutor som möljigt. Ju mer mark du erövrar i detta minispel, desto mer bonusar för hälsa och attacker får du som belöning.

Precis som att storyläget har två grenar varierar även arsenalen beroende på vilken sida du kämpar för. Na'vi håller miljöbovarna i schack med pilbågar och smurfgänget har även tillgång till en enorm spikklubba att röja loss med när de hamnar i närstrid. RDA-snubbarna mesar inte på med närstridsvapen utan skjuter precis allt de ser. Pistoler, hagelbössor och eldkastare finns att välja bland, men de är inte enormt roliga att leka med då siktet är oexakt och styrkan obalanserad.

Bägge sidir har också olika specialförmågor och vi kan till exempel hela oss och aktivera ett kamouflage för ett litet tag. Na'vi-nissarna är förstås ett med naturen och sålunda är en av deras specialare en svärm av insekter som kan åkallas, vilket är praktiskt mot stora grupper av anfallare. RDA kan ringa in ett luftanfall för att spränga Na'vi-folkets trädkojor åt fanders. Det ska dock sägas att spelet aldrig blir riktigt svårt och jag hade hemskt gärna sett uppdrag där dessa feting-attacker verkligen hade behövts. Som det är nu stötte jag aldrig på en riktigt svår passage.

Om Avatar: The Game är tänkt att göra oss ännu mer peppade inför 2009 års fetaste storfilm har något gått väldigt snett. Att filmens huvudpersoner inte gjort rösterna i spelet är ganska talande, detta är helt enkelt inget som det har lagts själ i. Avatar: The Game är långtråkigt, halvhjärtat och fascinerande andefattigt när man haft en sån fascinerande värld som grund. Utan att ha sett filmen kan jag mer eller mindre lova att du får mer ut av pengarna från ett biobesök.

Avatar: The GameAvatar: The GameAvatar: The GameAvatar: The Game
5 / 10
+